Więcej możliwości zakupu różnych rodzajów paliw

W najbliższych latach powinna mocno wzrosnąć liczba punktów do tankowania sprężonego i skroplonego gazu, wodoru oraz ładowania elektrycznych aut.

Publikacja: 14.11.2016 23:01

W Trójmieście już działa kilka punktów do ładowania aut na prąd.

W Trójmieście już działa kilka punktów do ładowania aut na prąd.

Foto: materiały prasowe

W grudniu Grupa Lotos zamierza przedstawić nową strategię na najbliższe lata. W jej ramach zaprezentuje m.in. jak zamierza rozwijać posiadaną sieć stacji paliw. Jednym z jej elementów będzie rozwój tzw. koncepcji LEH, czyli Lotos Energy Hub. Według planów zarządu frmy, że oprócz benzyn, oleju napędowego i autogazu (LPG), w grę wchodzi oferowanie takich paliw jak gaz sprężony (CNG), gaz skroplony (LNG) i wodór. Obiekty spółki mają być też wyposażane w stoiska do ładowania aut na prąd.

Realizacja projektu LEH ma przyczynić się do poszerzenia oferty paliwowej dla kierowców oraz stworzy nowe możliwości rozwoju dla klientów biznesowych, zwłaszcza w obszarze transportu ciężkiego, miejskiego i komunalnego. Grupa Lotos chce, aby za kilka lub najdalej kilkanaście lat, cała jej sieć była przygotowana do oferowania każdego rodzaju paliwa, na który będzie istotny popyt.

Elektryczny pilotaż

Niezależnie od prac trwających nad koncepcją LEH, Grupa Lotos już wprowadza nową ofertę do swoich obiektów. Pilotażowe przedsięwzięcia są realizowane m.in. w woj. pomorskim. Na stacjach koncernu w Gdyni Redłowo oraz Gdańsku Wrzeszczu działają punkty szybkiego ładowania aut elektrycznych. Trójmiejska sieć punktów ładowania samochodów elektrycznych powstaje w ramach prowadzonego przez gdański koncern energetyczny Energa projektu eMobility.

Zależna od Grupy Lotos spółka Lotos Paliwa jest jednym z partnerów tego przedsięwzięcia. Energa jeden punkt szybkiego ładowania uruchomiła też w Gdańsku Oliwie oraz dwa punkty półszybkiego ładowania przy urzędach miasta w Gdańsku i Sopocie.

Projekt eMobility ma charakter pilotażowy. Jego celem jest zbadanie, jak mieszkańcy Trójmiasta korzystają z samochodów elektrycznych. Chodzi m.in. o to, aby określić jakie są ich przyzwyczajenia, jak często ładują posiadane auta i czy poruszają się tylko w ruchu miejskim, czy jeżdżą także w dalsze trasy.

Dzięki temu Energa chce się przygotować na rosnącą popularność samochodów elektrycznych oraz lepiej dostosować infrastrukturę energetyczną do potrzeb rynku i opracować odpowiednie produkty dla właścicieli takich pojazdów.

Rozbudową punktów do tankowania CNG i LNG jest zainteresowane Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Koncern opracowuje w tym zakresie odrębną strategię. Nowy dokument powinien być gotowy do końca tego roku. Spółka obecnie posiada około 20 stacji CNG.

W ostatnich latach liczba obiektów sukcesywnie malała z uwagi na ich niską rentowność (lub jej brak) związany m.in. z nałożeniem na sprężony gaz podatku akcyzowego oraz brak zachęt dla użytkowników pojazdów niskoemisyjnych. Wkrótce może się to jednak zmienić, gdyż Unia Europejska zachęca i wspiera inwestycje i działania w tym obszarze.

Statki na gaz

PGNiG rozważa też budowę sieci stacji LNG wzdłuż autostrad i dróg szybkiego ruchu m.in. przechodzących przez woj. pomorskie dróg A1 i S7. Przedstawiciele PGNiG niedawno mówili, że ten projekt mógłby być realizowany z jednym lub dwoma partnerami. Jednym z nich może być Grupa Lotos.

W tym kontekście warto zwrócić uwagę, że oba koncerny wspólnie przeprowadziły w Polsce pionierską dostawę LNG, jako paliwa żeglugowego do zbiorników jednego ze statków budowanego w Stoczni Remontowej Shipbuilding. Było ono potrzebne aby przeprowadzić próby morskie jednostki przed oddaniem jej do użytku. W związku z tym LNG zostało odebrane z gazoportu w Świnoujściu i przetransportowane do stoczni w Gdańsku. Skroplony gaz jest obecnie najczystszym paliwem używanym w żegludze. Zarówno Lotos, jak i PGNiG rozważają budowę instalacji do tankowania statków na to paliwo.

Docelowo PGNiG chce, aby powstały w każdym morskim porcie w Polsce. Koncern rozważa nawet ich uruchomienie w nadbałtyckich portach innych państw. Dokładny termin rozpoczęcia świadczenia nowych usług w trybie ciągłym przesądzą konkretne umowy handlowe. PGNiG podaje, że w pierwszym rzędzie rozpatrywana jest budowa instalacji do zasilania LNG w trójmiejskich portach oraz porcie Świnoujście-Szczecin.

W grudniu Grupa Lotos zamierza przedstawić nową strategię na najbliższe lata. W jej ramach zaprezentuje m.in. jak zamierza rozwijać posiadaną sieć stacji paliw. Jednym z jej elementów będzie rozwój tzw. koncepcji LEH, czyli Lotos Energy Hub. Według planów zarządu frmy, że oprócz benzyn, oleju napędowego i autogazu (LPG), w grę wchodzi oferowanie takich paliw jak gaz sprężony (CNG), gaz skroplony (LNG) i wodór. Obiekty spółki mają być też wyposażane w stoiska do ładowania aut na prąd.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży