Reklama

Zaskakująca strategia Szczecina. Będzie drożej i… taniej

Szczecin powiększa strefę płatnego parkowania i podnosi ceny, stanieją jednak długookresowe bilety komunikacji miejskiej.

Publikacja: 21.10.2020 22:02

Szczecin powiększy strefę płatnego parkowania z 80 do 143 ulic i placów.

Szczecin powiększy strefę płatnego parkowania z 80 do 143 ulic i placów.

Foto: Fot. Pixabay

Przedsiębiorstwa komunikacyjne liczą straty poniesione w efekcie pandemii. W pierwszym półroczu Warszawa straciła 180 mln zł (w porównaniu do pierwszego półrocza 2019 r.), Kraków – 45 mln, Wrocław – 31 mln. Łódź deklaruje, że do tej chwili dochody z biletów spadły o ponad 40 mln zł.

Nie zaskakuje, że część miast – m.in. Kraków i Wrocław – decyduje się na podniesienie cen.

Czasem – tak jak we Wrocławiu, gdzie podwyżka planowana jest w przyszłym roku – zmiany nie dotkną okresowych biletów imiennych, jednak tylko dla osób, które rozliczają w mieście podatek dochodowy.

Coś za coś

Szczecin poszedł w przeciwnym kierunku – na 1 kwietnia zaplanowano obniżkę cen biletów długookresowych. I tak, koszt miesięcznego biletu imiennego na wszystkie linie z wyjątkiem turystycznych ma spaść ze 162 do 140 zł, zaś 3-miesięcznego – z 422 do 370 zł. Potanieją też bilety dobowe, 5-dobowe i 10-dobowe.

CZYTAJ TAKŻE: Szczecin chce lepiej segregować śmieci

Reklama
Reklama

– Zmniejszenie opłat za bilety okresowe ma być zachętą do korzystania z komunikacji miejskiej – mówi Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. – Działania zawierają się nie tylko w polityce transportu zrównoważonego, ale także części parkingowej – dodaje, mając na myśli nadchodzące zmiany w systemie płatnego parkowania.

Zgodnie z wrześniową uchwałą Rady Miasta, 31 marca szczecińska strefa płatnego parkowania powiększy się z 80 do 143 ulic i placów.

„Nowe granice strefy w znacznym stopniu pokrywają się z naturalnymi granicami centrum miasta. Dzięki temu zostanie ograniczony proceder parkowania aut na ulicach tuż za strefą, co utrudniało funkcjonowanie mieszkańcom tych ulic oraz przedsiębiorcom” – argumentuje magistrat. Te naturalne granice to m.in. Park Kasprowicza, Odra i ulica Narutowicza.

Od wiosny pierwsza godzina parkowania w strefie A będzie kosztować 3,6 zł (teraz 2,8), zaś w strefie B – 2,8 zł (teraz 1,6 zł). Abonamenty miesięczne będą dostępne tylko dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie: przyjęto stawki 240 zł za strefę A i 150 zł za strefę B (obie podstrefy przeplatają się w śródmieściu). Roczna opłata dla mieszkańca strefy płatnego parkowania wzrośnie z 96 do 360 zł.

Plus 2 mln kilometrów

Jednocześnie urząd miasta deklaruje chęć rozbudowy komunikacji miejskiej – mowa jest m.in. o planach przedłużenia Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju i pracach nad stworzeniem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Samorząd przypomina też o tym, co już udało się zrobić.

CZYTAJ TAKŻE: Coraz wyższe standardy leczenia. Szpital Wojewódzki w Szczecinie z nowym budynkiem

Reklama
Reklama

Pojazdy komunikacji miejskiej przejeżdżają o ponad 2 miliony kilometrów więcej niż 8 lat temu. Powstało ponad 20 dodatkowych linii i prawie 200 przystanków. Te wszystkie zmiany pozostały bez finansowych konsekwencji dla pasażerów. Ceny biletów od 2012 roku nie zmieniły się, pomimo inflacji i zwiększających się nakładów na komunikację miejską” – wylicza szczeciński Ratusz.

Transport
Od połowy grudnia pociągi pojadą inaczej. Kogo zmiany dotkną najbardziej?
Transport
Samorządy kupują autobusy. Będzie więcej elektryków
Transport
Buspasy już nie dla elektryków. Dziś decyzje podejmują władze lokalne
Transport
Nowe połączenia kolejowe z regionalnymi lotniskami? Jeśli będą pieniądze
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Rekordowy rok w inwestycjach tramwajowych w stolicy
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama