Reklama
Rozwiń

Z Gliwicami zawsze po drodze

Tu, na największym węźle autostradowym w kraju, przecinają się szlaki A1 i A4. Z głównymi miastami Śląska Gliwice połączone są Drogową Trasą Średnicową – „wewnętrzną górnośląską autostradą".

Publikacja: 25.02.2019 23:01

Foto: Fot./M.Baranowski

Ten unikatowy układ drogowy uzupełniają liczne drogi krajowe, a dopełni go nowoczesna miejska obwodnica.

Odcinek południowy

Gotowy jest już początkowy fragment południowej obwodnicy Gliwic – rondo turbinowe przy ul. Bojkowskiej. Rondo, noszące od jesieni nazwę Zesłańców Sybiru, powstało na skrzyżowaniu ul. Bojkowskiej z południową obwodnicą miasta. Na rondo oraz przebudowę fragmentu ul. Bojkowskiej, miasto przeznaczyło blisko 6 mln zł. Zostało oddane do użytku w sierpniu ub.r.

Teraz roboty prowadzone będą na kilkusetmetrowym łączniku od ul. Bojkowskiej do ul. Pszczyńskiej – w śladzie ul. Okrężnej. Przewidywany koszt inwestycji to 53,5 mln zł. Inwestycję finansuje miasto. – Ul. Bojkowska zyska dzięki temu dogodniejsze połączenie ze skrzyżowaniem autostrad A1 i A4. Nowe rozwiązanie umożliwi lepszy dojazd do intensywnie rozbudowujących się firm logistycznych, zlokalizowanych w rejonie węzła autostradowego Gliwice Sośnica – podkreśla prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz.

Docelowo cała południowa obwodnica Gliwic ma mieć długość około 4 km.

Odcinek zachodni

Prace ruszają także przy obwodnicy zachodniej. Powstanie ona na odcinku od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej. Obecnie geodeci wytyczają pas drogowy pod budowę nowej inwestycji, trwa również porządkowanie terenu.

Fragment zachodniej obwodnicy miasta będzie miał jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Wyjątek stanowić będą skrzyżowania z ulicami Daszyńskiego i Rybnicką. W tych miejscach liczba jezdni zwiększy się do dwóch – wszystko po to, aby usprawnić przejazd. Droga będzie oświetlona i wyposażona w tablice zmiennej treści prezentujące m.in. informacje drogowe i pogodowe.

Inwestycję zrealizuje (podobnie jak w II etapie obwodnicy południowej Gliwic) konsorcjum firm Eurovia Polska i PRUiM. Przewidywany koszt to ok. 82,6 mln zł. Miasto pozyskało na ten cel maksymalne, 85% dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 (Działanie 4.2: Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego).

- Artykuł powstał przy współpracy UM Gliwice.

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku