Ekologia na dwóch kółkach

W kujawsko–pomorskim powstanie sieć ścieżek rowerowych. Będą budowane nawet przy drogach lokalnych.

Publikacja: 28.09.2016 22:00

Rajd „Kujawsko-Pomorskie na rowery” to jedna z imprez, która ma promować walory poruszania się na dw

Rajd „Kujawsko-Pomorskie na rowery” to jedna z imprez, która ma promować walory poruszania się na dwóch kółkach

Foto: Rzeczpospolita, Mikołaj Kuraś Mikołaj Kuraś

W kraju ścieżki rowerowe buduje się głównie na terenach mających walory turystyczne. Województwo kujawsko – pomorskie wyróżnia się, bowiem zajmuje trzecie miejsce w Polsce pod względem długości tras poza szlakami turystycznymi. Dla Unii Europejskiej niskoemisyjność jest priorytetem i będzie dotowała ścieżki położone przy trasach. – Efekt ekologiczny budowy takich ścieżek jest oczywisty. Rowerzyści przesiadający się z samochodu ograniczają tzw. niską emisję. Uważam, że te ścieżki przynoszą wymierne rezultaty. Podobnie usprawnienie ruchu samochodowego poprzez wydzielenie oddzielnych tras dla rowerzystów daje ograniczenie emisji – mówi nam Elżbieta Derlak, dyrektor biura Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.

Promocja zeroemisyjności

Samorządy regionu zamierzają rozbudować tę infrastrukturę. Niektóre gminy i powiaty już mają gotową dokumentację projektową.

– W nowej perspektywie finansowej UE drogi rowerowe można wspierać pod warunkiem, że będą spełniały cele niskoemisyjne. Indywidualny transport samochodowy ma być ograniczony na rzecz rowerowego. Ścieżki o walorach wyłącznie turystycznych nie będą już wspierane. Każda będzie musiała mieć punkt odniesienia w postaci drogi dla ruchu samochodowego, dotyczy to również tras wojewódzkich. Dlatego będziemy wspierać gminy i powiaty w takich inwestycjach – mówi „Rz" Przemysław Mentkowski z departamentu rozwoju regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko – Pomorskiego. Jedną z już istniejących jest ścieżka łącząca dwa największe miasta województwa. Na tej trasie leży Unisław.

– Dzięki budowie ścieżki z Unisławia do Chełmna ludzie będą mogli dojeżdżać do pracy rowerem. To część większego projektu budowy tras w całym województwie. Zamysł był taki, żeby łącząc Bydgoszcz i Toruń spowodować, by użytkownicy przesiedli się z samochodów na rowery. Wiemy, że ścieżki przy drogach są często użytkowane – opowiada Jakub Danielewicz, wójt gminy Unisław.

Podobną opinię wyraża Leszek Jóskowiak, dyrektor departamentu ochrony przyrody i edukacji ekologicznej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a jednocześnie zapalony rowerzysta korzystający ze ścieżek rowerowych. – Także przy drogach wojewódzkich ludzie mieszkający wzdłuż trasy będą korzystali z pasa dla rowerów, na przykład mieszkańcy okolicznych wsi poruszający się między blisko położonymi miejscowościami. Jeżeli blisko są położone zakłady pracy to część ludzi ze względów ekonomicznych przesiądzie się z samochodu na rower, ograniczając przy okazji emisję dwutlenku węgla. Samo stworzenie możliwości do zmiany wzorca zachowań przyczynia się do zwiększenia popularności rowerów. W miastach tysiące osób dojeżdżają do pracy rowerem, spodziewam się podobnych efektów po budowie ścieżek przy drogach wojewódzkich – mówi „Rz" Jóskowiak.

Budowa ścieżek rowerowych przy drogach przyczynia się także do poprawy bezpieczeństwa rowerzystów. – Miałem okazję korzystać ze ścieżek rowerowych położonych przy drogach w Borach Tucholskich. To zupełnie inna jakość. Budowa ścieżek spowoduje też, że rodzicom będzie łatwiej podjąć decyzję o posłaniu dziecka do szkoły rowerem – dodaje Jóskowiak. W ramach umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Fundacja Arka prowadzi projekt „Zadbaj o klimat. Zadbaj o niskoemisyjny rozwój Polski", którego częścią jest akcja „Rower pomaga". Na stronie akcji jest dostępny kalkulator, dzięki któremu rowerzyści mogą obliczyć, w jakim stopniu ograniczyli emisję dwutlenku węgla, sprawdzając efektywność programów Unii Europejskiej i wysiłków samorządów województwa kujawsko – pomorskiego.

Rowerowa promocja

Leszek Jóskowiak uważa, że sama budowa infrastruktury nie wystarcza. Potrzebna jest jeszcze edukacja. Dlatego region promuje jazdę rowerem. W ramach Narodowego Programu Rozwoju Kolarstwa dla młodych adeptów prowadzi Kujawsko-Pomorskie Szkółki Kolarskie. W każdej z 27 wspieranych przez Urząd Marszałkowski szkółek ćwiczy 10-15 młodych miłośników kolarstwa w wieku 10-13 lat. W ramach projektu uczestnicy otrzymali stroje kolarskie, kaski oraz rowery. Sfinansowano także pracę trenerów-instruktorów opiekujących się każdą szkółką. Całkowity koszt tego projektu w 2015 roku wyniósł 615 tys. zł, z czego 397 tys. zł pochodziło z dotacji Ministerstwa Sportu i Turystyki, samorząd województwa wyłożył 100 tys. złotych, a zainteresowane gminy – 118 tysięcy złotych. Operatorem projektu jest ALKS Stal Grudziądz.

Władze promują też aktywny wypoczynek na rowerze. 17 września pół tysiąca osób wzięło udział w rodzinnym rajdzie rowerowym dla miłośników dwóch kółek „Kujawsko-Pomorskie na rowery". Rajd w Toruniu był piątym z cyklu tegorocznych, marszałkowskich rajdów. A jest gdzie jeździć, bowiem region słynie z rowerowych szlaków turystycznych. Najbardziej znana jest Wiślana Trasa Rowerowa, biegnąca wzdłuż całego kujawsko-pomorskiego odcinka królowej polskich rzek, po obu jej brzegach. Trasa prezentuje walory turystyczne doliny Wisły i przylegających do niej terenów. Została wytyczona na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego przez Towarzystwo Przyjaciół Dolnej Wisły.

Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy