Mniejsze korki w małych miastach

Dzięki budowie pięciu obwodnic w regionie powstanie blisko 70 km tras, które radykalnie poprawią bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Publikacja: 28.08.2017 22:30

Ringi zyskają Kędzierzyn-Koźle, a także Niemodlin, Olesno, Praszka i Myślina.

Ringi zyskają Kędzierzyn-Koźle, a także Niemodlin, Olesno, Praszka i Myślina.

Foto: materiały prasowe

Ringi dla Niemodlina, Kędzierzyna-Koźla, Olesna, Praszki i Myślina są niezbędne, bo od lat ruch samochodowy w tych miastach jest olbrzymi.

Według raportu Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) z 2015 r. w samym tylko Kędzierzynie-Koźlu średni dobowy ruch drogowy wynosi 16,3 tys. pojazdów. Niewiele mniej przejeżdża przez Olesno i Niemodlin. Jest to odpowiednio 14 i 12 tys. Nieco ponad 7 tys. odnotowano w Praszce i 6,3 tys. w Myślinie.

Odetchną z ulgą

– Wyniki te w pełni obrazują, jak ważna dla bezpieczeństwa mieszkańców jest budowa obwodnic w tych miejscach – tłumaczy Adrian Czubak, wojewoda opolski.

Jarosław Tkaczyński, burmistrz Praszki mówi, że budowa obwodnicy to bardzo ważna sprawa dla miasta i gminy z punktu widzenia jej atrakcyjności dla przyszłych inwestorów.

– Powstanie tej trasy znacznie poprawi też bezpieczeństwo mieszkańców, spowoduje wyprowadzenie ciężkiego ruchu poza Praszkę i odciąży miasto od ruchu samochodowego i związanych z nim uciążliwości, takich jak hałas czy drgania – wylicza burmistrz Tkaczyński.

Jednak do tej pory obwodnic nie udało się wybudować. Jakie są powody takiego stanu rzeczy? – Niewystarczająca ilość środków finansowych w budżecie państwa przeznaczonych na budowę dróg krajowych (w tym trasy S11), jak również liczne protesty mieszkańców w latach 2007–2008, uniemożliwiające wybór jakiegokolwiek z przedstawionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wariantów przebiegu obwodnicy, sprawiły, że do dnia dzisiejszego nie została ona zrealizowana – tłumaczy Krystian Karaś, inspektor ds. drogownictwa w Urzędzie Miejskim w Oleśnie.

A Mateusz Gajewski z ratusza w Kędzierzynie-Koźlu przypomina, że o budowę obwodnicy północnej miasto stara się nieprzerwanie od 2010 r., kiedy to otwarto jej południową część.

– Razem mają one kompleksowo rozwiązać problem komunikacji na głównej osi transportowej miasta, czyli drodze krajowej nr 40 – opowiada urzędnik. Dodaje, że głównym powodem, dla którego trasa nie powstała do tej pory, są koszty budowy.

– W najnowszej uchwale Rady Ministrów z 12 lipca 2017 r., dotyczącej Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.), kwota, jaką należy przeznaczyć na ten cel, wynosi blisko 287 mln zł – mówi Mateusz Gajewski.

Zgodnie z lipcową aktualizacją Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.) uwzględniono w nim zadania inwestycyjne dotyczące budowy obwodnic w ciągach dróg krajowych województwa opolskiego.

I tak obwodnica Olesna ma powstać w ciągu drogi krajowej S11, północna obwodnica Kędzierzyna-Koźla w ciągu drogi krajowej nr 40, obwodnica Nysy w ciągu dróg krajowych nr 41/46, obwodnica Praszki w ciągu drogi krajowej nr 45, a obwodnica Niemodlina w ciągu drogi krajowej nr 46. Podobnie obwodnica Myśliny.

Na jakim etapie są obecnie te inwestycje?

– W przypadku obwodnic Niemodlina, Kędzierzyna-Koźla i Myśliny zostały obecnie wypracowane Decyzje o Uwarunkowaniach Środowiskowych, a co za tym idzie, są obecnie znane wybrane warianty tych tras, a więc mieszkańcy już dziś mogą się zapoznać z planowanym przebiegiem każdej z obwodnic – informuje Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodaje, że trwa pozyskiwanie potwierdzenia finalnego finansowania oraz potwierdzeń kolejnej dokumentacji związanej z przygotowaniem późniejszego postępowania przetargowego.

Z kolei w przypadku obwodnic Olesna i Praszki trwają analizy wyboru wariantu do wskazania w analizie środowiskowej.

– Jest to cały pakiet szerokiego opracowania koniecznego do przygotowania, by móc procedować uzyskanie Decyzji o Uwarunkowaniach Środowiskowych – wyjaśnia rzecznik GDDKiA.

Zauważa, że ta ostatnia, która jest wydawana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska, wskaże ostatecznie wariant każdej z dwóch obwodnic.

– To też pozwoli rozpocząć przygotowania dokumentacji koniecznej do późniejszej realizacji procesu przygotowania postępowania przetargowego na wybór wykonawców – tłumaczy Jan Krynicki.

Mateusz Gajewski z ratusza w Kędzierzynie-Koźlu zapewnia, że miasto stale współpracuje z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która odpowiada za jej powstanie.

– W tym celu gmina wykonała kawałek odwodnienia przyszłej drogi oraz doprowadziła do przedłużenia ważności decyzji środowiskowej dla tej inwestycji. Równolegle z budową obwodnicy północnej chcemy wybudować łącznik z terenami przemysłowymi na osiedlu Blachownia. Szacowany koszt tego zadania to ok. 50–60 mln zł – dodaje urzędnik.

Następne obwodnice są już w planach

Władze Opolszczyzny myślą o kolejnych obwodnicach. Wojewoda opolski oraz starostwa powiatu brzeskiego rozmawiają z dyrekcją GDDKiA o szansach na budowę kolejnych strategicznych dróg w województwie opolskim.

– Czynimy starania, aby w końcu na mapie drogowej pojawiła się obwodnica Strzelec Opolskich, Brzegu oraz Prudnika – wyjaśnia wojewoda Czubak.

Poza tym urzędnicy wskazują na potrzebę budowy dodatkowego pasa na autostradzie A4 oraz zjeździe w kierunku Opola, a także na modernizację opolskiego odcinka tej trasy. W wielu miejscach jest ona zbyt wąska w stosunku do rosnącej liczby poruszających się nią samochodów.

– To jest gigantyczne przedsięwzięcie techniczne, ale istotne dla bezpieczeństwa. Potrzebny jest remont, wymiana ekranów itp. – przyznał Przemysław Maliszkiewicz, dyrektor opolskiego oddziału GDDKiA.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: j.blikowska@rp.pl

Ringi dla Niemodlina, Kędzierzyna-Koźla, Olesna, Praszki i Myślina są niezbędne, bo od lat ruch samochodowy w tych miastach jest olbrzymi.

Według raportu Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) z 2015 r. w samym tylko Kędzierzynie-Koźlu średni dobowy ruch drogowy wynosi 16,3 tys. pojazdów. Niewiele mniej przejeżdża przez Olesno i Niemodlin. Jest to odpowiednio 14 i 12 tys. Nieco ponad 7 tys. odnotowano w Praszce i 6,3 tys. w Myślinie.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony