Estetyczni stróże przestrzeni publicznej

Dbają o wygląd ulic, przygotowują wytyczne do konkursów architektonicznych, opiniują projekty inwestycji i pilnują porządku w przestrzeni miejskiej – Społeczna Rada ds. Estetyki Miasta poprawia wygląd Bydgoszczy.

Publikacja: 26.04.2017 21:00

Dzięki pracy rady projekt miejskiego lodowiska został zmieniony i dopasowany do wymagań nowoczesnego

Dzięki pracy rady projekt miejskiego lodowiska został zmieniony i dopasowany do wymagań nowoczesnego miasta.

Foto: materiały prasowe

Rada ds. Estetyki Miasta Bydgoszczy została powołana w 2013 roku. W jej skład wchodzą przedstawiciele stowarzyszeń i instytucji związanych z architekturą, urbanistyką, gospodarką komunalną, zielenią i drogownictwem. – Mimo że jest to ciało społeczne, więc za swoją pracę nie pobiera wynagrodzenia, rada jest bardzo aktywna i cieszy się wielkim uznaniem prezydenta miasta – mówi Anna Strzelczyk z biura prasowego Bydgoszczy. – Widać niezwykłe zaangażowanie jej członków w wielu dziedzinach dotyczących wizerunku naszego miasta.

Grono ekspertów opiniuje między innymi koncepcje zagospodarowania przestrzeni miejskiej w zakresie małej architektury, zieleni miejskiej, informacji wizualnej i reklamy, letnich kawiarenek i oprawy ważnych wydarzeń. Rada pochyla się także nad poważniejszymi tematami, mającymi wpływ na wizerunek miasta, m.in. projektem lodowiska, nowego basenu Astoria, rewitalizacją Teatru Kameralnego czy rewaloryzacją parków. Dzięki działalności Rady ds. Estetyki wprowadzono w Bydgoszczy m.in. kodeks reklamowy.

Poprawić przestrzeń

– Rada systematycznie włącza się w sprawy, które pojawiają się na bieżąco – mówi jej przewodniczący, prof. Dariusz Markowski. – Przykładem może być tu projekt rewitalizacji placu Kościeleckich, znajdującego się niedaleko centrum miasta. Rada stworzyła wytyczne dla projektantów, np. w zakresie rodzaju nawierzchni, która może być tam stosowana, czy oświetlenia.

Zmieniono również np. kolorystykę roweru aglomeracyjnego z zielonego na granatowy, z kolei żółte, przyuliczne barierki zmieniły się w ciemnoszare. W wyniku uwag członków rady do projektu dworca PKP Bydgoszcz Leśna dodano wieżę zegarową i stylizowany neon. Rada wprowadziła też wytyczne dotyczące wyglądu letnich ogródków. Ustalono m.in. jednolitą kolorystykę oraz szereg ograniczeń np. dotyczących plastikowych elementów. – Rozmowy z przedsiębiorcami mogą dać przestrzeni publicznej wiele dobrego – mówi prof. Markowski. – Przykładowo udało nam się namówić Biedronkę do zmiany kolorystyki swojego sklepu w centrum miasta.

Rada opiniuje też mniejsze projekty, np. ławki i małą architekturę. – Wiele działań planowanych jest przy ul. Młyńskiej – mówi prof. Markowski. – Opiniujemy i sprawdzamy, czy niektóre działania nie mogłyby być zrealizowane przy innej, mniej „popularnej" ulicy.

Członkowie rady włączają się też w ogólnomiejskie dyskusje, np. tę dotyczącą nabrzeży Wisły w Bydgoszczy. – Co ważne, sekretarzem naszej rady jest miejski plastyk – podkreśla prof. Markowski. – Dzięki temu mamy dobry przepływ informacji pomiędzy tym, co się dzieje w radzie, a urzędem. Nasze działania są więc spójne. Współpracujemy też przy planach promocyjnych i tych dotyczących marki miasta.

Jak podkreśla urząd miasta, w ostatnich latach ratusz podjął wiele działań pozytywnie wpływających na wizerunek miejskiej przestrzeni. Wzrosła pula dotacji na remonty konserwatorskie, nadzór budowlany zaczął wydawać decyzje nakazujące przeprowadzenie prac remontowych, przeprowadzono rewitalizację miejskich ulic i mostów na Starym Mieście, wprowadzono również zwolnienia z opłat za zajęcia pasa drogowego pod kawiarnie. Przygotowywana jest też rewitalizacja budynków kluczowych dla wyglądu salonu miasta, m.in. Młyna Rothera ze spichrzami, Teatru Kameralnego, Muzeum Okręgowego, a także płyty Starego Rynku.

Dobry przykład idzie w Polskę

Doświadczeniami Bydgoszczy zainteresowały się inne polskie miasta. „Zainspirowani spektakularnymi efektami bydgoskiego magistratu i udziałem społeczności lokalnej w kształtowaniu przestrzeni miejskiej również chcemy, aby wiele decyzji dotyczących przestrzeni Milanówka pozostała w rękach mieszkańców. Dlatego przy burmistrzu jako społeczne ciało doradcze i opiniotwórcze zostanie powołana Rada ds. Estetyki Milanówka" – zapowiedzieli urzędnicy z tego podwarszawskiego miasteczka.

W sierpniu zeszłego roku został powołany zespół ds. opracowania i realizacji polityki estetyki Milanówka, do którego zadań należy m.in. zdiagnozowanie i przeanalizowanie problemów, pozyskanie i zapoznanie z dobrymi praktykami oraz opracowanie i realizacja polityki zapewnienia estetyki przestrzeni publicznej. Kolejnym etapem będzie – na wzór Bydgoszczy – zatrudnienie plastyka miejskiego, którego głównym zadaniem będzie opiniowanie oraz nadzór przedsięwzięć prowadzących do zapewnienia całościowego, harmonijnego i estetycznego wizerunku miejscowości.

Zespół ds. Estetyki Miasta działa też w Płocku. „W wyniku nieprzemyślanych działań utraciliśmy znaczną liczbę historycznych detali, stolarki czy metaloplastyki, niektóre zniknęły nieodwracalnie, inne mamy szanse wydobyć spod reklam i szyldów" – komentują członkowie zespołu, którzy stworzyli zestaw zasad opisujących dobre rozwiązania dla przestrzeni publicznej.

– Wiemy, że zainteresowane naszymi doświadczeniami są również inne miasta – mówi prof. Dariusz Markowski. – My bardzo chętnie się nimi dzielimy, mamy nadzieję, że w ten sposób uda się skutecznie walczyć z różnymi „chorobami" przestrzeni publicznej, np. z pastelozą.

Rada ds. Estetyki Miasta Bydgoszczy została powołana w 2013 roku. W jej skład wchodzą przedstawiciele stowarzyszeń i instytucji związanych z architekturą, urbanistyką, gospodarką komunalną, zielenią i drogownictwem. – Mimo że jest to ciało społeczne, więc za swoją pracę nie pobiera wynagrodzenia, rada jest bardzo aktywna i cieszy się wielkim uznaniem prezydenta miasta – mówi Anna Strzelczyk z biura prasowego Bydgoszczy. – Widać niezwykłe zaangażowanie jej członków w wielu dziedzinach dotyczących wizerunku naszego miasta.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego