Zaczynają kopać pod Łodzią

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w 2022 roku Łódź będzie jednym z najlepiej skomunikowanych miast w Polsce pod względem transportu kolejowego. Wszystko dzięki tunelowi, który połączy dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Właśnie ruszyły prace związane z budową tunelu średnicowego.

Publikacja: 30.08.2019 11:52

Nowoczesny i ogromny dworzec Łódź Fabryczna powstał dzięki unijnemu wsparciu.

Nowoczesny i ogromny dworzec Łódź Fabryczna powstał dzięki unijnemu wsparciu.

Foto: Shutterstock

Na tereny po dawnych ogródkach działkowych między ulicą Odolańską a Stolarską w Łodzi wjechały pierwsze maszyny. Zaczęły się prace przygotowawcze pod jedną z największych inwestycji kolejowych w Polsce w najbliższych latach – budowę tunelu, który umożliwi przejazd pociągów z dworca Łódź Fabryczna do stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. – Rozpoczęła się rozbiórka budynków w rejonie ogródków działkowych na ulicy Stolarskiej. Następnym krokiem będzie budowa komory startowej dla maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która wiosną przyszłego roku zacznie drążyć tunel. Prace przy produkcji tarczy wiertniczej są już zaawansowane w siedemdziesięciu procentach. Pod koniec tego roku rozpocznie się jej montaż na placu budowy – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

""

regiony.rp.pl

Choć miejsce pomiędzy ulicami Odolańską i Stolarską oddalone jest o kilka kilometrów od Łodzi Fabrycznej, to wybrano je nieprzypadkowo. To właśnie tam zostanie wykopana w ziemi ogromna dziura o głębokości 14 metrów, do której później wjadą dwie tarcze TBM – większa o średnicy 13 m i długości 80 m napędzana silnikami elektrycznymi i mniejsza – o średnicy 8,7 m i długości 106 m, wyposażona w silniki hydrauliczne. Większa tarcza będzie drążyć tunel dwutorowy w stronę dworca Łódź Fabryczna, a mniejsza cztery jednotorowe tunele – dwa w stronę stacji Łódź Kaliska i dwa do Łodzi Żabieńca. Umiejscowiona na przodzie maszyny tarcza obracać się będzie 3 razy na minutę – rozdrabniając grunt, który na bieżąco będzie wydobywany na powierzchnię. TBM może wydrążyć dziennie około 10 m tunelu.

CZYTAJ TAKŻE: Dla kolei również ma być program plus

Jeszcze na etapie przygotowywania projektów, inwestycja wzbudzała sporo kontrowersji ponieważ, trasa tunelu prowadzi przez gęsto zabudowane centrum miasta. Właściciele i lokatorzy kamienic obawiali się, że drgania, które powstaną podczas wiercenia tunelu mogą spowodować zniszczenie kamienic, z których wiele ma ponad sto lat, stoją na słabych fundamentach i zostały wybudowane z byle jakich materiałów. Te obawy pozostają zresztą do dziś. Rzecznik PKP PLK zapewnia jednak, że są nieuzasadnione. – Wykonawca prowadzi dokładne badania geologiczne, dzięki którym znamy strukturę gruntów – tłumaczy Mirosław Siemieniec. – Powstaje szczegółowy spis nieruchomości stojących nad planowanym tunelem i ich stan techniczny. Pod nadzorem naukowców z Politechniki Krakowskiej będzie prowadzony monitoring wszystkich wibracji, drgań i osadzania się gruntu już w trakcie prowadzenia prac wiertniczych. Patrząc od strony Łodzi Fabrycznej, tunel będzie niejako przedłużeniem zbudowanych już peronów, a więc 15 metrów pod ziemią. Jadąc w kierunku Łodzi Kaliskiej i Żabieńca, tunel będzie schodził jeszcze głębiej, maksymalnie nawet na ok. 24 metrów.

""

fot. AdobeStock

regiony.rp.pl

Kiedy 11 grudnia 2016 roku uroczyście otwarto dworzec Łódź Fabryczna pojawiło się pytanie po co Łodzi taki wielki obiekt. Pytanie pozostaje aktualne, tym bardziej że na dworcu wciąż hula wiatr. Sytuacja zmieni się jednak po wybudowaniu tunelu średnicowego. Tunel „otworzy” dworzec Łódź Fabryczna, który z końcowego stanie się dworcem przelotowym. Dzięki temu skróci się czas przejazdu pociągów dalekobieżnych przez Łódź jadących przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Kaliska i Żabieniec. Dodatkowo przez ścisłe centrum miasta będą mogły jechać pociągi regionalne i podmiejskie, które zapewnią szybki przejazd do Zgierza, Kutna, Pabianic i Zduńskiej Woli. Tunel jest ważny także dla mieszkańców Łodzi podróżujących komunikacją zorganizowaną. Zdaniem ekspertów po jego wybudowaniu, czas przejazdu pociągiem przez centrum miasta radykalnie się skróci. Przejazd pociągiem z Widzewa na Polesie z kilkudziesięciu minut dziś, spadnie do kilkunastu. Projekt zakłada budowę dwóch nowych przystanków w tunelu: pierwszy u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki, a drugi u zbiegu Ogrodowej i Karskiego – to ścisłe centrum Łodzi skąd można przesiąść się do autobusów i tramwajów. Dogodny dojazd do centrum miasta, z pewnością ułatwi łodzianom i mieszkańcom okolicznych miejscowości codzienny dojazd do pracy i szkoły.

CZYTAJ TAKŻE: Jedna piąta kraju nie ma dostępu do kolei

– Nowe podziemne połączenie kolejowe między głównymi łódzkimi stacjami to nie tylko poprawa dostępu mieszkańców do transportu kolejowego, ale także mniej pojazdów na ulicach. To z kolei przekłada się na poprawę bezpieczeństwa ruchu samochodowego i tramwajowego w mieście, obniżenie kosztów transportu oraz zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko – twierdzi Mirosław Siemieniec. Budowa tunelu średnicowego to nie jedyna inwestycja w obrębie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Pierwszym była budowa tunelu kolejowego Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym Łódź Fabryczna, kolejną jest trwająca właśnie modernizacja linii Łódź Kaliska – Zduńska Wola. Zakończenie rozpoczynającej się inwestycji planowane jest na koniec 2021 roku. Całość ma kosztować 1,43 mld zł netto, z czego dofinansowanie unijne to 1,2 mld zł netto.

Na tereny po dawnych ogródkach działkowych między ulicą Odolańską a Stolarską w Łodzi wjechały pierwsze maszyny. Zaczęły się prace przygotowawcze pod jedną z największych inwestycji kolejowych w Polsce w najbliższych latach – budowę tunelu, który umożliwi przejazd pociągów z dworca Łódź Fabryczna do stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. – Rozpoczęła się rozbiórka budynków w rejonie ogródków działkowych na ulicy Stolarskiej. Następnym krokiem będzie budowa komory startowej dla maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która wiosną przyszłego roku zacznie drążyć tunel. Prace przy produkcji tarczy wiertniczej są już zaawansowane w siedemdziesięciu procentach. Pod koniec tego roku rozpocznie się jej montaż na placu budowy – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Smart City: Jakie są wyzwania dla rozwoju technologicznego miast
Z regionów
Wójt, który wygrał wybory jednym głosem: U nas każdy głos się liczy
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Koniec z wieloletnimi prezydentami i burmistrzami
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Ilu posłów zostanie prezydentami?
Z regionów
Prezydent miasta idzie do parlamentu? Rząd już nie wyznaczy komisarza