Imponujący renesans targowisk

Liczba targowisk i miejsc do prowadzenia sprzedaży sezonowej w województwie rośnie – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego.

Publikacja: 24.05.2017 23:00

Unijne środki będzie można przeznaczyć m.in. na modernizację targowisk

Unijne środki będzie można przeznaczyć m.in. na modernizację targowisk

Foto: materiały prasowe

Na koniec 2015 r. w Kujawsko-Pomorskiem znajdowało się 267 takich obiektów, o ponad 100 więcej niż rok wcześniej (156). To największa liczba od 1995 r. W całej Polsce liczba targowisk również rośnie, choć nie tak szybko – z 6729 w 2014 r. do 6768 w 2015 r. Co ciekawe, mimo zwiększenia liczby bazarów wpływy z opłaty targowej wciąż maleją – w 2015 r. wyniosły one 6,74 mln zł, a rok wcześniej – 6,93 mln zł.

Kolejne inwestycje w regionie mogą powstawać m.in. dzięki środkom unijnym. W ramach operacji pt. „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów" województwo kujawsko-pomorskie może liczyć na 3,32 mln euro na ten cel. Wykorzystać je mogą gminy, związki gmin, powiaty i związki powiatów. Pomoc może być przyznana, jeśli operacja będzie realizowana w miejscowości liczącej nie więcej niż 200 tys. mieszkańców.

Pieniądze można wydać na budowę targowiska lub obiektów budowlanych przeznaczonych na promocję lokalnych produktów, przebudowę istniejącego targowiska lub obiektów budowlanych przeznaczonych na cele promocji lokalnych produktów oraz na zakup nowych urządzeń, materiałów i usług.

W stylu slow

Bazary i targowiska wracają do łask nie tylko w małych miejscowościach, ale również w dużych miastach. W kwietniu ruszył cykl plenerowych śniadań dla mieszkańców Torunia i nie tylko. Śniadaniom towarzyszy Wolny Jarmark polegający na zgromadzeniu w jednym miejscu grupy lokalnych przedsiębiorców. Podczas każdego z niedzielnych spotkań na płycie rynku odwiedzający będą mogli skorzystać z oferty ok. 30 wystawców – ekologicznych lub tradycyjnych producentów żywności oraz lokalnych rękodzielników. Każde stoisko oferuje jedyne w swoim rodzaju, ręcznie wytworzone produkty naturalne. Część wystawców to laureaci nagród uzyskanych na różnych spożywczych imprezach, np. Festiwalu Smaków w Grucznie. Od dwóch lat Wolny Jarmark Toruński propaguje ideę zakupów i spożywania posiłków w konwencji slow food.

Na okazjonalnych targach można znaleźć m.in. warzywa, owoce, nabiał, wędliny, sery, kuchnię dla wegetarian, wegan i witariańską oraz produkty bez glutenu. Jest też oferta posiłków i dań serwowanych na miejscu od kuchni świata do domowej kuchni i kreatywnych potraw przygotowywanych przez pasjonatów. Pojawia się też coraz więcej targów wyspecjalizowanych, np. targ rybny.

Pomysł na biznes

Targowiska i bazary są też dobrym pomysłem na biznes. Jak wynika z danych BIG InfoMonitor i BIK, prowadzenie sprzedaży w takich miejscach nie jest efektem głębokich kłopotów finansowych, bo tylko co 50. firma targowa ma zaległe zobowiązania, ich łączna wartość sięga 42 mln zł. Jest szansa, że wraz z nadejściem lata zaczną nadrabiać straty. W województwie kujawsko-pomorskim do bazy BIG InfoMonitor wpisane są 184 firmy, których długi wynoszą 2,7 mln zł, a do bazy Biura Informacji Kredytowej – 43 zalegające z płatnościami na sumę 888 tys. zł.

Handel targowiskowy i bazarowy jest dziedziną wymykającą się ścisłym statystycznym pomiarom, nie tylko jeśli chodzi o skalę obrotów, ale także liczbę podmiotów w nim uczestniczących, czyli sprzedawców i kupujących. Wynika to przede wszystkim z liberalnych zasad regulujących jego działanie. Według badań Katedry Ekonomiki Rolnictwa i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych SGGW udział handlu targowiskowego w detalicznym obrocie artykułami FMCG (szybko zbywalnymi) wynosi 5–7 proc. i koncentruje się na produktach rolno-spożywczych, obejmując też odzież i obuwie.

– Dane BIK pokazują, że firmy handlujące na targowiskach stronią od bankowych kredytów, ma je jedynie ok. 4 proc. przedsiębiorców, ale wśród tych kredytobiorców ze spłatą raty nie radzi sobie co dziesiąty. Firmy z bazarów w porównaniu z innymi wypadają pod tym względem przeciętnie – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Na koniec 2015 r. w Kujawsko-Pomorskiem znajdowało się 267 takich obiektów, o ponad 100 więcej niż rok wcześniej (156). To największa liczba od 1995 r. W całej Polsce liczba targowisk również rośnie, choć nie tak szybko – z 6729 w 2014 r. do 6768 w 2015 r. Co ciekawe, mimo zwiększenia liczby bazarów wpływy z opłaty targowej wciąż maleją – w 2015 r. wyniosły one 6,74 mln zł, a rok wcześniej – 6,93 mln zł.

Kolejne inwestycje w regionie mogą powstawać m.in. dzięki środkom unijnym. W ramach operacji pt. „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów" województwo kujawsko-pomorskie może liczyć na 3,32 mln euro na ten cel. Wykorzystać je mogą gminy, związki gmin, powiaty i związki powiatów. Pomoc może być przyznana, jeśli operacja będzie realizowana w miejscowości liczącej nie więcej niż 200 tys. mieszkańców.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break