Obecnie gminne rady seniorów powoływane są jako ciało o charakterze konsultacyjnym, doradczym i inicjatywnym. Rady seniorów składają się z przedstawicieli podmiotów działających na rzecz osób starszych, w szczególności przedstawicieli organizacji pozarządowych, oraz podmiotów prowadzących uniwersytety trzeciego wieku. Rada gminy może utworzyć radę seniorów z własnej inicjatywy lub na wniosek zainteresowanych środowisk. Przepisy ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa nie upoważniają organów stanowiących tych jednostek do tworzenia rad seniorów.
CZYTAJ TAKŻE: Seniorzy pod stałym nadzorem
Jak wynika z projektu zmiany ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w gminie powyżej 20 tys. mieszkańców rada gminy ma tworzyć radę seniorów, na wniosek co najmniej 100 mieszkańców gminy, z których każdy ukończył 60 lat. 12 lutego ustawa została skierowane do pierwszego czytania w Komisji Polityki Senioralnej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.
W obecnym stanie prawnym brak jest przepisów umożliwiających pokrycie przez samorząd kosztów działalności rady seniorów. W projekcie proponuje się rozszerzenie ustawy o samorządzie gminnym o przepisy dające podstawę do tego, aby rada gminy mogła dofinansować działalności rad seniorów poprzez możliwość przyznania diety lub zwrot kosztów podróży związanych z funkcjonowaniem rady seniorów.
CZYTAJ TAKŻE: Wiek nie ma znaczenia. Młodzi i seniorzy podbijają rynek franczyzowy