Jelenia Góra pracuje nad stworzeniem kolei aglomeracyjnej

Samorządy wokół Jeleniej Góry chcą kolei aglomeracyjnej. Droga do niej jeszcze daleka. Potrzebne są inwestycje w nowe przystanki oraz infrastrukturę szynową. Takie prace trwają.

Publikacja: 24.11.2016 22:00

Jelenia Góra pracuje nad stworzeniem kolei aglomeracyjnej

Foto: Fotorzepa/Bartek Sadowski

Pomysł kolei aglomeracyjnej jest żywy w Jeleniej Górze już od kilku już lat.

- Tramwaj nie ma szans w mieście na dawnej linii przebiegu m.in. dlatego, że miasto rozbudowało się przez te minione prawie pięć dekad, kiedy sieć tramwajowa została zlikwidowana – tłumaczy Cezary Wiklik, z urzędu miasta w Jeleniej Górze.

Dodaje, że w mieście istnieją cztery stacje kolejowe (Główna, Zachodnia, Cieplice, Sobieszów) na linii do Szklarskiej Poręby, więc kwestia kolei aglomeracyjnej jest logistycznie pozornie nieskomplikowana. Niestety z układu sieci kolejowej wynika, iż na newralgicznym odcinku prowadzą trzy tory kolejowe, które dopiero później rozchodzą się w kierunkach: Szklarskiej Poręby, Zgorzelca i Lwówka Śląskiego, dlatego trudno tam lokować bezpiecznie przystanki w taki sposób, by pasażerowie nie wsiadali i wysiadali z wagonów na torowisko, a na peron – mówi Cezary Wiklik.

- Szacowane koszty budowy niektórych przystanków to kwoty w granicach 10 – 12 mln zł, a powstanie kolei aglomeracyjnej to wydatek rzędu kilkuset milionów złotych. Nie da się tego zrealizowania bez środków zewnętrznych, których beneficjentem mogą być tylko spółki kolejowe, a nie samorządy – tłumaczy Wiklik.

Mimo problemów powoli pomysł nabiera realnych kształtów. - Miasto Jelenia Góra wraz z władzami sąsiadujących gmin w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych wskazały i planują realizację projektu polegającego na budowie nowych przystanków kolejowych na obszarze miasta – mówi Agnieszka Zakęś, z urzędu marszałkowskiego województwa dolnośląskiego.

PKP Polskie Linie Kolejowe, którym podlega infrastruktura, modernizują linie kolejowe oraz stacje i przystanki według ustaleń Krajowego Programu Kolejowego. – To same województwa wprowadzają do RPO te projekty, które są najistotniejsze. Modernizacja linii na Dolnym Śląsku i współpraca PLK z urzędem marszałkowskim pozwoliła znacznie poprawić komunikację i w obszarze aglomeracji wrocławskiej, wałbrzyskiej i jeleniogórskiej – zapewnia Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK.

Budowa nowych przystanków kolejowych w jeleniogórskiej aglomeracji jest w jednym z zdań RPO dla woj. dolnośląskiego z perspektywą do 2020 roku.

Mirosław Siemieniec zauważa, że bardzo ważne są prace na stacji w Jeleniej Górze. Teraz prace na stacji koncentrują się przy przebudowie przejścia podziemnego od strony budynku dworca oraz przy modernizacji peronów nr 1 i 2. Koszt przebudowy stacji to ok. 24 mln zł. Na modernizację linii z Wrocławia do Jeleniej Góry PLK przeznaczyły już ponad 400 mln zł. Jak tłumaczy Agnieszka Zakęś, Dolnośląski Urząd Marszałkowski, jest organizatorem wojewódzkich przewozów kolejowych, zleca przewoźnikom uruchamianie pociągów na odcinkach w relacjach Wrocław – Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna oraz Jelenia Góra – Lubań Śl. – Zgorzelec/Zielona Góra. – Naszą intencją jest, aby zaplanowane prace umożliwiły również obsługę nowych przystanków przez pozostałe pociągi obsługujące węzeł Jelenia Góra, w tym również przez uruchomione w przyszłości połączenia w kierunku Lwówka Śląskiego, Karpacza i Kowar. Wymagana to rewitalizacja infrastruktury – tłumaczy dyr. Zakęś.

Pomysł kolei aglomeracyjnej jest żywy w Jeleniej Górze już od kilku już lat.

- Tramwaj nie ma szans w mieście na dawnej linii przebiegu m.in. dlatego, że miasto rozbudowało się przez te minione prawie pięć dekad, kiedy sieć tramwajowa została zlikwidowana – tłumaczy Cezary Wiklik, z urzędu miasta w Jeleniej Górze.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony