Mobilność dla wszystkich

To, jak Łódź radzi sobie z problemami transportowymi, pokazuje, że trzeba na nie patrzeć całościowo. Są one powiązane z kwestiami społecznymi czy gospodarczymi, nie da się ich też zamknąć w granicach administracyjnych.

Publikacja: 30.01.2024 09:00

Po otwarciu tunelu wielu mieszkańców będzie wybierało kolej

Po otwarciu tunelu wielu mieszkańców będzie wybierało kolej

Foto: mat. pras.

Materiał przygotowany przez Miasto Łódź

Inteligentny transport? Oczyma wyobraźni zaczynamy widzieć pojazdy i drogi najeżone setkami czujników, zarządzane przez sztuczną inteligencję. A przecież pod tym hasłem kryje się umiejętność wybrania priorytetów w działaniach, poznania potrzeb użytkowników, znajomość mechanizmów społecznych czy znalezienia prostych innowacji zmieniających codzienną rutynę.

Aby to lepiej zrozumieć, warto wybrać się do Łodzi, która w ciągu ostatniej dekady na nowo zdefiniowała swoją wizję zapewnienia mieszkańcom mobilności, a przełamując schematy i rutynę, potrafi osiągać niezłe efekty.

Czy można skrócić podróż tramwajem, nie przyspieszając go? Odpowiedź wydaje się oczywista, ale paradoksalnie takich możliwości jest wiele. Czas podróży liczy się, odkąd wyjdziemy z domu, do momentu, kiedy dotrzemy do celu – pracy, szkoły. Po drodze mamy dojścia piesze, czekanie na przystanku, przesiadki. I wszystkie te elementy można optymalizować.

Sposób na przesiadki

Dla przykładu w Łodzi w ciągu dekady powstało ok. 20 zintegrowanych węzłów przesiadkowych. Zaprojektowane są tak, żeby pasażer, przesiadając się, nie musiał przechodzić przez jezdnię, często po prostu korzysta z jednego peronu wspólnego dla różnych linii. To ważne nie tylko dla czasu i wygody podróży, ale też bezpieczeństwa – kiedy boimy się, że ucieknie nam tramwaj, jesteśmy bardziej skłonni np. przebiec przez jezdnię na czerwonym, co może skończyć się tragicznie.

Najważniejszy z łódzkich węzłów, ze względu na kolorowe zadaszenie ochrzczony przez mieszkańców mianem „Stajni dla jednorożców”, był właśnie odpowiedzią na dwa podstawowe problemy – komfort pasażerów i ich bezpieczeństwo. Przed budową węzła regularnie dochodziło do wypadków. Po jego otwarciu nie tylko o 1/5 zwiększyła się liczba pasażerów korzystających z przystanku, ale też udało się wyeliminować potrącenia pieszych. Co ciekawe, choć między czterema peronami pasażerowie przechodzą w dowolnym miejscu, to poszkodowanych nie ma. Węzeł działa od ośmiu lat praktycznie bez żadnego wypadku z udziałem pieszego.

W Łodzi w ciągu 12 lat długość dróg rowerowych wzrosła z ok. 70 do 235 km

W Łodzi w ciągu 12 lat długość dróg rowerowych wzrosła z ok. 70 do 235 km

Foto: mat. pras.

Ważne jest też to, co zadziało się wokół – a jest to centrum miasta. Tranzyt samochodowy został przeniesiony do tunelu, niebezpieczne i niedostępne dla osób z niepełnosprawnościami przejście podziemne – zlikwidowane, a pozbawiona barier przestrzeń na powierzchni – udostępniona pieszym. M.in. za tę zmianę Łódź została niedawno uhonorowana przez Komisję Europejską drugim miejscem w konkursie Access City Award. Nagrody przyznawane są miastom, które priorytetowo traktują kwestie włączenia w codzienne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami.

Zachęcić i dać szansę

Przyznający nagrodę docenili także spektakularną rewitalizację śródmieścia. Objęła ona m.in. przebudowę ulic i placów – przestrzeń dotychczas zdominowana przez samochody zyskała m.in. duże drzewa, krzewy i kwiaty, nowe przystanki, chodniki, ławki. Ruch samochodowy uspokojono. Niektóre parkingi zamieniono na skwery i place zabaw.

– Efekt naszych działań był spektakularny – mówi Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi. – Dość szybko puste dotychczas ulice wypełniły się ludźmi, pojawiły się nowe sklepy, kawiarnie. Na ulice wróciło życie. Należy pamiętać, że w centrach miast to nie kierowcy, ale właśnie piesi, rowerzyści, pasażerowie tramwajów i autobusów stanowią główną siłę napędzającą lokalny handel i usługi. Jeżeli stworzymy ludziom warunki do bezpiecznego chodzenia pieszo, jazdy rowerem, tramwajem, to będą się w ten sposób poruszać.

