Samorządowy alfabet mijającego roku

Wojna w Ukrainie, kryzys energetyczny, obawy przed inflacją, o budżety, ceny energii i surowców. A także polityczne rozgrywki, wybory i nagłe zmiany sojuszy. Rok 2022 w samorządzie upłynął w rytm tektonicznych wstrząsów.

Publikacja: 26.12.2022 12:10

Kryzys uchodźczy wywołany agresją Rosji na Ukrainę był jednym z najpoważniejszych wyzwań dla lokalny

Kryzys uchodźczy wywołany agresją Rosji na Ukrainę był jednym z najpoważniejszych wyzwań dla lokalnych władz w 2022 roku

Foto: Nick Paleologos/Bloomberg

Abolicja. Kilka dni temu prezydent Andrzej Duda podpisał kontrowersyjną ustawę abolicyjną dla samorządowców za wybory kopertowe w 2020 r. Jej celem jest uniemożliwienie ścigania włodarzy, którzy przekazali Poczcie Polskiej dane wyborców w 2020 roku. Ustawa na moment podzieliła koalicję rządzącą, ale ostatecznie – przy sprzeciwie opozycji – przeszła przez Sejm.

Budżety. Rok 2022 upłynął pod znakiem starcia między rządem i samorządami o finanse i budżety. Samorządowcy zwracali uwagę na swoje problemy finansowe i nowe obowiązki, rząd – na inwestycje i zmiany w subwencji na korzyść samorządów. Dominującym tematem w ostatnich tygodniach i miesiącach są też podwyżki – np. cen biletów komunikacji miejskiej, co samorządowcy tłumaczą kryzysem i trudną sytuacją. Ale to był też rok, w którym media i opozycja w miastach uważnie przyglądali się miejskim budżetom – i wydatkom (zwłaszcza na projekty wizerunkowe), które nie wyglądają na uzasadnione.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

99 zł za rok czytania RP.PL

O tym jak szybko zmienia się świat. Ameryka z nowym prezydentem. Chiny z własnymi rozwiązaniami AI. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, inspirujemy, analizujemy

Komentarze i opinie
Panowie kombinatorzy w akcji
Komentarze i opinie
Igrzyska Olimpijskie i Paralimpijskie w Paryżu to nie tylko sport
Komentarze i opinie
Samorządowy alfabet 2023 r. Inwestycje, wybory i przygotowania do nowej kampanii
Komentarze i opinie
Ruda Śląska: Przedsmak nowej kampanii