Lotnisko Olsztyn-Mazury planuje obsłuzyć 30 tys. pasażerów w 2016 r.

Niezależnie od tego, czy i gdzie ostatecznie powstanie centralne lotnisko, port Olsztyn-Mazury może być spokojny.

Publikacja: 14.09.2016 23:00

Lotnisko Olsztyn-Mazury pierwszego pasażera odprawiło 20 stycznia.

Lotnisko Olsztyn-Mazury pierwszego pasażera odprawiło 20 stycznia.

Foto: materiały prasowe

Oczywiście pod warunkiem, że rozwój lotniska otrzyma wsparcie regionu w postaci nowoczesnej infrastruktury turystycznej. I wszystko wskazuje, że tak się stanie. Szymany operują od niespełna 9 miesięcy, a prognozy, co do których spełnienia nie ma wątpliwości, wskazują na obsłużenie w tym roku 30 tys. pasażerów. To lokowałoby najmłodsze polskie lotnisko na 13. miejscu wśród 15 portów obsługujących ruch regularny. Tuż za Bydgoszczą, Łodzią i Lublinem, a przed Babimostem oraz Radomiem. W prognozach jest dojście do 0,5 mln pasażerów do 2025 r. Dziesięć lat później mazurski port ma osiągnąć rentowność.

Kiedy teraz patrzymy na wzbijające się w niebo samoloty Wizz Air i zapowiedzi Ryanair, te plany wyglądają na bardzo realne. Na razie od 20 stycznia, kiedy Olsztyn Mazury odprawiły pierwszego pasażera, wyleciało stamtąd 22 tys. osób i wykonano 357 operacji lotniczych.

Na początek trzy linie

Wiadomo także, że na stałe planują stąd latać Ryanair (od 1 listopada do Londyn-Stansted), Sprint Air (który zawiezie pasażerów na berlińskie lotnisko Tegel, na krakowskie Balice i do Wrocławia) oraz Wizz Air, zadowolony z dotychczasowych rejsów na trasie do Londyn Luton. Sezonowo trzy razy w tygodniu samolotami typu bombardier Q400z tego portu lata LOT na lotnisko Chopina w Warszawie.

Jak na okres rozruchu, w jakim jest niewątpliwie mazurski port, zadowalające jest wypełnienie samolotów, które przekracza 80 proc. – Musimy jednak pamiętać, że żadne lotnisko nie istnieje samo dla siebie. Istnieje po to, by wypełniać jakieś konkretne funkcje społeczne i gospodarcze. I zawsze musi być konkretna odpowiedź na pytanie: co z niego będzie miał region? – zauważa ekspert lotniczy Sebastian Gościniarek.

Wspólny produkt

– Lotnisko ma obsługiwać cały region. Dlatego Warmińsko-Mazurska Organizacja Turystyczna pracuje na stworzeniem kompleksowego produktu turystycznego „Samolotem na Mazury" – mówi Jarosław Klimczak, prezes Warmińsko-Mazurskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej (WMROT). – Dlatego zdecydowaliśmy się na powołanie regionalnego operatora produktu, spółki „Mazury Air Travel" – dodaje.

Reklama
Reklama

Spółka podpisała umowy z 40 największymi hotelami na Warmii i Mazurach i razem opracowują spójny produkt obejmujący przylot do regionu, transfer z lotniska, opiekę rezydenta w hotelach, wycieczki fakultatywne, wypożyczenie samochodu, sprzętu, opiekę medyczną i szereg innych usług dodatkowych.

– Jesteśmy jedynym regionem w Polsce, który opracował taki pakiet. A lotnisko regionalne, jakie u nas powstało, jest kluczowym elementem tej oferty. Tylko w ten sposób możemy wygrać rywalizację i konkurencję – podkreśla prezes Klimczak.

– Mamy piękną przyrodę, a Mazury są znane dzięki udziałowi w konkursie na 7 cudów świata. Możemy więc wspólnie z regionem i lotniskiem planować akcje promocyjne. Pokazać Mazury jako region, dokąd można wygodnie dolecieć. Bez lotniska regionalnego trudno byłoby namawiać młodych Niemców czy Skandynawów, na to, że warto jest spędzić kilkanaście, a nawet więcej godzin w samochodzie, bo u nas jest tak pięknie. A samolotem to godzina–dwie – przekonuje szef WMROT.

Ważne jest to, że branża hotelarska uwierzyła w ten produkt i udało się namówić do współpracy największe obiekty. Rezydenci Mazury Air Travel sprzedają już wycieczki fakultatywne np. w hotelu Gołębiewski w Mikołajkach. Na stronie operatora Mazury Air Travel.com.pl jest oferta regionu.

Budowa lotniska w Szymanach kosztowała 205 mln zł i była chyba ostatnim takim projektem infrastrukturalnym w Polsce, który otrzymał wsparcie ze środków UE. Pokryło ono aż 76 proc. kosztów inwestycji.

– Nie będziemy mieli kłopotu z wykorzystaniem szansy, jaką dała nam infrastruktura lotnicza – jest przekonany prezes WMROT.

Reklama
Reklama

Historia lotniska

Budowę portu w Szymanach rozpoczęto w 1933 r. W 1939 r. posłużył Niemcom do agresji na Polskę. W latach 50. i 60. lotnisko rozbudowano i było portem zapasowym 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Na początku lat 90. stał się wojsku zbędny. W 1996 r. wojewoda Warmińsko-Mazurski powołał spółkę Porty Lotnicze Mazury. Obecnie właścicielem zarządzającej lotniskiem spółki Warmia i Mazury jest samorząd województwa. W latach 2007–2013 na rozwój i rozbudowę lotniska trafiło 205 mln zł. Zakończenie budowy Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury nastąpiło pod koniec ub.r. Pierwszy samolot wystartował na początku tego roku.

Regiony
Jak kupować mądrze gaz na zmiennym rynku
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Regiony
Bezpieczne lato w Warszawie – dla wszystkich
Regiony
Gapowicze regionalnym wyzwaniem dla samorządów
Regiony
Katowice stawiają na miejską infrastrukturę rowerową
Regiony
Dolny Śląsk konsekwentnie wspiera Ukrainę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama