Warszawa: nowe stacje na starej linii

7 kwietnia 1995 roku o godz. 12.35 ruszyły pociągi na pierwszej linii warszawskiego metra
AdobeStock

Pociągi pierwszej linii stołecznego metra zatrzymają się na dwóch dodatkowych przystankach.

Chodzi o stacje Plac Konstytucji oraz Muranów. Plany ich budowy porzucono w 1989 roku, kilka lat po tym, jak okazało się, że finansowanie i budowa epokowej inwestycji nie idzie tak gładko, jak oczekiwano.

Ostatecznie przystanki nr 12 i 16 (numeracja idzie od stacji Kabaty) dołączą do reszty w 2026 roku, ponad trzydzieści lat po oddaniu odcinka z Kabat do Politechniki. Stacja Plac Konstytucji znajdzie się w ciągu ulicy Marszałkowskiej, pomiędzy pl. Konstytucji a skrzyżowaniem z Hożą. Stację Muranów zaplanowano wzdłuż ulicy Andersa, pomiędzy Świętojerską i Anielewicza od południa oraz ul. Stawki od północy.

CZYTAJ TAKŻE: Warszawskie metro coraz dłuższe

Komisja Przetargowa dokonała właśnie wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu na wykonanie prac przedprojektowych oraz projektu budowlanego. Planowanie potrwa 24 miesiące, po tym czasie Metro Warszawskie ma uzyskać pozwolenie na budowę. Koszt przygotowania projektów nowych stacji wraz z infrastrukturą wyceniono na blisko 7,4 mln zł.

Zgodnie z założeniami konkursu, w czasie prac nad nowymi przystankami linia M1 będzie eksploatowana. Od projektantów wymagano także „dążenia do utrzymania przejezdności dla komunikacji zbiorowej i indywidualnej” w czasie robót na powierzchni.

Przedstawiciele Metra Warszawskiego liczą, że nowe stacje przyciągną nowych pasażerów / AdobeStock

Nowe stacje mają poprawić dostępność komunikacji miejskiej w ścisłym centrum. Odległość między przystankami metra w tych miejscach zmniejszyłaby się o połowę (dziś to półtora kilometra). Odległość od Politechniki do planowanego Placu Konstytucji sięga 600 m, a od Ratusza-Arsenału do planowanego Muranowa – 900 m.

CZYTAJ TAKŻE: Premetro w Poznaniu potrzebne natychmiast

Pasażer, który znajdzie się pomiędzy stacjami metra w śródmieściu i zapragnie zejść pod ziemię, będzie miał nie więcej niż 400 metrów do najbliższego wejścia. „Według ekspertów w dziedzinie komunikacji zbiorowej taka odległość (poniżej 500 metrów) zapewnia, że pasażer będzie skłonny skorzystać z metra kosztem alternatywnych środków transportu” – argumentuje Metro Warszawskie.

Można powiedzieć, że wraz z budową kolejnych stacji dopełnia się marzenie dawnej Warszawy. Pierwsze plany budowy metra w stolicy wyrysowano niemal sto lat temu. W 1925 roku władze miasta podjęły uchwałę o opracowaniu projektu kolei podziemnej („Metropolitain”). Plan zakładał budowę dwóch krzyżujących się linii, północ – południe z pl. Unii Lubelskiej na Muranów oraz wschód – zachód, łączącej Wolę z Pragą. Wówczas budowę pokrzyżował kryzys gospodarczy z początku lat 30. W kolejnych dekadach myśl metrze wracała. Udało się przeobrazić ją w czyn 7 kwietnia 1995 roku o godz. 12.35. Ze stacji Kabaty i Politechnika, w 11-kilometrową trasę, ruszyły pociągi.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Likwidacja kopciuchów w Polsce. Katowice jednym z liderów

Polski Alarm Smogowy podsumował, w jakim tempie w polskich miastach wymieniane są stare kotły ...

Zagrają Los Lobos, Ziggy Marley i Suede

W tym tygodniu zapraszają Festiwal Legend Rocka, Pol’and’Rock Jurka Owsiaka i OFF Artura Rojka. ...

Akademicki Lublin. Nowy rozdział we współpracy miasta z uczelniami

Tradycja akademicka Lublina sięga początku XX wieku. Dziś Lublin kojarzony jest z miastem studenckim, ...

Kolejne jezioro trafiło na listę stref ciszy w Polsce

Przez rok motorówki mogły bezkarnie pływać po jeziorze położonym na granicy Kotliny Żywieckiej i ...

Miasta szykują zakupy elektrycznych autobusów

Mijający rok to dobry czas dla ekologicznego transportu miejskiego, zwłaszcza dla pojazdów elektrycznych. A ...

Wrocław stawia na komunikację zbiorową

Zakładany rozwój sieci tramwajowych jest imponujący. W stolicy Dolnego Śląska powstanie m.in. największa w ...