Uczniowie małopolskich szkół będą mieli lekcje przez internet

Uczniowie 130 szkół ponadgimnazjalnych z Małopolski od października będą mogli uczestniczyć w zajęciach on-line prowadzanych dla nich przez wyższe uczelnie.

Publikacja: 07.08.2016 22:00

Projekt „Chmury Edukacyjnej” dał uczniom możliwość wzięcia udziału w wykładach np. z fizyki i biolog

Projekt „Chmury Edukacyjnej” dał uczniom możliwość wzięcia udziału w wykładach np. z fizyki i biologii.

Foto: 123 rf

Dzięki projektowi tzw. Małopolskiej Chmurze Edukacyjnej realizowanej przez Urząd Marszałkowski w technikach i liceach powstają nowoczesne, multimedialne sale do organizacji zajęć, a uczniowie będą mieli możliwość uczestnictwa w akademickich wykładach i zajęciach. Projekt, o którym mowa finansowany jest z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) województwa małopolskiego 2014-2020. Jego koszt to 125 mln zł.

Sześć uczelni

Zanim samorząd zdecydował się na wdrożenie „Chmury Edukacyjnej", trwał pilotaż tego pomysłu. Wzięło w nim udział 2,1 tys. uczniów z 21 małopolskich szkół, dla których przeprowadzono blisko 8 tys. godzin zajęć zarówno w ramach e-learningu jak też warsztaty letnie.

Prowadzili je wykładowcy z sześciu uczelni: Uniwersytetu Jagiellońskiego, Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytetu Pedagogicznego, Politechniki Krakowskiej, Uniwersytetu Ekonomicznego oraz Uniwersytetu Rolniczego.

Zajęcia odbywały się w dziesięciu obszarach tematycznych tj. fizyka, informatyka, matematyka, biologia, chemia, budownictwo, języki obce, społeczeństwo obywatelskie, przedsiębiorczość, środowisko i żywność. I tak np. w ramach projektu Uniwersytet Jagielloński oferował uczniom zajęcia z matematyki i biologii, a Uniwersytet Rolniczy z obszaru „środowisko i żywność". Z kolei wykładowcy z AGH zajmowali się fizyką i informatyką, z Politechniki Krakowskiej – chemią i budownictwem, a Uniwersytetu Pedagogicznego-językami obcymi.

Nowe doświadczenia

Co uczelniom daje udział w takim projekcie? – Uzyskaliśmy możliwość współpracy z najzdolniejszymi uczniami w Małopolsce. Istotny jest również fakt wyposażenia infrastrukturalnego, czyli sprzętu służącego do komunikacji przez internet do prowadzenia najnowocześniejszych form dydaktyki – mówi Ewa Pędracka –Kwaskowska z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uczelnia przeprowadziła badania na temat projektu wśród wykładowców i nauczycieli szkół, które brały w nim udział. Wynika z nich, że podnieśli oni swoje kompetencje związane z korzystaniem nowoczesnych technik informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania, poprawiła się jego jakość, bo uczniowie mogli zapoznać się z technikami i zapleczem badawczym uczelni, a także uczestniczyć w zajęciach praktycznych.

A prof. dr hab. Barbara Filipek-Mazur, prodziekan ds. Nauki na Wydziale Rolniczo-Ekonomicznym Uniwersytetu Rolniczego mówi, że nowe doświadczenie zdobyli nie tylko uczniowie, nauczyciele w szkole, ale także i nauczyciele akademiccy.

- Taka forma zajęć przynosi wiele korzyści- uważa prof. Filipek-Mazur. I wymienia, że jest to nie tylko nowa i ciekawa forma przekazywania wiedzy, ale też umożliwia ona rozwijanie zainteresowań uczniów i pobudza do samokształcenia, umożliwia im także zainteresowanie kierunkami studiów realizowanymi na uczelni. - Jest to też nasza promocja w środowisku uczniowskim. Dla wielu z nich był to pierwszy kontakt z uczelnią. Słuchali wykładu akademickiego i brali udział w ćwiczeniach laboratoryjnych i terenowych – dodaje.

Zajęcia chwalą też dyrektorzy szkół, które brały udział w programie pilotażowym. – Bardzo dobrze je oceniam. Stały na wysokim poziomie. Dzięki temu projektowi mamy wysokiej klasy sprzęt do pracowni komputerowo-matematycznej – opowiada Alina Ciepiela, wicedyrektor Zespołu Szkół Budowlanych w Tarnowie. Dodaje, że zajęcia pomogły uczniom w podniesieniu zarówno wiedzy ogólnej, jak i z przedmiotów zawodowych, a także nauczyli się oni też szukać nowych wiadomości z wykorzystaniem najnowszych technik.

– Ten projekt wpłynął też na poprawę wyników matury z matematyki i przedmiotów ścisłych, a także egzaminu z kwalifikacji zawodowych – uważa dyr. Ciepiela.

Lekcje e-learningowe z wykładowcami z wyższych uczelni odbywały się w ramach zajęć pozalekcyjnych, a brali w nich udział uczniowie klas trzecich i czwartych, a bywało, że i drugich technikum.

Także Mariusz Grzesiński, wicedyrektor Zespołu Szkół Zawodowych im. Dembowskiego w Wieliczce uważa, że zajęcia był ciekawe, a sprzęt wykorzystywany w pełni.

Uczniowie z jego szkoły korzystali przede wszystkim z zajęć poświęconych gastronomii i środowisku oraz ekologii i podstaw przedsiębiorczości. – Uczniowie mieli pierwszy kontakt z uczelnią – tłumaczy – dyr. Grzesiński.

Kolejny etap

Od października „Małopolska Chmura Edukacyjna" będzie realizowana już w ok. 130 szkołach ze wszystkich powiatów w Małopolsce. Do 2022 roku ma z niej skorzystać ok. 24 tys. uczniów. Poza sześcioma uczelniami z piolotażu do projektu dołączą kolejne trzy uczelnie: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie, Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej oraz Fundacja Centrum Kopernika. W sumie w szkołach i na uczelniach odbędzie się ponad 27,5 tys. godzin zajęć z 20 obszarów tematycznych, m.in. z: matematyki, biologii, chemii, budownictwa, informatyki, fizyki, geografii, przedsiębiorczości, języków: angielskiego, niemieckiego i francuskiego, kognitywistyki, dziennikarstwa. Zajęcia będą dotyczyły również tematyki: mechaniczno-mechatronicznej, żywnościowej, środowiskowej, elektryczno-elektronicznej i turystycznej. – Liczymy na wypracowanie metodologii, która przyda się w nauczaniu z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz w nauczaniu w kontekście zawodowym. Opracowane metody pozwolą na lepsze kształcenie przyszłych nauczycieli, którzy są lub w najbliższym czasie będą studentami Uniwersytetu Pedagogicznego – mówi Iwona Tomasik, rzecznik prasowy Uniwersytetu Przyrodniczego w Krakowie.

Dzięki projektowi tzw. Małopolskiej Chmurze Edukacyjnej realizowanej przez Urząd Marszałkowski w technikach i liceach powstają nowoczesne, multimedialne sale do organizacji zajęć, a uczniowie będą mieli możliwość uczestnictwa w akademickich wykładach i zajęciach. Projekt, o którym mowa finansowany jest z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) województwa małopolskiego 2014-2020. Jego koszt to 125 mln zł.

Sześć uczelni

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin