Kolej odmraża wielkie projekty deweloperskie. Ruszy budowa Warszawy Gdańskiej

Kolej odgrzewa dawny pomysł budowy nowego dworca Warszawa Gdańska wraz z kompleksem biurowym.

Publikacja: 09.10.2024 17:33

W ramach inwestycji zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska oraz zespół czterech

W ramach inwestycji zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska oraz zespół czterech wielofunkcyjnych budynków komercyjnych

Foto: MOZCO Mat Szymański

Dwie spółki z Grupy PKP – PKP SA oraz Xcity Investment podpisały z Ghelamco aneks do umowy inwestycyjnej, który umożliwi wznowienie przygotowań do realizacji zaniechanego w minionej dekadzie zakrojonego na szeroką skalę przedsięwzięcia.

W ramach wspólnej inwestycji zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska oraz zespół czterech wielofunkcyjnych budynków komercyjnych.

Ich szacowana łączna powierzchnia wyniesie ok. 100 tys. metrów kwadratowych, natomiast samego dworca - ok. 1900 m.kw. Projekt ma zostać podzielony na 5 faz. Cztery z nich to tzw. fazy komercyjne: w ramach każdej z nich powstanie jeden budynek pełniący funkcje biznesowe. Faza piąta to budowa nowego dworca Warszawa Gdańska.

Budową nowej Warszawy Gdańskiej PKP wraca do projektów deweloperskich, które przed laty zostały zawieszone

- Zarządzane przez PKP nieruchomości mają olbrzymi potencjał, wiele z nich – jak Warszawa Gdańska – znajduje się w świetnych lokalizacjach: centrach miast, dobrze skomunikowanych punktach – powiedział Andrzej Bułczyński, członek zarządu PKP SA. A projekty z udziałem inwestorów zewnętrznych mają być dobrym kierunkiem, by go we właściwy sposób uwolnić.

Czytaj więcej

Wspólny bilet w kolejnych miastach

Budową nowej Warszawy Gdańskiej PKP wraca do projektów deweloperskich, które przed laty zostały zawieszone. Ich głównym celem miało być tworzenie nowoczesnych, funkcjonalnych przestrzeni miejskich, łączących funkcje biznesowe i komercyjne z kolejowymi. W ten sposób kolej zamierzała optymalnie wykorzystać posiadane grunty. W połowie ubiegłej dekady zakładano, że kompleks biurowy Warszawy Gdańskiej planowany na granicy Śródmieścia i Żoliborza będzie wart blisko 2,2 mld zł.

To wtedy zdecydowano, że PKP będzie mocniej angażować się w projekty deweloperskie. Miała do tego posłużyć właśnie powołana wówczas spółka Xcity Investment. Wcześniej PKP sfinalizowała dwa duże przedsięwzięcia: Poznań City Center oraz Galerię Katowicką – duże kompleksy handlowe przy dworcach kolejowych.

Budynki biurowe, galerie handlowe, mieszkania i hotele, czyli kolej jako deweloper

Zamierzenia były bardzo szerokie: nowe przedsięwzięcia planowane do realizacji na gruntach należących do PKP miały być warte 9 miliardów euro. Budynki biurowe, galerie handlowe, mieszkania i hotele powstałyby w atrakcyjnych lokalizacjach należących do PKP. Pod uwagę wzięto nie tylko duże miasta, ale i mniejsze: Elbląg, Kłodzko, Koło, Koszalin, Kutno, Łowicz, Oleśnica, Chorzów, Bielsko-Biała i Skarżysko-Kamienna.

W planach znalazł się Wrocław Świebodzki obejmujący zarówno nowoczesną zabudowę jak i rewitalizację obiektów zabytkowych, wraz z przywróceniem ruchu do stacji kolejowej. Z kolei w projekcie Kraków Bosacka założono budowę części biurowej i hotelowej, podobnie jak w inwestycji Gdynia Międzytorze, gdzie do części komercyjnej miała dojść jeszcze zabudowa mieszkaniowa.

Czytaj więcej

Przyspieszą pociągi w śląskiej aglomeracji

Ta ostatnia inwestycja miała wystartować w 2017 r., wartość zabudowy na przeszło 14 hektarach szacowano na ponad 3 mld zł, a termin ukończenia wyznaczono na 2026 r. czyli na 100-lecie miasta. Jeszcze w 2019 r. zastanawiano się, czy budowa ruszy, a jeśli tak to kiedy.

Powrót PKP do przedsięwzięć deweloperskich, z uwagi na atrakcyjne lokalizacje, przyniesie korzyści nie tylko kolei. - Budowa nowoczesnego kompleksu biurowo-usługowego wraz z nowym dworcem kolejowym nie tylko zaspokoi rosnące potrzeby rynku, ale przyczyni się do rozwoju tej części miasta. Dzięki połączeniu doskonałej lokalizacji, nowoczesnej architektury i rozbudowanej infrastruktury, nasz projekt stanie się nowym centrum biznesowym Warszawy – tak o nowej Warszawie Gdańskiej mówi Ireneusz Gliszczyński, prezes Xcity Investment.

Ale PKP budując drogie biurowce i centra handlowe będzie musiała także zająć się komercyjnym wykorzystaniem samych dworców kolejowych, bo z tym ciągle ma spore kłopoty, a przykładem są puste lokale na wynajem na dworcu Warszawa Centralna. 

Dwie spółki z Grupy PKP – PKP SA oraz Xcity Investment podpisały z Ghelamco aneks do umowy inwestycyjnej, który umożliwi wznowienie przygotowań do realizacji zaniechanego w minionej dekadzie zakrojonego na szeroką skalę przedsięwzięcia.

W ramach wspólnej inwestycji zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska oraz zespół czterech wielofunkcyjnych budynków komercyjnych.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Nowe drogi poprawią mobilność regionów
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Inwestycje
Ruszyła nowa fala prac na budowach linii tramwajowych
Inwestycje
Szkolny dzwonek na placu budowy. Przeciąga się część wakacyjnych remontów
Inwestycje
W Małopolsce właśnie przybyło szybkich dróg
Inwestycje
Samorządy inwestują w infrastrukturę i komunikację