Lubelski rower miejski, który funkcjonuje w mieście od trzech sezonów, bije kolejne rekordy. Do końca sierpnia liczba wypożyczeń przekroczyła 700 tysięcy, a od momentu uruchomienia sytemu rowery były wypożyczane ponad 1 mln 269 tys. razy. W systemie zarejestrowało się już ponad 62,4 tys. użytkowników. W tym roku liczba wypożyczeń wzrosła o 160 procent (zdecydowana większość to darmowe wypożyczenia), a liczba rejestracji o 110 procent. Już co piąty mieszkaniec Lublina ma konto w systemie, a w trakcie sezonu rowerowego, co 20-ta podróż odbywa się rowerem.
Więcej na rowerach
W tym roku, aby zaspokoić zainteresowanie cyklistów, liczbę stacji rowerowych i rowerów zwiększono dwukrotnie. Obecnie Lubelski Rower Miejski to 850 jednośladów na 85 stacjach (budowę trzech sfinansowały centra handlowe). Lubelski system wypożyczania rowerów – po Warszawie, Łodzi i Wrocławiu – należy do najpopularniejszych w kraju.
W mieście ruch rowerowy jest coraz większy, szczególnie między godz. 15.00 a 19.00 Nie tylko ten generowany przez rower miejski, ale także przez lublinian, którzy przesiedli się z samochodów na własne jednoślady. Poniekąd przyczyniło się do tego poszerzenie płatnej strefy parkowania. O zwiększającym się ruchu rowerowym świadczą też wyniki pomiarów opracowane przez Porozumienie Rowerowe, organizację która ma celu aktywne wspieranie rozwoju ruchu rowerowego w mieście.
- Porównując tegoroczne i zeszłoroczne pomiary z tego samego czasu w 8 punktach pomiarowych obliczyliśmy, że wzrost ruchu rowerowego w tych punktach wzrósł średnio o 28 procent, a udział rowerów publicznych zwiększył się z 8 do 22 procent – mówi Krzysztof Kowalik z Porozumienie Rowerowego.
Sukces roweru miejskiego zmobilizował włodarzy stolicy województwa do inwestycji w infrastrukturę rowerową i wprowadzenie dodatkowych rozwiązań, choćby wyznaczenia pasów na jezdniach dla rowerów.