Ruszyła nowa fala prac na budowach linii tramwajowych

Część inwestycji, jak w przypadku budowy warszawskiego tramwaju do Wilanowa, złapała spory poślizg.

Publikacja: 17.09.2024 09:57

W Warszawie powoli dobiega finału budowa tramwaju do Wilanowa

W Warszawie powoli dobiega finału budowa tramwaju do Wilanowa

Foto: Mirosław Stelmach

Jesienią duże miasta przyspieszają z realizacją inwestycji w rozbudowę linii tramwajowych. Oznacza to problemy dla mieszkańców z powodu drogowych korków, ograniczeń w ruchu czy w dostawach mediów spowodowanych przebudową sieci kanalizacyjnych lub ciepłowniczych. Za to efektem ma być znaczące przyspieszenie podróży pomiędzy centrum a odleglejszymi dzielnicami.

Czytaj więcej

Część ulic już otwarta, ale tramwaj do Wilanowa dopiero we wrześniu

Jak przebiega budowa tramwaju do Wilanowa? Wolno, bardzo wolno

W Warszawie powoli dobiega finału budowa tramwaju do Wilanowa. Ma on połączyć z Wilanowem Wolę, Odolany, Ochotę i Mokotów. Już w poprawionym, wydłużonym harmonogramie tramwaj miał ruszyć z początkiem września, ale wciąż trwają prace. Z końcem sierpnia pierwszy pojazd skręcił w ulicę Belwederską, gdzie nigdy wcześniej nie jeździły tramwaje, ale tylko w ramach testu sieci trakcyjnej. Dopiero na przełomie października i listopada tramwaje będą mogły pojechać przez ul. Belwederską, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej do Miasteczka Wilanów.

Tramwaje Warszawskie zapowiadają zwiększenie frontu robót na trasie do Dworca Zachodniego. Prace przyspieszą w dwóch miejscach – w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także przy Alejach Jerozolimskich na wysokości Dworca Zachodniego (ulica zostanie zawężona do przekroju 3+3 z zachowaniem buspasów). Natomiast w przyszłym roku będzie przebudowywany kolejny, ok. 950-metrowy odcinek ciepłociągu we wschodniej części ul. Bitwy Warszawskiej. Rozpocznie się także budowa węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej i Bitwy Warszawskiej, która umożliwi skręt tramwajów we wszystkich relacjach. Nowa trasa tramwajowa, która poprawi skomunikowanie kluczowego warszawskiego węzła kolejowego, będzie miała 1,6 km długości. Zgodnie z kontraktem tramwaje mają dotrzeć do Dworca Zachodniego w połowie 2026 r.

Natomiast do połowy września zaplanowano prace przy wyjątkowo ruchliwym odcinku trasy tramwajowej na warszawskiej Woli – na ulicy Okopowej od Kercelaka do ronda „Radosława”. Remontowany był także przejazd przez tory na wysokości ulicy Anielewicza. Dzięki temu poprawę odczują kierowcy: na przejeździe została ułożona równa nawierzchnia asfaltowa.

Kraków: Prace przy budowie tramwaju do Mistrzejowic postępują

W Krakowie posunęły się do przodu prace przy budowie tramwaju do Mistrzejowic. To największa w Polsce inwestycja transportowa w formule PPP. Linia, która połączy pętlę w Mistrzejowicach ze skrzyżowaniem ulic Meissnera i Lema, pobiegnie ulicami: Meissnera, Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca, ks. Jancarza, aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. Dzięki temu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Czteroipółkilometrowym torowiskiem tramwaje miałyby pojechać pod koniec 2025 r.

