Dwie strategie dla dwóch stolic

Lubuskie jako jedyny region w Polsce ma dwa tzw. ZIT – osobne dla Zielonej Góry i Gorzowa.

Publikacja: 03.03.2016 16:38

58,3 mln euro w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych wesprze budowę zielonogórskiego obsz

58,3 mln euro w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych wesprze budowę zielonogórskiego obszaru metropolitalnego

Foto: Julo/Wikimedia Commons

ZIT, czyli Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, to nowa forma współpracy pomiędzy samorządami wynikająca z zasad podziału funduszy unijnych na lata 2014–2020. Opiera się na partnerstwie (w formie formalnego związku) miast i otaczających je gmin, które wspólnie (razem z zarządem województwa) ustalają cele i sposoby ich osiągnięcia. Taka formuła daje możliwość wyjścia poza sztywne granice administracyjne i poniekąd wymusza lepszą współpracę między samorządami, co dotychczas w wielu miejscach szwankowało.

W woj. lubuskim są dwa ZIT-y dla stołecznych obszarów funkcjonalnych – dla Zielonej Góry i Gorzowa Wielkopolskiego. Mają one kompleksowo uzupełniać pełnione przez te miasta funkcje na poziomie całego regionu i swoich obszarów. – Prezydenci miast muszą porozumiewać się z wójtami ościennych gmin, by wybrać przedsięwzięcia, które przyniosą korzyści nie tylko stołecznej aglomeracji (stanowiącej rdzeń obszaru funkcjonalnego), ale i okolicznym gminom – komentuje Elżbieta Polak, marszałek woj. lubuskiego. – Samorządowcy muszą po prostu działać wspólnie i w interesie nie jednej, a wielu gmin i wybrać takie inwestycje, których realizacja doprowadzi do umocnienia powiązań interregionalnych – podkreśla marszałek.

Nowoczesny transport

Fundusze na wdrażanie projektów w ramach formuły ZIT pochodzić będą z tzw. rezerwy programowej oraz z podstawowej alokacji Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020 (gdzie w odróżnieniu od poprzedniej perspektywy funduszy UE, mieszczą się pieniądze zarówno z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jak i Europejskiego Funduszu Społecznego). ZIT dla Zielonej Góry ma wartość 58,34 mln euro, a dla Gorzowa – 49,28 mln euro.

– Postawiliśmy sobie kilka priorytetów – mówi Krzysztof Kaliszuk, wiceprezydent Zielonej Góry. Jednym z głównych jest wewnętrzna i zewnętrzna integracja komunikacyjna. W ramach tego priorytetu (ok. 12 mln euro) w ramach ZIT przewidziano np. budowę ścieżek rowerowych. W stosunku do tych małych inwestycji komplementarnie prowadzone będą też duże przedsięwzięcia finansowane z programu krajowego – wymiana taboru komunikacji miejskiej za ok. 100 mln euro czy budowa południowej obwodnicy Zielonej Góry (za ok. 25 mln euro).

– Będziemy mieć najnowocześniejszy transport publiczny w całości niskoemisyjny, a połowa z 80 pojazdów to będą autobusy elektryczne. Do tego chcemy zbudować centrum komunikacji przesiadkowej, zadaszyć perony na dworcu PKP, zlikwidować wąskie gardło, czyli wiadukt dzielący miasto, itp. – wylicza Kaliszuk.

Sporym przedsięwzięciem będzie zapewnienie efektywnego gospodarowania energią. I tu przewiduje dwa rodzaje projektów – w ramach ZIT to np. termomodernizacja obiektów publicznych i komunalnych, ale też budowę sieci ciepłowniczej przez EC Zielona Góra. – Ale ZIT to także rewitalizacja, ochrona dziedzictwa kulturowego, projekty związane z rozwojem szkolnictwa zawodowego, zwiększeniem dostępności do edukacji oraz rozwojem przedsiębiorczości – podkreśla prezydent Zielonej Góry.

Nacisk na gospodarkę

Także Gorzów Wielkopolski w swojej strategii rozwoju obszaru funkcjonalnego postawił sobie ambitne cele. To między innymi tworzenie warunków dla rozwoju małych i średnich firm oraz działalności badawczo-rozwojowej (np. rozwój sieci inkubatorów i przygotowywanie terenów inwestycyjnych). Władze miast wychodzą z założenia, że to gospodarka, co więcej, innowacyjna gospodarka, jest kluczem do trwałego rozwoju, który decyduje o podnoszeniu standardu życia mieszkańców. Istotne są też przedsięwzięcia związane z rozbudową regionalnej infrastruktury drogowej, gospodarką niskoemisyjną, ochroną środowiska i kultury, poprawą oferty edukacyjnej itp.

Na liście projektów strategicznych z gorzowskich ZIT znalazły się m.in. Budowa Centrum Edukacji Zawodowej, system ścieżek rowerowych, budowa infrastruktury komunikacji publicznej w strefie zewnętrznej obszaru itp. Towarzyszyć im będę duże projekty z programów krajowych, np. modernizacja infrastruktury i taboru transportu publicznego, budowa II etapu Centrum Edukacji Artystycznej, Gorzowskiego Ośrodka Technologicznego Park Naukowo-Przemysłowy i kilka projektów przedsiębiorstw związanych z gospodarką komunalną i sektorem energetycznym.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.cieslak@rp.pl

ZIT, czyli Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, to nowa forma współpracy pomiędzy samorządami wynikająca z zasad podziału funduszy unijnych na lata 2014–2020. Opiera się na partnerstwie (w formie formalnego związku) miast i otaczających je gmin, które wspólnie (razem z zarządem województwa) ustalają cele i sposoby ich osiągnięcia. Taka formuła daje możliwość wyjścia poza sztywne granice administracyjne i poniekąd wymusza lepszą współpracę między samorządami, co dotychczas w wielu miejscach szwankowało.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży