Gliwice na szczycie

Foto.: M.Baranowski

Gliwice to miasto ciągłego rozwoju. Na przestrzeni ostatnich lat zrealizowano tu wiele przedsięwzięć znacząco podnoszących jakość życia nie tylko gliwiczan, ale całego regionu. Potwierdzeniem wagi tych działań jest I miejsce wśród miast na prawach powiatu w Rankingu Samorządów 2020 przeprowadzonym przez dziennik „Rzeczpospolita”. W prestiżowym zestawieniu doceniono m.in. umiejętności miasta w pozyskiwaniu dochodów przy jednoczesnym utrzymywaniu wysokiej dyscypliny budżetowej oraz działania mające wpływ na jakość życia mieszkańców.

Gliwice to miejsce, w którym godnie się żyje. Wydatki budżetu miasta na jednego mieszkańca sięgają 6,9 tys. zł, a bezrobocie jest rekordowo niskie. Samorząd stale inwestuje w poprawę komunikacji publicznej i bezpieczeństwa (ważnego zwłaszcza w czasach COVID), rozwój infrastruktury, zaplecza sportowo-rekreacyjnego i jednych z największych w regionie obszarów terenów zielonych. Z myślą o przyjaznym otoczeniu budowane są nowe osiedla mieszkaniowe, w tym wygodne kompleksy komunalne w różnych częściach miasta, a także obiekty użyteczności publicznej.

– Od lat konsekwentnie stawiamy na zrównoważony rozwój miasta. Dbamy o lokalną gospodarkę, zależy nam na rozwoju różnych branż i wzroście jakości życia – podkreśla prezydent Gliwic Adam Neumann. – Mamy pełną świadomość, że potrzebne są do tego duże środki finansowe. Zadaniem samorządu jest tak wpływać na lokalną gospodarkę, aby te środki zasilały miejski budżet oraz wydawać je w sposób racjonalny, generujący dalszy rozwój. Tak właśnie działamy. Skok cywilizacyjny, który dokonał się w mieście na przestrzeni ostatnich dekad, jest tego najlepszym dowodem.

Korzystając z dobrej koniunktury minionego roku, prezydent Gliwic podjął decyzję o kontynuowaniu  przygotowań do budowy nowego szpitala miejskiego. W supernowoczesnej lecznicy, która powstanie przy ul. Kujawskiej w Gliwicach ma działać m.in. 12 oddziałów mieszczących 353 łóżka dla pacjentów, 8 sal operacyjnych, zespół przychodni i działy diagnostyczno-zabiegowe, Szpitalny Oddział Ratunkowy na najwyższym poziomie, zakład rehabilitacji kardiologicznej i laboratorium genetyczne. Prace koncepcyjne są mocno zaawansowane, projektowanie przebiega etapowo i ma zostać sfinalizowane w pierwszym kwartale 2021 roku. Choć obecne czasy są trudne, to właśnie teraz, w dobie pandemii COVID-19, zabezpieczenie zdrowotne mieszkańców może okazać się najlepszą inwestycją na przyszłość.

foto.: Szymik

Ostatnia duża inwestycja rozwojowa miasta to Arena Gliwice, jedna z największych hal widowiskowo-sportowych w Polsce i tej części Europy. Widownia na ponad 17 tys. osób oraz 10 hektarów terenu wokół do wykorzystania na imprezy, konferencje i zawody sportowe przyciągają do Gliwic tłumy gości z Polski i zagranicy. Tu rozgrywano już mistrzostwa w jiu-jitsu i wspinaczce na czas, dopingowano Biało-Czerwonych w piłce ręcznej czy śpiewano z Viki Gabor wygrywającą Eurowizję Junior. Arena to symbol pozytywnych zmian, które dokonały się w Gliwicach w ostatnich latach. To one sprawiają, że miasto wyróżnia się na tle regionu. Dzięki nim hasło „Gliwice. Przyszłość jest tu!” ma bardzo realny wymiar.

