Kolej stara się przyspieszyć przygotowanie i realizację inwestycji na torach. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła w 2016 roku przetargi na kwotę 27 mld zł. – W tym na siedem z ośmiu projektów z istotnego dla kraju Programu Operacyjnego Polska Wschodnia o wartości 1,7 mld zł – mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK.
Na rewitalizowanych trasach Warmii i Mazur inwestycje poprawią standard obsługi podróżnych. Perony staną się wygodniejsze, każdy zostanie wyposażony w wiaty, ławki i funkcjonalne oświetlenie. Polepszy się oznakowanie, dokładniejsza będzie informacja o kursowaniu pociągów.
Prace na trzy lata
Na liniach między Szczytnem i Ełkiem (nr 219) oraz Działdowem i Olsztynem (nr 216) planowana jest wymiana torów i 57 rozjazdów. Likwidacja ograniczeń prędkości pozwoli znacząco zwiększyć prędkość pociągów.
Przykładowo na odcinku między Ełkiem a Szczytnem zlikwidowane będzie m.in. obowiązujące obecnie ograniczenie prędkości do 30 kilometrów na godzinę. Szybciej pojedziemy także na trasach Nidzica–Olsztyn oraz Działdowo–Nidzica, gdzie dopuszczalna prędkość zostanie podniesiona do 140 km/h.
Obydwa projekty – modernizacja tras nr 216 i 219 – będą kosztować przeszło 564 mln zł. Rewitalizacja obejmie w sumie 330 obiektów inżynieryjnych, m.in. mosty i wiadukty kolejowe. Realizacja obu inwestycji przewidziana jest w formule „projektuj i buduj". Podpisanie umów z wykonawcami planowane jest na koniec 2017 roku. Zakończenie prac nastąpi w 2020 roku.