To zresztą częsty wniosek z badań nad transportem – jeśli jedyną rozsądną alternatywą będzie samochód, to większość z niego skorzysta, ale niekoniecznie pojedzie do centrum, wybierze raczej wielką galerię handlową pod miastem. A przesądzić mogą detale…

Po uruchomieniu „Stajni dla jednorożców” o 1/5 zwiększyła się liczba pasażerów korzystających z przy

Po uruchomieniu „Stajni dla jednorożców” o 1/5 zwiększyła się liczba pasażerów korzystających z przystanku, udało się też wyeliminować potrącenia pieszych

Foto: mat. pras.

– Dlaczego na rewitalizowanych ulicach co kilkadziesiąt metrów stawiamy ławki? Nie, nie chodzi tu wyłącznie o miejsce rekreacji. Dla części osób starszych, a w Łodzi to liczna grupa, kluczowe jest, aby móc usiąść i odpocząć np. w drodze do sklepu – mówi Agnieszka Kowalewska-Wójcik, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich. – Jeśli nie będzie ławek – nie będą się poruszać w ten sposób. Wybiorą taksówkę czy samochód kogoś z rodziny. Taki pozorny drobiazg potrafi mieć kluczowe znaczenie! Zresztą w transporcie często jest tak, że to infrastruktura i organizacja podróży definiują sposób poruszania się. Podam inny przykład: w Łodzi w ciągu 12 lat długość dróg rowerowych wzrosła z ok. 70 do 235 km. W pogodne dni efekty w postaci tłumu rowerzystów naprawdę widać na ulicach, choć na początku zewsząd było słychać głosy „a po co budować ścieżki, skoro nie ma rowerzystów” – dodaje Agnieszka Kowalewska-Wójcik.

Modne 15 minut

To wszystko są podstawy tak modnego „miasta 15-minutowego”.

– Mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że w centrum Łodzi robiliśmy miasto 15-minutowe, zanim stało się to modne – mówi Adam Pustelnik, wiceprezydent Łodzi. – Uspokojenie ruchu, lepsza dostępność dla pieszych, rowerzystów, woonerfy, place zabaw, biblioteki, świetlice – to wszystko powstaje w śródmieściu po to, żeby można było tu komfortowo mieszkać i docierać do najważniejszych miejsc, nawet nie wsiadając samochodu.

Łódzkie przykłady pokazują, że na problemy transportowe trzeba zawsze patrzeć całościowo. Nie istnieją one w oderwaniu od kwestii społecznych czy gospodarczych, nie da się ich też zamknąć w granicach administracyjnych. Dlatego dla całego Łódzkiego Obszaru Metropolitarnego powstaje wspólny plan mobilności, który nie tylko określi, które rozwiązania transportowe preferować, ale też wskaże, jak planować rozwój przestrzenny aglomeracji i jak promować korzystne dla wszystkich sposoby poruszania się. Sercem systemu transportowego w regionie ma być kolej aglomeracyjna z istniejącym już podziemnym dworcem fabrycznym i budowanym właśnie tunelem.

– Razem z mieszkańcami miasta stanęliśmy na głowie, żeby w tunelu zaprojektowane zostały przystanki, które pozwolą na bezpośrednie dotarcie do ważnych punktów w centrum. To był jeden z tych momentów wyjątkowej mobilizacji i udało się, budowa podziemnych stacji w centrum trwa – wspomina prezydent Zdanowska. – Dlaczego to tak istotne? To oczywiste, że nie pomieścimy w centrum Łodzi 300 tysięcy mieszkańców aglomeracji, jeśli wszyscy przyjadą tu samochodami. Po otwarciu tunelu dla wielu z nich kolej będzie naturalnym wyborem.

Więcej niż transport

Ale wróćmy jeszcze na chwilę do „Stajni dla jednorożców”. Pomysł na budowę węzła wymagał wyjścia poza schematy i wymyślenia na nowo miejsca, w którym dawniej po prostu przecinały się dwie ruchliwe arterie. Ale równie ważne było to, co zadziało się wokół i na marginesie „twardej” infrastruktury. W nawiązaniu do kolorowego zadaszenia przystanku powstał pomnik jednorożca. Już w kilka lat po budowie miejsce to stało się ikoniczne nie tylko dla rdzennych mieszkańców, ale i turystów. Ludzie robią sobie zdjęcia, kręcą filmy, wrzucają relacje w mediach społecznościowych. Jednorożec, jego stajnia i tramwaje są znane niemal wszędzie.

Hanna Zdanowska podsumowuje krótko: Stajnią, jednorożcem i woonerfem pełnym kawiarnianych ogródków dajemy jasny sygnał – warto pojechać tramwajem, rowerem, iść piechotą, żeby miejskie życie nie uciekało nam bokiem.

Materiał przygotowany przez Miasto Łódź

Transport
Miasta stawiają na tramwaje. Wielkie wydatki na budowę nowych linii
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Transport
Miasta powiększają floty elektrycznych autobusów
Transport
Obniżyły się wymogi, dotyczące liczby aut elektrycznych w urzędach
Transport
Mniejsze miasta też będą niedostępne dla starych gratów
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Transport
Droższe płatne parkowanie w miastach. Zmiany mocno zabolą kierowców
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego