Chodzi o niemal 24 mln złotych. Urząd marszałkowski w Lublinie chce, by ta kwota została przesunięta na transport, a dokładnie rozbudowę fragmentu drogi wojewódzkiej nr 808 łączącej Kock z Łukowem.

Budowa lotniska w Świdniku rozpoczęła się w listopadzie 2010 roku. Dwa lata później było ono gotowe. Inwestycja kosztowała 474,5 mln złotych, z czego pierwotne dofinansowanie to 144,39 mln złotych (68,56 procent), w tym 124,96 mln złotych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 19,43 mln złotych z budżetu państwa.

Z lotniska korzysta trzech przewoźników, którzy oferują loty w 11 kierunkach. W ubiegłym roku port obsłużył 265,1 tys. pasażerów. – 29 listopada świętowaliśmy milionowego pasażera na naszym lotnisku - mówi rzecznik Piotr R. Jankowski.

Dodaje, że spółka zakłada, że do końca roku z portu skorzysta ok. 380 tys. pasażerów, czyli o 45 procent więcej niż przed rokiem. Za 2015 rok strata netto lotniska wyniosła 26,5 mln złotych.

Mimo że lotnisko działa od czterech lat, to jeszcze nie zostało do końca rozliczone. Chodzi o zamieszanie z dotacjami unijnymi. - W sierpniu 2015 roku Komisja Europejska wydała decyzję o zmniejszeniu wydatków na budowę portu lotniczego. Chodzi o koszty kwalifikowane projektu, czyli takie, które można dofinansować z funduszy unijnych, a które możemy certyfikować w Brukseli w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007 - 2013 – tłumaczy Beata Górka, rzecznik lubelskiego urzędu marszałkowskiego.

Dodaje, że po przeanalizowaniu decyzji Komisji Europejskiej i przepisów krajowych oraz po rozmowach z Ministerstwem Rozwoju samorząd województwa musiał przesunąć z projektu budowy lotniska w Świdniku około 5 mln euro dofinansowania, czyli 23,66 mln złotych. Zrobiono to w listopadzie.

- Korekta finansowa jest wynikiem przewidywania, że do 2032 roku lotnisko nie osiągnie zakładanego wskaźnika liczby pasażerów – tłumaczy urzędniczka. Dodaje, że KE uznała pas startowy w Świdniku za zbyt szeroki w stosunku do specyfiki lotów wykonywanych na lotnisku, które ma być przeznaczone na operacje krótko- i średniodystansowe. Parametry pasa w Świdniku dopuszczają obsługę dużych, szerokokadłubowych samolotów, które mogą wykonywać połączenia transkontynentalne.

Górka przyznaje, że w ocenie KE Port Lotniczy Lublin jest lotniskiem typowo regionalnym, dlatego nie musi mieć tak szerokiego pasa. W rezultacie Komisja zarzuciła PLL, że nie spełnia on celów programu regionalnego. Infrastruktura lotniska jest za duża w stosunku do potrzeb województwa.

– Nie możemy zgodzić się z tą argumentacją, ponieważ lotnisko rozwija się najdynamiczniej ze wszystkich portów lotniczych i rokuje bardzo dobrze. W wyniku negocjacji z Komisją Europejską udało nam się obniżyć planowaną pierwotnie kwotę korekty z 40 milionów na 23,66 miliona złotych. Nie składamy broni, jesteśmy gotowi do rozmów i merytorycznej obrony naszego stanowiska – mówi marszałek województwa Sławomir Sosnowski.

Autopromocja
Panel dyskusyjny "Rozwój sektora PRS"

Dla wielu klientów zakup mieszkania stanie się nieosiągalny

OGLĄDAJ RELACJĘ

Jak tłumaczą urzędnicy, wycofane środki wróciły do budżetu RPO 2007 - 2013, który trzeba rozliczyć, ale chcą, by pieniądze zostały przeznaczone na dofinansowanie rozbudowy fragmentu drogi wojewódzkiej nr 808 łączącej Kock z Łukowem.