Ostre zakręty i korki. Szukają miejsca dla nowej drogi pod Krakowem

Wciąż daleko do rozwiązania gordyjskiego węzła, jakim jest brakujący odcinek zakopianki pomiędzy Krakowem a Myślenicami, ale Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zdołała wreszcie zrobić krok do przodu.

Publikacja: 23.02.2024 12:36

Drogi wyjazdowe z Krakowa na południe to dziś udręka dla kierowców

Drogi wyjazdowe z Krakowa na południe to dziś udręka dla kierowców

Foto: ZTP w Krakowie

Firma IVIA została wybrana wykonawcą dokumentu projektowego (tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego – STEŚ), w którym analizowane będą możliwości poprowadzenia drogi na konkretnym terenie. Uwzględnia on kwestie techniczne, koszty oraz oddziaływanie trasy na środowisko. Zaprezentowane w nim warianty będą prezentowały już precyzyjne przebiegi i lokalizację inwestycji.

Jak znaleźć optymalny przebieg drogi z Krakowa w kierunku Myślenic

Obecny dwujezdniowy wylot z Krakowa w kierunku Myślenic to udręka dla kierowców. Jest obciążony ruchem tranzytowym, turystycznym i lokalnym. Na całej jego długości występują ostre zakręty, kolizyjne skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Już teraz jeździ tamtędy do blisko 60 tys. pojazdów na dobę, a prognozy wskazują, że w przyszłości ruch na trasie Kraków – Myślenice będzie się zwiększać. W weekendy, gdy sznury pojazdów ciągną w stronę Zakopanego i z powrotem, trasa się zatyka.

Czytaj więcej

Zimowe dziury łatają od ręki. Ale poprawa będzie tymczasowa

IVIA musi znaleźć optymalny przebieg nowej drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7. Jak dotąd, początek drogi przewidziano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów. Jednak projektant dostał wolna rękę, będzie mógł zaproponować go w innym miejscu.

- Dopuszczamy poszukiwanie wariantów bardziej na zachód lub na wschód, o ile takie rozwiązanie będzie korzystne i racjonalne – informuje GDDKiA.

Poszukiwanie takiego rozwiązania ciągnie się od dłuższego czasu. Na początku 2022 r. GDDKiA zaproponowała sześć szerokich korytarzy, którymi mogłaby zostać poprowadzona nowa trasa. Obejmowały pasy terenu o szerokości od 3 do 5 km, w których planowano zlokalizować docelowe przebiegi ekspresówki. Propozycje – co było do przewidzenia - nie spotkały się z przychylnością mieszkańców. Nikt nie chciał mieć koło siebie ruchliwej ekspresówki. Przygotowanie tzw. społecznego korytarza zaoferowano więc zainteresowanym samorządom. Jak dotąd nie udało się przygotować takiego rozwiązania.

Wykonawca sprawdzi, co sądzą mieszkańcy o nowej drodze

IVIA dostała na opracowanie STEŚ 6 lat. Będzie musiała uzyskać także decyzję środowiskową, która otworzy drogę do realizacji inwestycji. Jest to już drugie postępowanie przetargowe dla tego odcinka. Pierwsze zostało unieważnione ze względu na wycofanie się wykonawcy - Transprojektu Gdańskiego, wybranego w październiku ubiegłego roku.

Nowy wykonawca będzie organizował spotkania informacyjne dla mieszkańców, którzy będą mogli przedstawić sugestie, wątpliwości i uwagi dotyczące nowej drogi. Dokument pokaże możliwości poprowadzenia trasy na konkretnym terenie, a zaproponowane warianty będą prezentowały już precyzyjne przebiegi i lokalizację inwestycji w pasie o szerokości od 80 do 150 metrów, w którym zlokalizowane będą nie tylko sama droga ekspresowa, ale cała infrastruktura związana z jej funkcjonowaniem. 

Czytaj więcej

Inwestycyjny boom w samorządach dzięki funduszom z Unii Europejskiej

GDDKiA postawiła warunek: wszystkie proponowane warianty przebiegu muszą uwzględniać połączenie S7 z projektowaną Beskidzką Drogą Integracyjną S52. 61-kilometrowa trasa połączy Bielsko-Białą z miejscowością Głogoczów. Na terenie województwa śląskiego droga pobiegnie po obszarze powiatu bielskiego, w Małopolsce – przez powiaty oświęcimski, wadowicki, myślenicki oraz krakowski. Będzie dwujezdniową drogą ekspresową S52, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Powstanie 12 węzłów drogowych: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.

Jak podaje serwis conadrogach.pl, S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki: od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Częścią S52 będzie również budowana Północna Obwodnica Krakowa.

Firma IVIA została wybrana wykonawcą dokumentu projektowego (tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego – STEŚ), w którym analizowane będą możliwości poprowadzenia drogi na konkretnym terenie. Uwzględnia on kwestie techniczne, koszty oraz oddziaływanie trasy na środowisko. Zaprezentowane w nim warianty będą prezentowały już precyzyjne przebiegi i lokalizację inwestycji.

Jak znaleźć optymalny przebieg drogi z Krakowa w kierunku Myślenic

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Drogami wzdłuż Bałtyku pojedziemy szybciej. Ale część inwestycji ma opóźnienia
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Inwestycje
Samorządowe wydatki przed inwestycjami w wiatr. Dołożą się do nich firmy?
Inwestycje
Na majówkę nad morzem dojedziemy w korkach
Inwestycje
Najlepsze samorządowe inwestycje dwóch dekad Polski w Unii Europejskiej
Inwestycje
Lokalne inwestycje finansowane z funduszy UE. "Nie mamy powodów do kompleksów"