Czas na Trasę Uniwersytecką

Bydgoszcz dokończy tę ważną arterię, a dzięki dobrej kondycji budżetowej zamierza zrealizować też kilka nowych projektów.

Publikacja: 29.03.2017 23:00

Czas na Trasę Uniwersytecką

Foto: materiały prasowe

– W tym roku wynik naszego budżetu jest rekordowy. Mamy 182 mln 560 tys. złotych nadwyżki operacyjnej. W porównaniu z ubiegłym rokiem to wzrost o 45 mln złotych – deklaruje Piotr Tomaszewski, skarbnik miasta. Skuteczne pozyskiwanie funduszy europejskich oraz stabilna sytuacja finansowa umożliwi zrealizowanie dodatkowych projektów o wartości blisko 76 mln zł.

Sukces po latach

Jedną z kluczowym inwestycji miasta jest kontynuowanie budowy Trasy Uniwersyteckiej. Kilka lat temu ukończono pierwszy etap arterii, w tym most nad Brdą, który łączy ulice Ogińskiego, Jagiellońską z Wojska Polskiego. 21 lutego minister infrastruktury i budownictwa podtrzymał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wydane przez wojewodę kujawsko– pomorskiego we wrześniu ubiegłego roku. W połowie marca rozstrzygnięto przetarg na realizację tej drogi – wybuduje ją kosztem 28,5 mln zł Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia.

Arteria połączy północ i południe miasta i rozładuje korki w centrum. To ważne, bowiem według raportu firmy TomTom Bydgoszcz w ubiegłym roku była siódmym najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce. Inwestycja ta, obok budowy ul. Grunwaldzkiej, stanowiącej część arterii wschód–zachód, ma zmienić ten stan rzeczy. Termin zakończenia budowy to 30 czerwca 2018 r.

– Do tego czasu powstanie ok. 500 metrów drogi łączącej ulicę Wojska Polskiego z al. Jana Pawła II, wyremontowana zostanie także nawierzchnia ulicy Glinki (od Jana Pawła II do Magnuszewskiego). Nad al. Jana Pawła II przewidziano wiadukt, a na skrzyżowaniu ulic Ujejskiego i Karpackiej powstanie rondo. Inwestycja była planowana już od lat 70. ubiegłego wieku. Doskonale widać to po układzie bloków przy ulicach Chorwackiej i Karpackiej. Zakończenie pierwszego etapu okazało się niewystarczające. Stąd koncepcja drugiego etapu – mówi Tomasz Szymański, dyrektor Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Wyprowadzanie ruchu

W Bydgoszczy zarejestrowanych jest 250 tys. samochodów osobowych. Biorąc pod uwagę fakt, że miasto zamieszkane jest przez około 370 tys. ludzi, daje to współczynnik porównywalny ze średnią amerykańską, a przewyższający po dwakroć ilość samochodów w bogatej Bazylei. Stąd konieczne inwestycje w infrastrukturę drogową. – Trasa Uniwersytecka ma rozładować wzrastający ruch. Kilka lat temu przerzuciliśmy przeprawę na wysokości dworca PKS przez rzekę Brdę i ul. Toruńską połączyliśmy ul. Jagiellońską ze Wzgórzem Wolności przy ul. Wojska Polskiego. Wybudowaliśmy też wiadukt nad torami tramwajowymi. Dzięki temu w znacznej części wyprowadziliśmy ruch z centrum i tranzyt przez Most Bernardyński i ul. Kujawską. Za przyczyną nowej inwestycji wyprowadzimy z kolei ruch na południe. Walczymy o środki unijne na sfinansowanie budowy – dodaje Szymański.

Trasa będzie miała duże znaczenie dla inwestorów. Dojeżdżając planowanym fragmentem do ul. Wojska Polskiego kierowcy trafią do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. Łatwiej będzie również dotrzeć do portu lotniczego. – Planujemy więcej inwestycji. Ważna jest budowa mostu na ul. Mińskiej. Już kiedyś musieliśmy go zamknąć dla pojazdów o masie większej niż 2,5 tony, bo był w dość kiepskim stanie. Właściwie zbudujemy nową przeprawę przez Brdę. Budujemy też linię tramwajową na ul. Kujawskiej. Zdecydowaliśmy się również na rewitalizację secesyjnej ul. Cieszkowskiego z XIX-wiecznym stylizacjami, w tym małą architekturą – uzupełnia Szymański. Modernizacja mostu na ul. Mińskiej ma kosztować około 5,7 mln zł, a 3 mln zł rewitalizacja ul. Cieszkowskiego.

Wielka rewitalizacja

Bydgoszcz planuje również dokończyć rewitalizację nadrzecznych bulwarów. Obok odnowienia Młynów Rothera i Wyspy Młyńskiej jako całości projekt rewitalizacyjny nad Brdą ma stanowić wizytówkę miasta. Do tej pory „przywrócono" rzekę miastu w centrum, kolejny etap dotyczy mniej zurbanizowanego terenu. – Jak uczy doświadczenie i historia rewitalizacja jest pożądana z punktu widzenia mieszkańców. To jest ze wszech miar konieczne, aby zakończyć początkowy zamysł. Cały projekt uzupełnia się, stanowi pewną filozofię myślenia o wodzie w mieście, podnosi jakość życia. Wokół Brdy są zabytkowe mosty i budynki sakralne, sam Kanał Bydgoski pochodzi z XVIII w. i również jest zabytkowy. Dawniej zdegradowana przestrzeń zostanie odzyskana dla mieszkańców – mówi nam Sławomir Marcysiak, Miejski Konserwator Zabytków w Bydgoszczy. Rewitalizacja bulwarów od mostu Bernardyńskiego do mostu Pomorskiego to jeden z większych, bydgoskich projektów. Ma kosztować 22 mln zł.

Miasto czeka jeszcze kilka mniejszych inwestycji, a to za sprawą udanej aplikacji o środki unijne. – W momencie pozyskania środków z UE na rozbudowę ulicy Grunwaldzkiej mówiłem o wielkim sukcesie. Dzięki bardzo dobrze przygotowanemu wnioskowi uzyskaliśmy w drodze konkursu 113 mln zł dofinansowania. Rozstrzygnięcie to pozwoliło nam część miejskich środków przeznaczyć na inne ważne zadania – deklaruje Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. 13,5 mln zł ma kosztować hala sportowa na ul. Kcyńskiej, 10 mln zł podobny obiekt na ul. Karłowicza, o 5 mln zł zwiększono środki na budowę dróg osiedlowych i modernizację pozostałych, 3 mln zł to kwota rewitalizacji pl. Kościeleckich, projekt Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego to wydatek rzędu 1,5 mln zł.

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego