– W tym roku wynik naszego budżetu jest rekordowy. Mamy 182 mln 560 tys. złotych nadwyżki operacyjnej. W porównaniu z ubiegłym rokiem to wzrost o 45 mln złotych – deklaruje Piotr Tomaszewski, skarbnik miasta. Skuteczne pozyskiwanie funduszy europejskich oraz stabilna sytuacja finansowa umożliwi zrealizowanie dodatkowych projektów o wartości blisko 76 mln zł.
Sukces po latach
Jedną z kluczowym inwestycji miasta jest kontynuowanie budowy Trasy Uniwersyteckiej. Kilka lat temu ukończono pierwszy etap arterii, w tym most nad Brdą, który łączy ulice Ogińskiego, Jagiellońską z Wojska Polskiego. 21 lutego minister infrastruktury i budownictwa podtrzymał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wydane przez wojewodę kujawsko– pomorskiego we wrześniu ubiegłego roku. W połowie marca rozstrzygnięto przetarg na realizację tej drogi – wybuduje ją kosztem 28,5 mln zł Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia.
Arteria połączy północ i południe miasta i rozładuje korki w centrum. To ważne, bowiem według raportu firmy TomTom Bydgoszcz w ubiegłym roku była siódmym najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce. Inwestycja ta, obok budowy ul. Grunwaldzkiej, stanowiącej część arterii wschód–zachód, ma zmienić ten stan rzeczy. Termin zakończenia budowy to 30 czerwca 2018 r.
– Do tego czasu powstanie ok. 500 metrów drogi łączącej ulicę Wojska Polskiego z al. Jana Pawła II, wyremontowana zostanie także nawierzchnia ulicy Glinki (od Jana Pawła II do Magnuszewskiego). Nad al. Jana Pawła II przewidziano wiadukt, a na skrzyżowaniu ulic Ujejskiego i Karpackiej powstanie rondo. Inwestycja była planowana już od lat 70. ubiegłego wieku. Doskonale widać to po układzie bloków przy ulicach Chorwackiej i Karpackiej. Zakończenie pierwszego etapu okazało się niewystarczające. Stąd koncepcja drugiego etapu – mówi Tomasz Szymański, dyrektor Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Wyprowadzanie ruchu
W Bydgoszczy zarejestrowanych jest 250 tys. samochodów osobowych. Biorąc pod uwagę fakt, że miasto zamieszkane jest przez około 370 tys. ludzi, daje to współczynnik porównywalny ze średnią amerykańską, a przewyższający po dwakroć ilość samochodów w bogatej Bazylei. Stąd konieczne inwestycje w infrastrukturę drogową. – Trasa Uniwersytecka ma rozładować wzrastający ruch. Kilka lat temu przerzuciliśmy przeprawę na wysokości dworca PKS przez rzekę Brdę i ul. Toruńską połączyliśmy ul. Jagiellońską ze Wzgórzem Wolności przy ul. Wojska Polskiego. Wybudowaliśmy też wiadukt nad torami tramwajowymi. Dzięki temu w znacznej części wyprowadziliśmy ruch z centrum i tranzyt przez Most Bernardyński i ul. Kujawską. Za przyczyną nowej inwestycji wyprowadzimy z kolei ruch na południe. Walczymy o środki unijne na sfinansowanie budowy – dodaje Szymański.