Czytaj więcej

Rekreacja w mieście. Jak dojechać na tereny zielone komunikacją publiczną

W ostatnim czasie m.in. przebudowano kolizje elektroenergetyczne w newralgicznych lokalizacjach, jak ul. Lublańska, rondo Barei oraz ul. Dobrego Pasterza. W sierpniu rozpoczęto prace nad wykonaniem docelowej drogi na ulicy Młyńskiej. Wykonano podbudowy drogowe wraz z warstwami konstrukcyjnymi na odcinku między wjazdem do Castoramy a ulicą Bohaterów Wietnamu, ułożono pierwsze krawężniki „nowej” Młyńskiej. Zakończyło się betonowanie stropów na stacji Rondo Polsadu, a także pod estakadą na południowej stronie od ulicy Młyńskiej. Do nowego koryta skierowano potok Sudoł Dominikański.

W Katowicach wciąż czekają na rozpoczęcie większej inwestycji tramwajowej

Katowice, gdzie w grudniu ubiegłego roku otwarto linię tramwajową wzdłuż ulicy Grundmanna, będącą pierwszym nowym fragmentem sieci tramwajowej w mieście od 75 lat, wciąż czekają na rozpoczęcie znacznie większej inwestycji. To budowa trasy tramwajowej od węzła przesiadkowego na Brynowie do pętli w Kostuchnie. Strategiczna inwestycja, mająca połączyć centrum miasta z południowymi dzielnicami, które dynamicznie się rozbudowują, jest jednak opóźniona przez problemy środowiskowe.

Wrocław: Kiedy dojedziemy tramwajem do Jagodna?

W tym roku wielki program inwestycyjny w rozbudowę sieci tramwajowej zapowiedział Wrocław. W 2026 roku tramwaj ma pojechać na Swojszyce. Powstanie linia o długości przeszło 1,5 kilometra w ciągu ul. Swojczyckiej od pętli Sępolno do nowo projektowanej pętli Swojczyce w rejonie ul. Chałupniczej. Stanie tam parking P&R. W ramach inwestycji przebudowana zostanie jezdnia ul. Mickiewicza, Swojczyckiej, wloty ulic Mydlanej, Kolumba i Magellana. Powstanie także droga łącząca ulice Marca Polo i Swojczycką. Przedsięwzięcie ma kosztować 221 mln zł, wkrótce powinien ruszyć przetarg na wybór wykonawcy.

Czytaj więcej

Jacek Sutryk: Subwencja wyrównawcza może uratować samorządy

Natomiast w 2027 r. tramwajem będzie można dojechać do wrocławskiej dzielnicy Jagodno. Powstająca trasa autobusowa na Jagodno zostanie przerobiona na trasę autobusowo-tramwajową. Na długości 2,7 km jednym korytarzem kursować będą zarówno autobusy, jak i tramwaje.

Miejskie spółki komunikacyjne chcą także powiększać tabor. Krakowskie MPK zaplanowało zamówienie 90 tramwajów z dostawą w ciągu czterech lat, Poznań jeszcze w ubiegłym roku zamówił dziesięć sztuk mających dotrzeć w ciągu dwóch lat. Z kolei Szczecin ogłosił przetarg na dostawę 4 lub maksymalnie 12 nowych tramwajów dwukierunkowych. Mają dojechać do miasta nie później niż w maju 2026 r.

Jesienią duże miasta przyspieszają z realizacją inwestycji w rozbudowę linii tramwajowych. Oznacza to problemy dla mieszkańców z powodu drogowych korków, ograniczeń w ruchu czy w dostawach mediów spowodowanych przebudową sieci kanalizacyjnych lub ciepłowniczych. Za to efektem ma być znaczące przyspieszenie podróży pomiędzy centrum a odleglejszymi dzielnicami.

Jak przebiega budowa tramwaju do Wilanowa? Wolno, bardzo wolno

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Szkolny dzwonek na placu budowy. Przeciąga się część wakacyjnych remontów
Inwestycje
W Małopolsce właśnie przybyło szybkich dróg
Inwestycje
Samorządy inwestują w infrastrukturę i komunikację
Inwestycje
Z myślą o najmłodszych. Miasta rewitalizują place zabaw
Materiał Promocyjny
Zarządzenie flotą może być przyjemnością
Inwestycje
Drogami wzdłuż Bałtyku pojedziemy szybciej. Ale część inwestycji ma opóźnienia