W trakcie upałów w tramwaju jak w piekarniku. Pogoda wymusza inwestycje

Upał nie odpuszcza, co doprowadza do rozpaczy wielu pasażerów miejskiej komunikacji. Wciąż znaczna część taboru miejskich spółek przewozowych jest pozbawiona klimatyzacji.

Publikacja: 24.08.2023 11:05

Przewoźnicy inwestują w nowoczesny tabor, a w starszych pojazdach montują urządzenia klimatyzacyjne

Przewoźnicy inwestują w nowoczesny tabor, a w starszych pojazdach montują urządzenia klimatyzacyjne

Foto: pzstudio.pl

W stolicy Tramwaje Warszawskie wysyłają na linie popularne U-booty (wyprodukowane przez Alstom wagony 116Na), w których podróżni czują się jak w piekarniku. - Temperatura przekracza tam 30 stopni – alarmuje branżowy serwis InfoTram.

Wyraźna zmiana klimatu i coraz większa liczba upalnych dni w okresie czerwiec – sierpień powinna skłaniać przewoźników do inwestycji w urządzenia klimatyzacyjne. Dokładnie rok temu Tramwaje Śląskie zaczęły montaż klimatyzacji w 30 Twistach, dostarczonych spółce przez bydgoską Pesę w latach 2013-2014. Pierwotnie miały klimatyzowaną jedynie kabinę motorniczego.

W klimatyzację w przedziale pasażerskim wyposażone są już wszystkie nowe tramwaje typu 2017N i typu 2012N-10 produkcji Pesy, a także wagony typu MF10 i MF11 produkcji Modertrans Poznań.

Czytaj więcej

Nowe trasy tramwajowe. Niektóre już są niemal gotowe

Klimatyzacje w tramwajach dotychczas jej pozbawionych montuje także Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. Chodzi o wagony NGT6 Bombardier, z których już 20 zapewnia pasażerom chłód w upalne dni. Do końca 2023 r. ich liczba zwiększy się do 24 sztuk. W rezultacie do doposażenia pozostanie już tylko 26 pojazdów Bombardiera z pierwszej i drugiej serii.

Część z nich będzie wymagała większego zakresu przebudowy – trzeba będzie tak dostosować konstrukcje wnętrza tramwaju, by dało się zamontować w nim klimatyzatory. Obecnie już prawie 80 proc. krakowskich tramwajów jest klimatyzowanych. Natomiast od ok. 5 lat w klimatyzację wyposażone są wszystkie kursujące po Krakowie autobusy – przypomina InfoTram.

W przyszłym roku upał zacznie być coraz mniejszym zmartwieniem pasażerów komunikacji tramwajowej w Bydgoszczy. Już jesienią na bydgoskie tory wyjedzie 10 nowych pojazdów, które powstają w Pesie. Łącznie miasto zamówiło aż 40 tramwajów, co pozwoli dokończyć całkowitą wymianę taboru. Będą to pojazdy Swing  nowej generacji:  wszystkie będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. W nocy z 22 na 23 sierpnia ma przyjechać do bydgoskiej zajezdni pierwszy z zakupionych tramwajów.

Czytaj więcej

Tramwaj wraca do Pabianic. Konstantynów jeszcze czeka

Do 2010 roku Bydgoszcz posiadała tylko dwa nowoczesne tramwaje. Reszta floty składała się z wysłużonych „Konstali”. – Wymienimy cały tabor na nowy, a 30-letnie „Konstale” zastąpimy nowoczesnymi tramwajami – zapowiada bydgoski Urząd Miasta.

Obecnie klimatyzacja stała się obowiązkowym wyposażeniem praktycznie wszystkich tramwajów zamawianych przez miejskich przewoźników. We Wrocławiu klimatyzację posiada ok. 70 proc. pojazdów, podobnie w Gdańsku, w Poznaniu klimatyzowanych ma być 60 proc. tramwajów.

W stolicy Tramwaje Warszawskie wysyłają na linie popularne U-booty (wyprodukowane przez Alstom wagony 116Na), w których podróżni czują się jak w piekarniku. - Temperatura przekracza tam 30 stopni – alarmuje branżowy serwis InfoTram.

Wyraźna zmiana klimatu i coraz większa liczba upalnych dni w okresie czerwiec – sierpień powinna skłaniać przewoźników do inwestycji w urządzenia klimatyzacyjne. Dokładnie rok temu Tramwaje Śląskie zaczęły montaż klimatyzacji w 30 Twistach, dostarczonych spółce przez bydgoską Pesę w latach 2013-2014. Pierwotnie miały klimatyzowaną jedynie kabinę motorniczego.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce