Od 22 grudnia zacznie obowiązywać większość przepisów ustawy z 16 października 2019 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw – z wyjątkiem niektórych przepisów (DzU z 21 listopada 2019 r., poz. 2294).
Nowe przepisy mają ułatwić i przyspieszyć załatwianie spraw urzędowych. Rejestr Danych Kontaktowych, prowadzony przez ministra cyfryzacji, będzie częścią systemu rejestrów państwowych (SRP), a jego powstanie jest związane z projektem Rozwój SRP. Dziś urzędy nie mają prawa tworzyć takiej bazy ani korzystać z danych przekazanych np. innemu urzędowi bądź w innej sprawie.
CZYTAJ TAKŻE: Obecność kamery podczas prac radnych trzeba zaplanować
Dane zgromadzone w RDK będą podstawą do działania e-usług związanych z innymi rejestrami (np. Rejestr Dowodów Osobistych, Rejestr Dokumentów Paszportowych), służących do informowania obywatela o zmianach statusu realizowanych spraw administracyjnych.
Dzięki RDK obywatele otrzymają przypomnienie np. o zbliżających się terminach wygaśnięcia ważności dokumentów, którymi posługują się na co dzień.