Urząd Ochrony Danych Osobowych dokonał kontroli sposobu prowadzenia i zabezpieczenia przez prezydenta miasta rejestru mieszkańców. Stwierdzono m.in., że opracowując informację dla osób realizujących obowiązek meldunkowy, nie podano informacji o wszystkich odbiorcach danych oraz nie wskazywano terminu usunięcia danych przetwarzanych w sposób tradycyjny. Prezes UODO stwierdził, że zarówno klauzula informacyjna, jak i rejestr czynności przetwarzania, nie zawierają informacji o wszystkich odbiorcach danych, w tym o stronach i uczestnikach postępowań administracyjnych w sprawach o zameldowanie lub wymeldowanie.

CZYTAJ TAKŻE: Nie każdy czyn za który grozi kara to przestępstwo

Obowiązkiem administratora jest, na podstawie art. 12 ust. 1 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych, podjęcie odpowiednich środków, aby m.in. w zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej formie, udzielić osobie, której dane dotyczą, wszelkich informacji. Administrator powinien zidentyfikować i ująć w klauzuli informacyjnej wszystkich odbiorcach danych, którym są one przekazywane. W związku z prowadzonymi przez prezydenta miasta postępowaniami administracyjnymi w sprawach o zameldowanie lub wymeldowanie, odbiorcami danych są strony oraz uczestnicy tych postępowań administracyjnych. Informację o tych odbiorcach należy ująć również w rejestrze czynności przetwarzania dla czynności związanej z prowadzeniem rejestru mieszkańców. Prezes UODO po przeprowadzonej kontroli uznał, że prezydent miasta nie zawarł, wbrew przepisom ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, w klauzuli informacyjnej dla osób realizujących obowiązek meldunkowy, informacji o odbiorcach danych osobowych oraz o okresie, przez który dane osobowe będą przechowywane i kiedy zostaną usunięte.

Decyzja nr ZSPU.421.2.2018