David Cronenberg, autor m.in. filmów „Nagi lunch", „Mucha", „Nierozłączni", „Crash. Niebezpieczne pożądanie", „eXistenZ", „Wschodnie obietnice" i „Mapy gwiazd" – jest jednym z najwybitniejszych twórców filmowych na świecie. W roku 1999 przewodniczył jurorom festiwalu w Cannes, a w 2006 roku ten prestiżowy festiwal wyróżnił go nagrodą za całokształt twórczości.
– Naszym celem jest pokazanie twórczości kanadyjskiego reżysera poprzez motyw przewodni, którym jest idea ewolucji – mówi kurator Noah Cowan z Toronto International Film Festival. – W filmach artysty można zauważyć dbałość o walory artystyczne, dzięki którym powstają wyjątkowe rekwizyty. Zrobiliśmy wszystko, żeby je skompletować.
Wyjątkowość wystawy polega na tym, że oryginalnym rekwizytom, kostiumom i fragmentom scenografii z filmów Cronenberga można się przyjrzeć w żywym planie – bez pośrednictwa kamery. Są to słynna kapsuła z „Muchy", narzędzia chirurgiczne z „Nierozłącznych", kostiumy z „Niebezpiecznej metody". Zwieńczeniem wszystkiego jest pamiętny dziwny stwór Mugwump z „Nagiego lunchu". Można z nim sobie zrobić zdjęcie lub wypić kawę. Jest też seksplazma, cudowna gąsienica i dziwne maszyny do pisania. Aurę wyjątkowości podkreśla przeniesiona z planu do ekspozycji scenografia charakterystycznego pokoju. Wprawione oko zwiedzających może przyjrzeć się osobistym notatkom twórcy. Część ekspozycji stanowią również fragmenty filmów.
– Byłem mocno przejęty wartością artystyczną wystawy – skomentował David Cronenberg. – Pomysł na nią dojrzewał przez kilka lat. Jest naprawdę piękna. Sam nie byłbym w stanie czegoś podobnego stworzyć.
Ekspozycja podzielona jest na trzy sekcje, które odpowiadają chronologicznemu i tematycznemu rozwojowi twórczości Cronenberga. Podział ten odzwierciedla przejście od fascynacji wewnętrzną strefą ciała i umysłu, z ich dążeniami i niekontrolowanymi możliwościami – do obserwacji świata zewnętrznego, ukształtowanego przy pomocy tych sił.