60 proc. Polaków to mieszkańcy miast. Wiele dużych ośrodków staje się coraz bardziej inteligentnych, jednak ich rozwój wiąże się także z wyzwaniami, m.in. w zakresie transportu. W Warszawie średni czas podróży mógłby być krótszy o 38 proc., gdyby na drogach nie występowały utrudnienia – wynika z raportu Grupy Roboczej ds. Internetu Rzeczy przy Ministerstwie Cyfryzacji. Z tymi mogą poradzić sobie systemy smart city, a przełom w transporcie miejskim przyniosą technologie takie jak sieć 5G.
Eksperci nie mają wątpliwości, że połączone czujniki pomogą władzom miejskim w zarządzaniu infrastrukturą drogową, a kierowcom i zarządzającym flotami m.in. w inteligentnym planowaniu tras.
CZYTAJ TAKŻE: Sieć 5G wymusi zmiany prawa dla samorządów
Sebastian Bazylak, menedżer w firmie Verizon Connect, wskazuje, że już dziś ogromną ilością danych gromadzonych przez inteligentne miasta pozwalają zarządzać m.in. platformy telematyczne typu Mobile Resource Management (MRM), wykorzystujące telefonię komórkową i chmurę. – Połączenie informacji z wielu źródeł umożliwi sprawny przewóz osób i ładunków oraz pomoże zrozumieć w jaki sposób wykorzystywana jest infrastruktura drogowa czy pojazdy. Na tej podstawie zarówno kierowcy, właściciele flot, jak i samorządy będą mogły podejmować trafniejsze decyzje. Inteligentnie zarządzana infrastrukturą oraz planowanie tras mogą też sprawić, że miasta staną się bardziej dostępne dla pojazdów, a te będą spędzać mniej czasu w ruchu miejskim – przekonuje. I podkreśla, że to realna korzyść także dla mieszkańców.
Jego zdaniem systemy łączności 5G pozwolą przesyłać dane szybciej i sprawniej. Ich połączenie z czujnikami i urządzeniami z zakresu internetu rzeczy, które zbierają i przesyłają informacje, umożliwi gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie danych szybciej niż kiedykolwiek. Korzyści z połączonego internetu przedmiotów czerpie wiele krzyżujących się branży. Jedną z najszybciej rosnących są rozwiązania umożliwiające komunikację pojazdów z infrastrukturą drogową (ang. Vehicle-to-Infrastructure, V2I). Takie systemy mogą być wykorzystywane zarówno przez zarządzających transportem oraz flotami, jak i przez władze lokalne. Samorządy mogą wykorzystywać dane z inteligentnych czujników do oceny stanu dróg i ustalania priorytetów prac remontowych. Ich połączenie ze zanonimizowanymi danymi z pojazdów mogłyby także dostarczać informacji o warunkach pogodowych, zatorach czy wypadkach.