Reklama

Kolej odmraża wielkie projekty deweloperskie. Ruszy budowa Warszawy Gdańskiej

Kolej odgrzewa dawny pomysł budowy nowego dworca Warszawa Gdańska wraz z kompleksem biurowym.

Publikacja: 09.10.2024 17:33

W ramach inwestycji zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska oraz zespół czterech

W ramach inwestycji zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska oraz zespół czterech wielofunkcyjnych budynków komercyjnych

Foto: MOZCO Mat Szymański

Dwie spółki z Grupy PKP – PKP SA oraz Xcity Investment podpisały z Ghelamco aneks do umowy inwestycyjnej, który umożliwi wznowienie przygotowań do realizacji zaniechanego w minionej dekadzie zakrojonego na szeroką skalę przedsięwzięcia.

W ramach wspólnej inwestycji zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska oraz zespół czterech wielofunkcyjnych budynków komercyjnych.

Ich szacowana łączna powierzchnia wyniesie ok. 100 tys. metrów kwadratowych, natomiast samego dworca - ok. 1900 m.kw. Projekt ma zostać podzielony na 5 faz. Cztery z nich to tzw. fazy komercyjne: w ramach każdej z nich powstanie jeden budynek pełniący funkcje biznesowe. Faza piąta to budowa nowego dworca Warszawa Gdańska.

Budową nowej Warszawy Gdańskiej PKP wraca do projektów deweloperskich, które przed laty zostały zawieszone

- Zarządzane przez PKP nieruchomości mają olbrzymi potencjał, wiele z nich – jak Warszawa Gdańska – znajduje się w świetnych lokalizacjach: centrach miast, dobrze skomunikowanych punktach – powiedział Andrzej Bułczyński, członek zarządu PKP SA. A projekty z udziałem inwestorów zewnętrznych mają być dobrym kierunkiem, by go we właściwy sposób uwolnić.

Czytaj więcej

Wspólny bilet w kolejnych miastach
Reklama
Reklama

Budową nowej Warszawy Gdańskiej PKP wraca do projektów deweloperskich, które przed laty zostały zawieszone. Ich głównym celem miało być tworzenie nowoczesnych, funkcjonalnych przestrzeni miejskich, łączących funkcje biznesowe i komercyjne z kolejowymi. W ten sposób kolej zamierzała optymalnie wykorzystać posiadane grunty. W połowie ubiegłej dekady zakładano, że kompleks biurowy Warszawy Gdańskiej planowany na granicy Śródmieścia i Żoliborza będzie wart blisko 2,2 mld zł.

To wtedy zdecydowano, że PKP będzie mocniej angażować się w projekty deweloperskie. Miała do tego posłużyć właśnie powołana wówczas spółka Xcity Investment. Wcześniej PKP sfinalizowała dwa duże przedsięwzięcia: Poznań City Center oraz Galerię Katowicką – duże kompleksy handlowe przy dworcach kolejowych.

Budynki biurowe, galerie handlowe, mieszkania i hotele, czyli kolej jako deweloper

Zamierzenia były bardzo szerokie: nowe przedsięwzięcia planowane do realizacji na gruntach należących do PKP miały być warte 9 miliardów euro. Budynki biurowe, galerie handlowe, mieszkania i hotele powstałyby w atrakcyjnych lokalizacjach należących do PKP. Pod uwagę wzięto nie tylko duże miasta, ale i mniejsze: Elbląg, Kłodzko, Koło, Koszalin, Kutno, Łowicz, Oleśnica, Chorzów, Bielsko-Biała i Skarżysko-Kamienna.

W planach znalazł się Wrocław Świebodzki obejmujący zarówno nowoczesną zabudowę jak i rewitalizację obiektów zabytkowych, wraz z przywróceniem ruchu do stacji kolejowej. Z kolei w projekcie Kraków Bosacka założono budowę części biurowej i hotelowej, podobnie jak w inwestycji Gdynia Międzytorze, gdzie do części komercyjnej miała dojść jeszcze zabudowa mieszkaniowa.

Czytaj więcej

Przyspieszą pociągi w śląskiej aglomeracji

Ta ostatnia inwestycja miała wystartować w 2017 r., wartość zabudowy na przeszło 14 hektarach szacowano na ponad 3 mld zł, a termin ukończenia wyznaczono na 2026 r. czyli na 100-lecie miasta. Jeszcze w 2019 r. zastanawiano się, czy budowa ruszy, a jeśli tak to kiedy.

Reklama
Reklama

Powrót PKP do przedsięwzięć deweloperskich, z uwagi na atrakcyjne lokalizacje, przyniesie korzyści nie tylko kolei. - Budowa nowoczesnego kompleksu biurowo-usługowego wraz z nowym dworcem kolejowym nie tylko zaspokoi rosnące potrzeby rynku, ale przyczyni się do rozwoju tej części miasta. Dzięki połączeniu doskonałej lokalizacji, nowoczesnej architektury i rozbudowanej infrastruktury, nasz projekt stanie się nowym centrum biznesowym Warszawy – tak o nowej Warszawie Gdańskiej mówi Ireneusz Gliszczyński, prezes Xcity Investment.

Ale PKP budując drogie biurowce i centra handlowe będzie musiała także zająć się komercyjnym wykorzystaniem samych dworców kolejowych, bo z tym ciągle ma spore kłopoty, a przykładem są puste lokale na wynajem na dworcu Warszawa Centralna. 

Inwestycje
Nadjeżdża krakowskie metro. Budowa będzie mniej uciążliwa dla mieszkańców?
Inwestycje
Bliżej realizacji ważnej inwestycji na Pomorzu. Więcej pociągów pojedzie na Hel
Inwestycje
Zatrzymać wodę deszczową. Jak miasta przygotowują się do zmian klimatycznych
Inwestycje
Zielone tory? To dziś niemal norma
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Inwestycje
Tramwaj pojedzie na krakowskie Azory
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama