Fabryka Ideal Automotive w Lubuskim to pierwszy duży zakład motoryzacyjny w Zielonej Górze

Wart prawie 59 mln zł zakład Ideal Automotive będzie kluczowym przedsięwzięciem w Zielonej Górze.

Aktualizacja: 07.10.2016 11:50 Publikacja: 06.10.2016 23:00

Foto: Ideal Automitive

Fabryka Ideal Automotive jest pierwszym dużym zakładem z branży motoryzacyjnej, lokującym się w Zielonej Górze. Będzie także inwestycyjnym liderem w Lubuskim Parku Przemysłowo-Technologicznym. Ma wytwarzać elementy tapicerki, w szczególności tapicerkę półek bagażnika i tapicerkę tylnych siedzeń oddzielającą je od bagażnika.

Pierwszym etapem produkcji będzie przygotowanie materiału. Ma być cięty z rolek do wymaganego kształtu, a wycinki umieszczane będą w prasie i nagrzewane. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury gorący materiał składający się z kilku warstw zostanie wykończony na podgrzewanym stole i wprowadzony do prasy hydraulicznej do formowania i jednocześnie schładzania.

Potną elementy wodą

Kolejnym etapem jest cięcie wodą: uformowany element trafia do wanny, w której przesuwny stół transportuje go do kabiny. Tam nadawany jest kształt poprzez docinanie strumieniem wody. Maszyna do cięcia pracuje w układzie dwóch wanien – operator przygotowuje do cięcia jedną część, podczas gdy druga jest już wycinana. Potem części są spawane i przechodzą końcową kontrolę jakości, po której umieszczane w skrzyniach transportowych i trafiają do magazynu. Rolki z materiałem tekstylnym będą dostarczane do Zielonej Góry przez inne zakłady Ideal Automotive w Niemczech, natomiast płyty przywożone będą z zakładu w Czechach. Dostawami innych komponentów zajmą się kooperanci zewnętrzni.

Niewykluczone, że przebieg produkcji stanie się w przyszłości bardziej innowacyjny, a niektóre jego etapy bardziej zautomatyzowane: Ideal Automotive zaplanował prace rozwojowe mające na celu doskonalenie wyrobów. Spółka deklaruje, że inwestycja będzie miała niewielki wpływ na środowisko: produkcja nie potrzebuje wody, nie powoduje emisji substancji chemicznych lub gazów, a odpady są częściowo zwracane dostawcom do recyklingu.

Przybywa inwestorów

Od stycznia na terenie Lubuskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego ulokowano w sumie pięciu inwestorów. Planowana fabryka Ideal Automotive będzie największym przedsięwzięciem: w dwóch etapach nakłady sięgną 58,7 mln zł. Drugą pod względem nakładów będzie inwestycja Wielkopolskiego Przedsiębiorstwa Inżynierii Przemysłowej, specjalizującego się w projektach przemysłowych –budowlanych i technologicznych. Zainwestuje ono 23,5 mln zł i zatrudni 50 pracowników. W nowym zakładzie będą projektowane i produkowane ściany fototermiczne, które używane są jako źródło energii odnawialnej służącej do ogrzewania budynków. Natomiast trzecim przedsięwzięciem ma być zakład firmy Styropmin specjalizującej się w produkcji płyt i kształtek ze styropianu. Firma z Mińska Mazowieckiego wyłoży na budowę 16 mln zł i zatrudni 70 osób.

Dużą liczbę nowych miejsc pracy – dla 150 osób – zadeklarowała spółka Brinkmann Manufaktur produkująca materace, łóżka kontynentalne, poduszki, pościel i pokrowce na materace. W pierwszym etapie inwestycji zostaną zatrudnione szwaczki, krawcowe, montażyści i tapicerzy – w sumie ponad 30 osób. W fazie drugiej zatrudnienie zostanie zwiększone, a zakład rozbudowany o ok. 1,5 tys. metrów kwadratowych. Brinkmann zainwestuje ok. 6 mln zł. Najmniejszym przedsięwzięciem ma być inwestycja firmy Radon o wartości 2,2 mln zł przy zatrudnieniu 6 osób.

Będą nowe przetargi

Lubuski Park Przemysłowo-Technologiczny planuje sprzedaż kolejnych nieruchomości. Zrealizowano już dwa: wygrały je HUT Technika Środowiskowa z inwestycją za 6 mln zł i zatrudnieniem 25 osób oraz spółka Ekoenergetyka, która zainwestuje 10 mln zł. Utworzy ona 70 nowych miejsc pracy.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.wozniak@rp.pl

Fabryka Ideal Automotive jest pierwszym dużym zakładem z branży motoryzacyjnej, lokującym się w Zielonej Górze. Będzie także inwestycyjnym liderem w Lubuskim Parku Przemysłowo-Technologicznym. Ma wytwarzać elementy tapicerki, w szczególności tapicerkę półek bagażnika i tapicerkę tylnych siedzeń oddzielającą je od bagażnika.

Pierwszym etapem produkcji będzie przygotowanie materiału. Ma być cięty z rolek do wymaganego kształtu, a wycinki umieszczane będą w prasie i nagrzewane. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury gorący materiał składający się z kilku warstw zostanie wykończony na podgrzewanym stole i wprowadzony do prasy hydraulicznej do formowania i jednocześnie schładzania.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży