Trudniej będzie podrobić dowód i prawo jazdy

Pracownicy urzędów muszą umieć ocenić autentyczność dowodu osobistego.
AdobeStock

Dzięki odpowiedniemu rejestrowi łatwiej będzie potwierdzić autentyczność np. dokumentów, które trafiają na biurka urzędników.

Właściwe zabezpieczenie dokumentów przed fałszerstwami i niezawodne metody weryfikacji ich autentyczności są ważne dla każdego obywatela. Fałszywe dokumenty stanowią problem również dla administracji publicznej czy samorządowej. Problem podrabianych dokumentów ma wyeliminować obowiązująca od 12 lipca Ustawa z 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 53). Dokumenty publiczne podzielono na kategorie, w zależności od ich znaczenia dla bezpieczeństwa państwa oraz określono minimalne zabezpieczenia przed fałszerstwem. Do pierwszej kategorii zaliczono te najistotniejsze z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa (np. dowód osobisty, paszport, dokumenty wydawane przez urzędy stanu cywilnego, niektóre dokumenty wydawane cudzoziemcom, tytuły wykonawcze wydawane przez sądy i referendarzy sądowych, dokumenty wynikające z czynności notarialnych, Kartę Polaka, prawo jazdy i dowód rejestracyjny, niektóre legitymacje służbowe, np. policjantów).

CZYTAJ TAKŻE: Już od roku jednostki samorządu muszą sobie radzić z RODO

W drugiej kategorii znalazły się dokumenty istotne ze względu bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa gospodarczego i prawnego, w tym m.in. dotyczące broni, międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych, potwierdzające wykształcenie wyższe i specjalistyczne oraz świadectwa dojrzałości. Trzecią kategorią objęto dokumenty mające wpływ na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i prawnego, w tym koncesje, pozwolenia, licencje, zaświadczenia, świadectwa i certyfikaty związane z bezpieczeństwem transportu, dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe, świadectwa ukończenia szkoły, legitymacje szkolne i studenckie oraz dokumenty uprawniające do różnego rodzaju ulg.

Kserowanie dokumentów publicznych podlega teraz ostrym restrykcjom / AdobeStock

W nowych przepisach dokładnie określono zasady opracowywania wzoru dokumentu publicznego oraz wytwarzania ich blankietów.Wyliczone zostały również obowiązki emitentów dokumentów publicznych i funkcjonariuszy publicznych, którzy wykonują czynności urzędowe z ich użyciem, a także zasady przechowywania dokumentów publicznych oraz ich blankietów. Zbudowany ma być rejestr dokumentów publicznych, który będzie prowadzony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji w systemie teleinformatycznym.Dzięki rejestrowi obywatele i urzędnicy będą mieli dostęp online do wzorów obowiązujących dokumentów publicznych z ich opisem, a także opisem podstawowych zabezpieczeń i sposobu weryfikacji ich autentyczności.

CZYTAJ TAKŻE: Urzędnicy uczą się dokumentów

Przy ministrze spraw wewnętrznych i administracji zostanie utworzona komisja do spraw dokumentów publicznych. Za jej pomocą minister będzie wykonywał takie zadania, jak np. analizowanie przypadków fałszerstw dokumentów publicznych i ocena jakości wydawanych dokumentów. MSWiA ma zamieszczać na swojej stronie internetowej informacje o możliwościach i sposobach rozpoznawania fałszywych dokumentów publicznych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Miasta zwracają się frontem do wody

W mieście można mieszkać, odpoczywać, nawet pracować nad wodą. Dostrzegają to samorządy i inwestorzy. ...

Wybrzeże ugina się pod turystycznymi inwestycjami

Współpracę administracji morskiej z samorządem terytorialnym trzeba poprawić. Egzekucja przepisów porządkowych obowiązujących na polskich ...

Strajk wstrząsnął szkołami

Samorządowcy otrzymali uprawnienia do klasyfikowania uczniów. Sejm błyskawicznie uchwalił ustawę maturalną.

Zobaczyć z bliska historię oręża

Pikniki wojskowe, warsztaty edukacyjne czy bezpłatne zwiedzanie placówek – tak wojskowe muzea obchodzą Święto ...

Przede wszystkim chodzi o demografię

Musimy zrobić wszystko, by młodzi zaczęli wracać. Ale do tego muszą mieć pracę i ...

Elektronika ma poprawić skuteczność służb miejskich

Rozrastają się systemy monitoringu, bo samorządy wykładają kolejne kwoty na nowe kamery. Lokalizacje podpowiadają ...