W końcu maja Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie budowy odcinka Szczuczyn-Budzisko. Powstanie on przy wsparciu funduszy instrumentu Łącząc Europę (CEF), z którego ma pochodzić 414,4 mln euro. Cała inwestycja ma kosztować przeszło 811 mln euro. To pierwsza umowa, jaką GDDKiA podpisała na finansowanie z CEF.
Przedsięwzięcie obejmuje budowę odcinka S61 o długości ponad 110 km, stanowiącego element sieci bazowej korytarza TEN-T. Prócz samej trasy, w ramach inwestycji powstaną mosty i wiadukty, przejścia dla zwierząt, drogi poprzeczne, urządzenia ochrony środowiska oraz te związane z bezpieczeństwem ruchu. Trasa na dwóch odcinkach objętych umową CEF, czyli od powstającej obwodnicy Suwałk do Budziska (ok. 24 km) oraz druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna (6,6 km), jest już objęta przetargami na projekt i budowę. Obie inwestycje mają być gotowe do końca 2020 roku.
Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego na razie trwa przetarg na projekt i budowę 63 kilometrów trasy od Szczuczyna do Raczek. Podzielono ją na trzy odcinki: pierwszy od Szczuczyna do węzła Ełk Południe o długości ok. 23 km, drugi od węzła Ełk Południe do węzła Wysokie o długości ok. 20 km oraz odcinek trzeci – od węzła Wysokie do Raczek o długości ok. 20 km. GDDKiA chce podpisać umowy z wykonawcami w trzecim kwartale przyszłego roku. Natomiast zakończenie budowy przewidziane jest na drugą połowę 2020 r.
Postępowania przetargowe dla 91 kilometrów S61 od Ostrowi Mazowieckiej do obwodnicy Szczuczyna jeszcze się nie zaczęły. GDDKiA ma już decyzje środowiskowe dla całej ekspresówki, natomiast obecnie przyjmuje Koncepcje Programowe dla 5 odcinków: Ostrów Mazowiecka – węzeł Śniadowo (19,5 km), Śniadowo – Łomża Południe (17 km), Łomża Południe – Łomża Zachód 7,2 km), Łomża Zachód – węzeł Kolno (13,4 km), Kolno - Stawiski (16 km) i Stawiski – Szczuczyn (18 km).
Cała trasa S61 będzie liczyć 235 kilometrów. W miejscowości Ostrów Mazowiecka odbije od drogi ekspresowej nr 8 i poprzez Łomżę, Ełk i Suwałki pobiegnie do granicy z Litwą w Budzisku. W ten sposób przetnie trzy województwa: mazowieckie, podlaskie oraz częściowo warmińsko-mazurskie. Ekspresówka stanie się częścią międzynarodowej drogi E67 oraz trasy Via Baltica, mających połączyć Europę Zachodnią z Litwą, Łotwą, Estonią oraz Finlandią.