Za mało pasażerów, więc zwrócą dotację?

Port Lotniczy Lublin ma zbyt rozbudowaną infrastrukturę jak na potrzeby województwa – uznała Bruksela i domaga się zwrotu części unijnego dofinansowania inwestycji.

Publikacja: 15.12.2016 21:00

Za mało pasażerów, więc zwrócą dotację?

Chodzi o niemal 24 mln złotych. Urząd marszałkowski w Lublinie chce, by ta kwota została przesunięta na transport, a dokładnie rozbudowę fragmentu drogi wojewódzkiej nr 808 łączącej Kock z Łukowem.

Budowa lotniska w Świdniku rozpoczęła się w listopadzie 2010 roku. Dwa lata później było ono gotowe. Inwestycja kosztowała 474,5 mln złotych, z czego pierwotne dofinansowanie to 144,39 mln złotych (68,56 procent), w tym 124,96 mln złotych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 19,43 mln złotych z budżetu państwa.

Z lotniska korzysta trzech przewoźników, którzy oferują loty w 11 kierunkach. W ubiegłym roku port obsłużył 265,1 tys. pasażerów. – 29 listopada świętowaliśmy milionowego pasażera na naszym lotnisku - mówi rzecznik Piotr R. Jankowski.

Dodaje, że spółka zakłada, że do końca roku z portu skorzysta ok. 380 tys. pasażerów, czyli o 45 procent więcej niż przed rokiem. Za 2015 rok strata netto lotniska wyniosła 26,5 mln złotych.

Mimo że lotnisko działa od czterech lat, to jeszcze nie zostało do końca rozliczone. Chodzi o zamieszanie z dotacjami unijnymi. - W sierpniu 2015 roku Komisja Europejska wydała decyzję o zmniejszeniu wydatków na budowę portu lotniczego. Chodzi o koszty kwalifikowane projektu, czyli takie, które można dofinansować z funduszy unijnych, a które możemy certyfikować w Brukseli w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007 - 2013 – tłumaczy Beata Górka, rzecznik lubelskiego urzędu marszałkowskiego.

Dodaje, że po przeanalizowaniu decyzji Komisji Europejskiej i przepisów krajowych oraz po rozmowach z Ministerstwem Rozwoju samorząd województwa musiał przesunąć z projektu budowy lotniska w Świdniku około 5 mln euro dofinansowania, czyli 23,66 mln złotych. Zrobiono to w listopadzie.

- Korekta finansowa jest wynikiem przewidywania, że do 2032 roku lotnisko nie osiągnie zakładanego wskaźnika liczby pasażerów – tłumaczy urzędniczka. Dodaje, że KE uznała pas startowy w Świdniku za zbyt szeroki w stosunku do specyfiki lotów wykonywanych na lotnisku, które ma być przeznaczone na operacje krótko- i średniodystansowe. Parametry pasa w Świdniku dopuszczają obsługę dużych, szerokokadłubowych samolotów, które mogą wykonywać połączenia transkontynentalne.

Górka przyznaje, że w ocenie KE Port Lotniczy Lublin jest lotniskiem typowo regionalnym, dlatego nie musi mieć tak szerokiego pasa. W rezultacie Komisja zarzuciła PLL, że nie spełnia on celów programu regionalnego. Infrastruktura lotniska jest za duża w stosunku do potrzeb województwa.

– Nie możemy zgodzić się z tą argumentacją, ponieważ lotnisko rozwija się najdynamiczniej ze wszystkich portów lotniczych i rokuje bardzo dobrze. W wyniku negocjacji z Komisją Europejską udało nam się obniżyć planowaną pierwotnie kwotę korekty z 40 milionów na 23,66 miliona złotych. Nie składamy broni, jesteśmy gotowi do rozmów i merytorycznej obrony naszego stanowiska – mówi marszałek województwa Sławomir Sosnowski.

Jak tłumaczą urzędnicy, wycofane środki wróciły do budżetu RPO 2007 - 2013, który trzeba rozliczyć, ale chcą, by pieniądze zostały przeznaczone na dofinansowanie rozbudowy fragmentu drogi wojewódzkiej nr 808 łączącej Kock z Łukowem.

Chodzi o niemal 24 mln złotych. Urząd marszałkowski w Lublinie chce, by ta kwota została przesunięta na transport, a dokładnie rozbudowę fragmentu drogi wojewódzkiej nr 808 łączącej Kock z Łukowem.

Budowa lotniska w Świdniku rozpoczęła się w listopadzie 2010 roku. Dwa lata później było ono gotowe. Inwestycja kosztowała 474,5 mln złotych, z czego pierwotne dofinansowanie to 144,39 mln złotych (68,56 procent), w tym 124,96 mln złotych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 19,43 mln złotych z budżetu państwa.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break