1 czerwca 2021 r. zmieni się porządek na drogach. Tego dnia wejdzie w życie nowela ustawy – Prawo o ruchu drogowym, która ma poprawić bezpieczeństwo pieszych. Nic więc dziwnego, że raporty z audytów popularnych zebr znalazły się pod lupą nadzorujących bezpieczeństwo na drogach krajowych i w miastach.

Wyniki nie napawają optymizmem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wytypowała 682 przejścia przy drogach krajowych. Skupiła się na odcinkach, w których występuje największe zagrożenie dla pieszych. Wnioski niepokoją.

Polskie przejścia dla pieszych nie są raczej bezpiecznym azylem. W 70 proc. przypadków podczas audytu stwierdzono brak urządzeń zabezpieczających dla osób niewidomych lub ich małą ilość. Na 47 proc. przejść zdiagnozowano kłopoty z widocznością – przeszkadzają przystanki, drzewa, budynki, parkujące samochody.

Zbyt szeroka jezdnia

Na 24 proc. przejść stwierdzono braki w oznakowaniu poziomym. W 22 proc. sprawdzanych miejsc dopuszczalna prędkość pojazdów była zbyt wysoka, a w 16 proc. przejść piesi musieli oczekiwać na krawędzi pasa ruchu.

Problemem jest również zbyt szeroka jezdnia, przez którą wyznacza się przejścia bez sygnalizacji. Podczas audytu naliczono 24 przejścia prowadzące przez przynajmniej trzy pasy w jednym kierunku.

CZYTAJ TAKŻE: W kilku miastach pojawią się urzędnicy dbający o pieszych

Jakie są zalecenia GDDKiA? Otóż, jej zdaniem, przejścia dla pieszych należy wyznaczać na odcinkach dróg, na których dopuszczalna prędkość nie przekracza 50 km/h, a w okolicach szkół czy przedszkoli 30 km/h. Każde z nich powinno być oświetlone i wyznaczone w miejscu z dobrą widocznością w relacji kierowca–pieszy. Przejścia przez trzy pasy ruchu nie powinny funkcjonować bez sygnalizacji świetlnej. To samo dotyczy dróg dwujezdniowych. Pieszy powinien mieć zapewnioną możliwość bezpiecznego dojścia do przejścia i bezpieczną strefę oczekiwania.

Audyt ponad 4 tys. przejść zakończyła właśnie stolica. Każde było oceniane w skali od 0 do 5. Teraz wiadomo, które należy przebudować, a gdzie rozwiązaniem koniecznym jest instalacja sygnalizacji świetlnej. Jeśli np. głównym problemem jest nadmierna prędkość, często najlepszym rozwiązaniem jest montaż progów. Jeśli zagrożenie stanowi słaba widoczność, konieczne jest uporządkowanie parkowania lub też doświetlenie zebry.

Autopromocja
Nowość!

Trzy dostępy do treści rp.pl w ramach jednej prenumeraty

ZAMÓW TERAZ

Małe miasto, duży problem

Im mniejsze miasto tym problem z bezpiecznymi zebrami bywa większy. Dowód? Mieszkańcy okolic Ozorkowa od miesięcy domagają się doświetlenia przejścia dla pieszych na krajowej 91, na wysokości dwóch przystanków autobusowych. Niedawno doszło tam do śmiertelnych potrąceń.

Nowoczesne, aktywne przejścia dla pieszych powstaną wywalczyli właśnie mieszkańcy Skierniewic, Opoczna i Zgierza. W Skierniewicach ratusz do tej pory wybudował specjalne ledowe oświetlenie. Zamontował też bariery uniemożliwiające nagłe wejście pieszym i wjazd rowerzystom na jezdnię. Teraz dojdą dodatkowe rozwiązania.

CZYTAJ TAKŻE: Nie jest bezpiecznie na przejściach dla pieszych

– Będzie to tzw. przejście aktywne czyli reagujące na zbliżające się osoby. W nawierzchnię zostały wbudowane tzw. świecące „kocie oczka”, które zostaną zsynchronizowane z aktywnymi znakami pionowymi. Pieszy będzie uruchamiał dodatkowe ostrzegawcze oświetlenie przejścia – mówi Przemysław Rybicki, rzecznik Urzędu Miasta Skierniewice.

Takich miejsc ma być coraz więcej. Powód? Z Krajowego Funduszu Drogowego w latach 2021-2024 rząd przeznaczy 2,5 mld zł na doświetlenie przejść, budowę chodników czy przebudowę skrzyżowań. Cel Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej to poprawa bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie ochrony pieszych.

Wśród najważniejszych działań rząd przewiduje poprawę warunków widoczności na przejściach dla pieszych lub przejazdach dla rowerzystów. Wzmacniane ma być efektywne oświetlanie i doświetlanie przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów, a także przystanków publicznego transportu zbiorowego i dojść do nich. Program przewiduje także budowę kładek dla pieszych.