Reklama

W trakcie upałów w tramwaju jak w piekarniku. Pogoda wymusza inwestycje

Upał nie odpuszcza, co doprowadza do rozpaczy wielu pasażerów miejskiej komunikacji. Wciąż znaczna część taboru miejskich spółek przewozowych jest pozbawiona klimatyzacji.

Publikacja: 24.08.2023 11:05

Przewoźnicy inwestują w nowoczesny tabor, a w starszych pojazdach montują urządzenia klimatyzacyjne

Przewoźnicy inwestują w nowoczesny tabor, a w starszych pojazdach montują urządzenia klimatyzacyjne

Foto: pzstudio.pl

W stolicy Tramwaje Warszawskie wysyłają na linie popularne U-booty (wyprodukowane przez Alstom wagony 116Na), w których podróżni czują się jak w piekarniku. - Temperatura przekracza tam 30 stopni – alarmuje branżowy serwis InfoTram.

Wyraźna zmiana klimatu i coraz większa liczba upalnych dni w okresie czerwiec – sierpień powinna skłaniać przewoźników do inwestycji w urządzenia klimatyzacyjne. Dokładnie rok temu Tramwaje Śląskie zaczęły montaż klimatyzacji w 30 Twistach, dostarczonych spółce przez bydgoską Pesę w latach 2013-2014. Pierwotnie miały klimatyzowaną jedynie kabinę motorniczego.

W klimatyzację w przedziale pasażerskim wyposażone są już wszystkie nowe tramwaje typu 2017N i typu 2012N-10 produkcji Pesy, a także wagony typu MF10 i MF11 produkcji Modertrans Poznań.

Czytaj więcej

Nowe trasy tramwajowe. Niektóre już są niemal gotowe

Klimatyzacje w tramwajach dotychczas jej pozbawionych montuje także Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. Chodzi o wagony NGT6 Bombardier, z których już 20 zapewnia pasażerom chłód w upalne dni. Do końca 2023 r. ich liczba zwiększy się do 24 sztuk. W rezultacie do doposażenia pozostanie już tylko 26 pojazdów Bombardiera z pierwszej i drugiej serii.

Reklama
Reklama

Część z nich będzie wymagała większego zakresu przebudowy – trzeba będzie tak dostosować konstrukcje wnętrza tramwaju, by dało się zamontować w nim klimatyzatory. Obecnie już prawie 80 proc. krakowskich tramwajów jest klimatyzowanych. Natomiast od ok. 5 lat w klimatyzację wyposażone są wszystkie kursujące po Krakowie autobusy – przypomina InfoTram.

W przyszłym roku upał zacznie być coraz mniejszym zmartwieniem pasażerów komunikacji tramwajowej w Bydgoszczy. Już jesienią na bydgoskie tory wyjedzie 10 nowych pojazdów, które powstają w Pesie. Łącznie miasto zamówiło aż 40 tramwajów, co pozwoli dokończyć całkowitą wymianę taboru. Będą to pojazdy Swing  nowej generacji:  wszystkie będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. W nocy z 22 na 23 sierpnia ma przyjechać do bydgoskiej zajezdni pierwszy z zakupionych tramwajów.

Czytaj więcej

Tramwaj wraca do Pabianic. Konstantynów jeszcze czeka

Do 2010 roku Bydgoszcz posiadała tylko dwa nowoczesne tramwaje. Reszta floty składała się z wysłużonych „Konstali”. – Wymienimy cały tabor na nowy, a 30-letnie „Konstale” zastąpimy nowoczesnymi tramwajami – zapowiada bydgoski Urząd Miasta.

Obecnie klimatyzacja stała się obowiązkowym wyposażeniem praktycznie wszystkich tramwajów zamawianych przez miejskich przewoźników. We Wrocławiu klimatyzację posiada ok. 70 proc. pojazdów, podobnie w Gdańsku, w Poznaniu klimatyzowanych ma być 60 proc. tramwajów.

Transport
Kraków gotowy na strefę czystego transportu. Co zmieni dla mieszkańców i turystów?
Transport
Szczecin przygotowuje strefę czystego transportu. Kilka tygodni na konsultacje
Transport
Miasta inwestują w systemy ITS. Finansowe wsparcie zapewniają fundusze unijne
Transport
Od połowy grudnia pociągi pojadą inaczej. Kogo zmiany dotkną najbardziej?
Transport
Samorządy kupują autobusy. Będzie więcej elektryków
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama