– Od wielu lat inwestujemy, kupując lub leasingując nowe autobusy, dzięki czemu mamy jeden z najmłodszych taborów w Polsce. W ubiegłym roku dzięki unijnemu wsparciu udało się także zakupić nowe tramwaje oraz zmodernizować część torowisk – mówi Grzegorz Gawlik z biura prasowego łódzkiego ratusza.
W marcu łódzkie MPK złożyło dwa wnioski do Urzędu Marszałkowskiego o wsparcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na kolejne inwestycje. Przewoźnik chce kupić 12 niskopodłogowych tramwajów wraz z pakietem eksploatacyjno-naprawczym, a także wybudować nową halę do przeglądów. Składy mają trafić do zajezdni przy ul. Telefonicznej. Jak mówi rzecznik łódzkiego MPK Sebastian Grochala, wartość tego projektu to ok. 117 mln zł. Mniej, bo ok. 38 mln zł, przewoźnik potrzebuje na zakup 17 autobusów elektrycznych oraz wybudowanie infrastruktury niezbędnej do ich obsługi.
W Łodzi do tej pory nie było autobusów elektrycznych. – Przyglądamy się innym miastom, jesteśmy w kontakcie z przewoźnikami i czerpiemy z ich doświadczeń. Testowaliśmy już taki pojazd i pasażerowie wypowiadali się na jego temat w samych superlatywach – opowiada rzecznik MPK. Czy wnioski złożone przez MPK-Łódź otrzymają dofinansowanie, będzie wiadomo w połowie roku. – Jeśli dostaniemy unijne wsparcie, a umowy podpisalibyśmy w sierpniu (zgodnie z planowanym rozpoczęciem obu inwestycji), to projekt tramwajowy zakończyłby się z końcem 2018 roku – mówi Sebastian Grochala. Z kolei autobusy byłyby kupione do końca 2017 roku.
To kolejne inwestycje w komunikację miejską, w których miasto sięga po fundusze unijne. W grudniu 2015 roku MPK kupiło 22 nowoczesne tramwaje Pesa Swing za 166 mln zł. – Aż 80 proc. środków na ten cel udało się nam pozyskać z środków Unii Europejskiej. W ramach przebudowy prawie 11 kilometrów torowisk i modernizacji zajezdni planujemy zakup kolejnych 30 niskopodłogowych tramwajów. Całość chcemy zrealizować do 2022 roku – mówi Grzegorz Gawlik z łódzkiego urzędu miasta.
MPK nie tylko kupuje nowy tabor, wykorzystując dotacje, ale sięga też po leasing. W 2014 roku wynajęła 25 przegubowych mercedesów O628 Conecto G oraz 15 jednoczłonowych autobusów tej marki (O628 Conecto). W ubiegłym roku jej tabor wzbogacił się o 40 solarisów, z czego połowa to przegubowce, oraz dwa mercedesy. – W tym roku planujemy wziąć w długoterminowy, dziesięcioletni najem 34 pojedynczych autobusów – zapowiada Grzegorz Gawlik. Łódzkie MPK ma obecnie 425 autobusów, średnia wieku to sześć–siedem lat. Firma ma też 503 wagony tramwajowe, z czego 48 to niskopodłogowe. Tabor tramwajowy jest znacznie starszy – pojazdy mają przeciętnie 28–30 lat.