Drogami wzdłuż Bałtyku pojedziemy szybciej. Ale część inwestycji ma opóźnienia

Na Pomorzu Zachodnim kierowcom właśnie oddano jeden z najdłużej budowanych odcinków szybkich dróg w Polsce – obwodnicę Koszalina i Sianowa.

Publikacja: 20.06.2024 18:41

Po oddaniu do ruchu obwodnicy Koszalina droga ekspresowa S6 kończy się za Sianowem, ale jej budowa w

Po oddaniu do ruchu obwodnicy Koszalina droga ekspresowa S6 kończy się za Sianowem, ale jej budowa w dalszej części jest cały czas kontynuowana

Foto: adobestock

Ostatni blisko 5-kilometrowy fragment obwodnicy, od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Zachód, został już włączony do ruchu, chociaż samochody muszą poruszać się jeszcze zwężeniem do jednej jezdni po 800-metrowej estakadzie.

- Drugą nitkę udostępnimy w ciągu najbliższych kilku tygodni – zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W każdym razie ruch tranzytowy w całości omija teraz miasto. Na przejazd obwodnicą wystarczy 10 minut.

Kiedy zostanie dokończony zachodniopomorski odcinek drogi ekspresowej S6?

Cała obwodnica Koszalina i Sianowa, budowana z dofinansowaniem unijnych funduszy wartym 362 mln zł (przy całkowitej wartości projektu ok. 1,3 mld zł) ma długość 20 km. Od 2019 roku funkcjonowały już odcinki o długości 12 km - od węzła Bielice do węzła Koszalin Wschód oraz węzeł Sianów Wschód. Trasa omijająca Sianów została oddana do ruchu w lipcu ubiegłego roku.

Czytaj więcej

Wznowiono budowy dróg. Wiemy, w których regionach inwestycje będą największe

Po oddaniu do ruchu obwodnicy Koszalina droga ekspresowa S6 kończy się za Sianowem, ale jej budowa w dalszej części jest cały czas kontynuowana. W budowie są odcinki Sianów – Sławno oraz Sławno – Słupsk o łącznej długości 46 km. To niestety utrudnia życie kierowcom: w wielu miejscach drogowcy wprowadzają tymczasową organizację ruchu, przez co samochody stają w korkach. Tak będzie jeszcze ponad rok — do drugiej połowy 2025 roku, gdy zachodniopomorski odcinek ekspresówki S6 ma zostać dokończony.

Trwa również budowa odcinków S6 w województwie pomorskim. Powstaje tu druga jezdnia obwodnicy Słupska oraz cztery odcinki od Słupska do trasy kaszubskiej. Całość połączenia S6 od Szczecina do Gdańska ma być gotowa w pierwszej połowie 2026 roku.

Czy latem będzie można dojechać drogą S3 do Świnoujścia?

Za to jeszcze przed końcem obecnego roku w Zachodniopomorskiem dokończona zostanie budowa brakującego północnego odcinka drogi ekspresowej S3 biegnącej wzdłuż zachodniej granicy Polski. Chodzi o dwa odcinki: 16-kilometrowy Dargobądz – Troszyn oraz 17-kilometrowy Świnoujście – Dargobądz. Co prawda, w wielu miejscach samochody już jadą elementami nowego układu drogowego, ale jazdę hamują przekładki ruchu niezbędne w czasie prowadzenia robót.

Czytaj więcej

W tym roku mniej nowych odcinków szybkich dróg

Niestety, termin oddania tych kawałków wydłużył się. Zwłaszcza urlopowicze liczyli, że zostaną włączone do ruchu przed wakacjami, co ułatwiłoby dojazd do obleganego latem Świnoujścia. Tymczasem jeszcze wiosną wykonawca wstrzymał prace domagając się dodatkowych pieniędzy z powodu zwiększenia waloryzacji oraz dodatkowych robót związanych z kolizyjnym przebiegiem gazociągu, o którym nie wspomniano w zamówieniu. Kontraktowy termin zakładał dokończenie inwestycji w ubiegłym miesiącu.

Dlaczego Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie gotowa dopiero jesienią 2025 r.?

Tymczasem w przyszłym roku przewidywane jest otwarcie dużej obwodnicy Trójmiasta, co już radykalnie ułatwi przejazd w tej części Pomorza. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej (OMT) to część trasy S6 Koszalin – Gdańsk, która ma odciążyć obecną drogę ekspresową S6, bardzo zatłoczoną, stanowiącą główny dojazd nad Bałtyk po zjechaniu z autostrady A1. OMT połączy Obwodnicę Południową Gdańska i Trasę Kaszubską, tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta.

Inwestycja została podzielona na dwie części: realizację odcinka Chwaszczyno - Żukowo (OMT 1) oraz odcinka Żukowo - Gdańsk Południe (OMT 2). Odcinek od Chwaszczyna do Żukowa liczący ponad 16 km jest znacznie bardziej zaawansowany, a planowany termin ukończenia robót to kwiecień 2025 r.

Gorzej przedstawia się sprawa odcinka od Żukowa do Gdańska, gdzie z powodu wydłużających się formalności  niezbędnych do uzyskania decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), termin finalizacji prac został przesunięty na wrzesień 2025 r.

Ostatni blisko 5-kilometrowy fragment obwodnicy, od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Zachód, został już włączony do ruchu, chociaż samochody muszą poruszać się jeszcze zwężeniem do jednej jezdni po 800-metrowej estakadzie.

- Drugą nitkę udostępnimy w ciągu najbliższych kilku tygodni – zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W każdym razie ruch tranzytowy w całości omija teraz miasto. Na przejazd obwodnicą wystarczy 10 minut.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Samorządowe wydatki przed inwestycjami w wiatr. Dołożą się do nich firmy?
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Inwestycje
Na majówkę nad morzem dojedziemy w korkach
Inwestycje
Najlepsze samorządowe inwestycje dwóch dekad Polski w Unii Europejskiej
Inwestycje
Lokalne inwestycje finansowane z funduszy UE. "Nie mamy powodów do kompleksów"
Inwestycje
Wznowiono budowy dróg. Wiemy, w których regionach inwestycje będą największe