Trudniej będzie podrobić dowód i prawo jazdy

Dzięki odpowiedniemu rejestrowi łatwiej będzie potwierdzić autentyczność np. dokumentów, które trafiają na biurka urzędników.

Publikacja: 14.07.2019 18:46

Pracownicy urzędów muszą umieć ocenić autentyczność dowodu osobistego.

Pracownicy urzędów muszą umieć ocenić autentyczność dowodu osobistego.

Foto: AdobeStock

Właściwe zabezpieczenie dokumentów przed fałszerstwami i niezawodne metody weryfikacji ich autentyczności są ważne dla każdego obywatela. Fałszywe dokumenty stanowią problem również dla administracji publicznej czy samorządowej. Problem podrabianych dokumentów ma wyeliminować obowiązująca od 12 lipca Ustawa z 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 53). Dokumenty publiczne podzielono na kategorie, w zależności od ich znaczenia dla bezpieczeństwa państwa oraz określono minimalne zabezpieczenia przed fałszerstwem. Do pierwszej kategorii zaliczono te najistotniejsze z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa (np. dowód osobisty, paszport, dokumenty wydawane przez urzędy stanu cywilnego, niektóre dokumenty wydawane cudzoziemcom, tytuły wykonawcze wydawane przez sądy i referendarzy sądowych, dokumenty wynikające z czynności notarialnych, Kartę Polaka, prawo jazdy i dowód rejestracyjny, niektóre legitymacje służbowe, np. policjantów).

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Prawo w regionach
Zagmatwane przepisy mogą paraliżować lokalną administrację
Prawo w regionach
Obrona cywilna, płace i segregacja śmieci po nowemu
Prawo w regionach
Apel o spójne prawo energetyczno-finansowe dla samorządów
Prawo w regionach
Lokalne władze nie narzekają na brak kłopotów
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Prawo w regionach
Zmiany na mapie Polski: 1 stycznia pojawią się nowe miasta