Dynamiczny rozwój Gliwic to zasługa jego nowoczesnej infrastruktury drogowej i komunikacyjnej. Dzięki położeniu na skrzyżowaniu autostrad A1 i A4 oraz przy Drogowej Trasie Średnicowej Gliwice należą dziś do najlepiej skomunikowanych miast Polski. Powstają tu kolejne odcinki 11-kilometrowej miejskiej obwodnicy biegnącej przez południową i zachodnią część miasta, skracającej dystanse między dzielnicami i odciążającej śródmiejskie ulice. Droga jest oświetlona i wyposażona w tablice zmiennej treści, na których wyświetlane są informacje o ewentualnych utrudnieniach, sytuacji na drogach lub warunkach pogodowych. Wzdłuż wybranych odcinków powstała nowoczesna infrastruktura dla pieszych i rowerzystów oraz rolkarzy.

Komunikacyjną wizytówką miasta jest wyremontowany i zmodernizowany dworzec kolejowy PKP oraz nowoczesny, coraz bardziej „zielony”, tabor miejskich autobusów. Za 2 lata po gliwickich ulicach – na trasach linii A4 i 676 uczęszczanych zwłaszcza przez uczniów i gliwickich seniorów – będą kursować zeroemisyjne, ciche autobusy elektryczne. W przyszłym roku powinny być gotowe stacje ładowania takich pojazdów.

W Gliwicach gotowa jest już także płyta lotniska. Po modernizacji zyskała utwardzoną drogę startową o długości 920 m, którą w przyszłości będzie można wydłużyć nawet do 1,3 km, drogi kołowania i płytę postojową, a także parkingi, drogi dojazdowe i biegnącą dookoła lotniska ścieżkę rowerową. Nowa inwestycja miasta z powodzeniem posłuży jako baza lotów biznesowych. Gliwickie lotnisko będzie też przeznaczone na potrzeby publicznego transportu lotniczego (choć na mniejszą skalę), turystycznego i cargo, sportów lotniczych i edukacji lotniczej – w modernizowanym dużym i małym hangarze powstaje bowiem Centrum Edukacji Lotniczej, w którym znajdzie się muzeum lotnictwa wraz ze specjalną wystawą modelarską. Wszystko będzie nowoczesne i przystosowane do tego, by nie ruszając się z ziemi, przeżyć emocjonujący lot w przestworzach.

Priorytetową dziś inwestycją dla gliwickiego samorządu i następną – przyszłościowo – wizytówką Gliwic jest nowoczesne Centrum Przesiadkowe powstające po północnej stronie dworca PKP. Obiekt będzie przyjazny mieszkańcom i zintegrowany z systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, z miejscami postojowymi dla samochodów i infrastrukturą rowerową oraz zapleczem komercyjnym. W perspektywie nadchodzących lat inwestycja zwiększy rolę kolei w komunikacji w mieście i metropolii oraz przyczyni się do rewitalizacji ścisłego centrum Gliwic. Duże zmiany obejmą bowiem również południową stronę dworca PKP. Nowe oblicze zyska także bezpośrednie otoczenie dworca, które zostanie kompleksowo przebudowane tak aby dać miastu nowe, atrakcyjne i funkcjonalne oblicze.

 Materiał Promocyjny 

Mogą Ci się również spodobać

Nie ma narodu bez kultury!

Niezależnie od wydźwięku tych słów trzeba to przyjąć za fakt. Tymczasem w pandemii, a ...

Burmistrz Wisły: Od wiosny ograniczamy wszystkie wydatki

Zawsze po burzy musi wyjść słońce, ale jeśli ta burza potrwa dłużej, to naprawdę ...

Efekty pandemii. Ulice krakowskiej Starówki będą mniej urokliwe

Krakowskie dorożki nie przejeżdżają przez Rynek, nie mogą zatrzymywać się na Starym Mieście. O ...

Ratusz przedstawia warszawski budżet na czasy kryzysu

Czy warszawiaków czekają masowe podwyżki? Jakich cięć w miejskich inwestycjach dokona ratusz? W południe ...

Ruszyła organizacja koncertów, ale areny odmrażają się powoli

Katarzyna Nosowska i Lady Pank wracają do swoich fanów. Najwięcej będzie się działo w ...

Miasta mają problem z modernizacją targowisk

Bazar musi być tani, ale też powinien pokazywać kupującym, że taki jest. Wszelkie modernizacje ...