Odpowiednio zagospodarowana Wisła zapewniałaby nie tylko wodę dla stepowiejącej Polski centralnej, ale stałaby się traktem transportowym, odciążającą koleje i drogi od przewozów masowych. Na tym nie koniec z korzyści regulacji rzeki. Liczy się także energetyka. Średnie wykorzystanie potencjału hydroenergetycznego w Europie wynosi ok. 53 proc., gdy w Polsce dochodzi do 18 proc.
Przygotowania do budowy kolejnej hydroelektrowni trwają od kilku lat. Dyrektor biura ds. elektrowni wodnych Energa Invest Janusz Gnatowicz przypomina, że w 2014 r., na zlecenie tej firmy, w katedrze hydrotechniki na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej wykonano hydrodynamiczny model dolnej Wisły z uwzględnieniem koncepcji kaskady stopni piętrzących. Naukowcy zaprojektowali ich 10 stopni, o łącznej mocy 860 MW. Pozwoliłoby to wyprodukować nawet 4220 GWh energii rocznie.
Energa zdecydowała o budowie stopnia Siarzewo, ulokowanego poniżej Włocławka, z uwagi na bezpieczeństwo stopnia Włocławek oraz zmniejszenie zagrożenia powodziowego rejonu Włocławek–Ciechocinek. Inwestor planuje oddanie stopnia do użytku w 2026 roku.
Prace nad regulacją Wisły hamują kwestie środowiskowe. W 2005 r. ponad 30 proc. długości Wisły, w tym całym odcinek między Włocławkiem a Ciechocinkiem, objęto ochroną jako obszar Natura 2000.
Udostępnić dla żeglugi
– Bezpieczeństwo przeciwpowodziowe i gospodarcze ożywienie Wisły są mi szczególnie bliskie. Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego wspólnie z samorządami, naukowcami i przedsiębiorcami od lat aktywnie uczestniczy w krajowych i regionalnych działaniach związanych z wykorzystaniem potencjału gospodarczego polskich rzek, w tym budowy drugiego stopnia wodnego na Wiśle – mówi marszałek Piotr Całbecki. – Ta inwestycja została ujęta w „Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego – Plan modernizacji 2020+". Konsekwentnie zabiegamy o wpisanie jej do krajowych dokumentów strategicznych. I takie zapisy się pojawiają. Natomiast Ministerstwo Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej przygotowuje się do opracowania studium wykonalności dla drogi wodnej Wisły.