Zielony traktor z lubelskiej firmy

Spółka Ursus wraz z dwoma lubelskimi uczelniami zamierza zbudować elektryczny ciągnik.

Publikacja: 12.01.2017 22:00

Z zakładów Ursusa może wyjedżać rocznie ok. 100 elektrycznych autobusów.

Z zakładów Ursusa może wyjedżać rocznie ok. 100 elektrycznych autobusów.

Foto: materiały prasowe

Firma podpisała z nimi list intencyjny, który jest podstawą do zawarcia konsorcjum. Jego zadaniem będzie opracowanie konstrukcji takiego traktora wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą z wykorzystaniem energii odnawialnych.

– Rozwój ciągników i maszyn rolniczych oraz inwestycje w elektromobilność to obecnie najbardziej perspektywiczne segmenty rynku, które gwarantują dalszy dynamiczny rozwój firmy – tłumaczy Karol Zarajczyk, prezes Ursusa.

Podkreśla, że od kilku lat z sukcesem rozwija ona dział środków transportu zasilanych zieloną energią, więc elektryczny ciągnik, który chce stworzyć w oparciu o najnowsze trendy ekologicznych środków transportu, będzie doskonale komponował się z pozostałymi produktami, łącząc tradycję z nowoczesnością.

List intencyjny firma podpisała z Politechniką Lubelską oraz Uniwersytetem Przyrodniczym 20 grudnia. – Obecnie jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o konkretnej dacie wprowadzenia pojazdu na rynek. Natomiast dołożymy wszelkich starań, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał polskich naukowców i konstruktorów, żeby efekt ich prac mógł być podziwiany jak najszybciej – zapewnia Zarajczyk.

Dodaje, że rolą wyższych uczelni w konsorcjum będzie wsparcie działań R&D firmowego ośrodka badawczo-rozwojowego w zakresie stworzenia elektrycznego ciągnika. Na razie nie jest znana nawet szacunkowa cena ekologicznego traktora. – Będzie zależna od konfiguracji, w tym od wyposażenia, z jakim ciągnik będzie sprzedawany – tłumaczy prezes Ursusa.

Jego zdaniem rynkiem zbytu dla takiego pojazdu będzie zarówno kraj, jak i zagranica. – Liczymy, że takie ciągniki w porównaniu z tradycyjnymi będą coraz popularniejsze ze względów ekologicznych i bardziej konkurencyjne kosztowo ze względu na niższe koszty eksploatacji – tłumaczy.

W swojej ofercie Ursus już posiada dwa elektryczne autobusy – Ursus City Smile oraz Ursus Ekovolt i autobus wodorowy City Smile Fuel Cell Electric Bus. W swoich zakładach w Lublinie Grupa jest w stanie wyprodukować 100 takich pojazdów rocznie. – Produkowane przez nas pojazdy stanowią odpowiedź na zwiększające się zapotrzebowanie na innowacyjne i ekologiczne środki komunikacji. Ruszają unijne dofinansowania ekologicznych środków transportu i przetargi w europejskich miastach, czyli czynniki napędzające rynek i mobilizujące produkcję. Dodatkowo polski rząd widzi potencjał w ekologicznych środkach transportu, zatem możemy spodziewać się wsparcia publicznego dla produkcji takich rozwiązań – uważa szef Ursusa.

Zgodnie z zapowiedziami wicepremiera Mateusza Morawieckiego i resortu energii, w 2025 roku po polskich drogach ma jeździć milion pojazdów elektrycznych, a plan rozwoju elektromobilności ma być kołem zamachowym polskiej gospodarki i reindustrializacji. – Chcielibyśmy za trzy–cztery lata produkować w fabryce w Lublinie kilkaset elektrycznych autobusów i trolejbusów rocznie. Według naszych analiz w perspektywie najbliższych trzech lat tylko w polskich miastach odbędą się przetargi na zakup 500–600 nowych autobusów elektrycznych – uważa Karol Zarajczyk. Ursus ze swoją ofertą autobusów elektrycznych planuje startować również w przetargach organizowanych w Szwecji, Anglii, Izraelu, Republice Czeskiej oraz Meksyku.

Firma podpisała z nimi list intencyjny, który jest podstawą do zawarcia konsorcjum. Jego zadaniem będzie opracowanie konstrukcji takiego traktora wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą z wykorzystaniem energii odnawialnych.

– Rozwój ciągników i maszyn rolniczych oraz inwestycje w elektromobilność to obecnie najbardziej perspektywiczne segmenty rynku, które gwarantują dalszy dynamiczny rozwój firmy – tłumaczy Karol Zarajczyk, prezes Ursusa.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą