Jednostce samorządu terytorialnego przysługiwać ma prawo do wyrównania różnicy pomiędzy zaniżoną kwotą odpowiedniej części subwencji a kwotą należną z tych tytułów lub zwrot zawyżonych kwot dokonanych wpłat, w przypadku gdy nieprawidłowe naliczenie kwoty wynika z przyczyn niezależnych od jednostki samorządu. W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Nowelizacją zajmują się teraz Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Jedna ze zmian przepisów jest następstwem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 6 marca 2019 r. (sygn. akt K 18/17).
Trybunał zalecił wprowadzenie możliwości dochodzenia należności m.in. przez gminy w sytuacji, w której gmina w wyniku błędnego naliczenia subwencji ogólnej lub wpłat otrzymała część wyrównawczą lub równoważącą subwencji ogólnej w kwocie niższej od należnej bądź dokonała wpłaty określonej w art. 29, art. 30 i art. 70a ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w kwocie wyższej od należnej.
Projektowane przepisy ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego mają być zgodne z zaleceniami TK, przy czym do nowych przepisów wprowadzone zostanie ogólne pojęcie „przyczyn niezależnych od jednostki samorządu terytorialnego”, gdyż nie jest możliwe enumeratywne wyliczenie wszystkich tego rodzaju przesłanek.
Przyznanie wyrównania różnicy pomiędzy zaniżoną kwotą subwencji a kwotą należną lub zwrot zawyżonej kwoty wpłat będzie następować w drodze decyzji administracyjnej ministra właściwego do spraw finansów, po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego.