– Chcemy połączyć region. Jest to jeden z naszych najważniejszych priorytetów od wielu lat realizowany z dużą skutecznością. Sam fakt, że podpisujemy umowę z dobrym, solidnym wykonawcą i mamy na to zapewnione pieniądze, to świetna informacja dla mieszkańców. Profity z tej inwestycji będą płynęły nie tylko do kierowców, ale też do gmin i włodarzy. To przyciągnie inwestorów, którzy zwracają uwagę na dostępność transportową – cieszy się marszałek woj. lubuskiego Elżbieta Polak.
Łączenie regionu
Przetarg na budowę mostu przez Odrę w Milsku, wraz z budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 wygrała firma Mota-Engil Central Europe. Spółka zadeklarowała wykonanie zadania za 73 mln zł. Według marszałek Polak to największa powojenna inwestycja na Odrze w regionie lubuskim, a starania o jej realizację trwały od lat. – Dzięki niej skrócimy dojazd ze Sławy i Wschowy do dróg nr 12 i 32 o około 40–50 minut – powiedziała marszałek Polak. Dziś przez Odrę w Milsku trzeba przeprawiać się promem. Jednak przeprawa uzależniona jest od pogody, czynna tylko w ciągu dnia, a do promu przewożącego jedynie samochody osobowe lub busy ustawiają się kolejki.
– To strategiczna przeprawa. Połączy dwie części województwa przecięte rzeką. Teraz mieszkańcy tego rejonu, chcąc dostać się np. do pracy na drugą stronę rzeki muszą nadkładać wiele kilometrów – mówił Paweł Tonder, wicedyrektor ds. inwestycyjnych Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze.
Mota-Engil będzie prowadzić inwestycje w systemie projektuj i buduj. Oznacza to, że najpierw musi przygotować dokumentację projektową, następnie zgromadzić wszystkie potrzebne do budowy zezwolenia i decyzje administracyjne. Dopiero potem będą mogły ruszyć prace budowlane. Wykonawca ma na projekt 16 miesięcy, a kolejne 26 miesięcy na jego realizację. Most przez Odrę będzie miał ok. 380 metrów. Do tego dojdzie budowa ponad 9 kilometrów drogi 282 wraz z nowymi skrzyżowaniami, systemu odwodnienia, dodatkowych jezdni zbiorczych wraz z mijankami, ścieżek rowerowych oraz nowego 24-metrowego mostu przez rzekę Śmigę.
Do przetargu na budowę mostu przez Odrę przystąpiło dziesięć firm i konsorcjów. Oferta inwestora zakładała realizację inwestycji w kwocie do 107 milionów złotych. Większość złożonych ofert zamykała się w przedziale 90–100 mln zł. Najniższą zaproponowała Mota-Engil, natomiast najwyższą konsorcjum spółek Strabag. Oszczędności w stosunku do zakładanych wcześniej wydatków sięgnęły prawie 34 mln zł.