Reklama

Miasta rozpoczynają budowy nowych dróg rowerowych. Pomoże porozumienie z PKP PLK

W Katowicach rozkręcają się inwestycje w budowę dróg dla rowerów. Miasto właśnie wybrało wykonawcę pierwszej velostrady, która połączy dwie dzielnice – Brynów z Giszowcem.

Publikacja: 01.02.2024 17:41

Wiele miast rozbudowuje sieć tras rowerowych

Wiele miast rozbudowuje sieć tras rowerowych

Foto: adobestock

W przetargu organizowanym przez spółkę Katowickie Inwestycje swoje propozycje złożyło 10 firm, z których wygrała warta 11,5 mln zł oferta spółki Drogpol. Licząca ponad 4 kilometry velostrada będzie gotowa prawdopodobnie za rok. - Wykonawca będzie miał 9 miesięcy na zrealizowanie robót budowlanych oraz 3 miesiące na przeprowadzenie odbiorów - informuje Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej Katowickich Inwestycjach.

Pierwszy odcinek velostrady w Katowicach będzie spełniał standardy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która przygotowała założenia velostrad na terenie składających się na nią gmin. Bezkolizyjna o trasa o szerokości 4 metrów będzie oddzielona pasem zieleni od 2-metrowej szerokości chodnika. Zostanie poprowadzona w śladzie dawnej kolei piaskowej. Na jej przebiegu znajdzie się 7 miejsc obsługi rowerzystów, gdzie będzie można odpocząć.

- Droga rowerowa pozwoli na bezpieczne i sprawne poruszanie się pomiędzy Brynowem, Muchowcem i Giszowcem, z których istniejącymi połączeniami dojedziemy dalej do Nikiszowca oraz Szopienic – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Jakie miasta budują trasy rowerowe?

Także inne miasta zaplanowały na tej rok rozbudowę infrastruktury rowerowej. Wrocław rozpoczął budowę drogi pieszo-rowerowej wzdłuż Oławy, na malowniczym odcinku południowego brzegu rzeki. Będzie mieć 1,3 km długości i zostanie sfinansowana w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego z 2020 r. i 2021 r. Pierwszy etap to trasa od kładki Siedleckiej do ul. Młodej, kolejny poprowadzi do mostu Rakowieckiego i ul. Na Niskich Łąkach.

Według TransInfo, trzy trasy rowerowe o łącznej długości 240 km mają powstać w rejonie częstochowskim. Do budowy finansowanej z pieniędzy unijnych częściowo zostanie wykorzystana już istniejąca infrastruktura. W Gliwicach rozpoczyna się budowa drogi rowerowej wzdłuż ulicy Toszeckiej, a w Poznaniu - wzdłuż ulicy Dmowskiego na odcinku od ul. Potockiej do ul. Hetmańskiej.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Wkrótce rusza Metrorower. Rozpoczął się montaż pierwszych stacji

Dość skromnie mają się natomiast przedstawiać tegoroczne inwestycje w infrastrukturę rowerową w Krakowie. Jak informuje Radio Kraków, miasto na projekty i budowę nowych dróg rowerowych planuje wydać w tym roku zaledwie 1,5 miliona złotych. Takim planem maja być zaskoczeni aktywiści twierdzący, że w tak dużym mieście to kwota wręcz symboliczna. - 10 lat po referendum, w którym 85 proc. głosujących chciało więcej dróg dla rowerów, Kraków na cały rok planuje budowę jednej kładki i jednej drogi dla rowerów – mówi Marcin Dumnicki ze stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów, cytowany przez Radio Kraków.

Łatwiej o budowę tras rowerowych na nieczynnych liniach kolejowych

Tymczasem w dalszej perspektywie budowę kilku ekostrad planuje Gdańsk. Brakuje tu bezpiecznych międzydzielnicowych tras rowerowych. Aby poprawić warunki poruszania się jednośladami, władze miasta ogłosiły plan budowy sieci ekostrad, czyli wygodnych tras rowerowych o podwyższonych standardach, możliwie bezkolizyjnych, które poprawiłyby bezpieczeństwo i komfort poruszania się na rowerze. W drugiej połowie stycznia podpisano umowę na opracowanie analizy wykonania systemu szybkich tras rowerowych w pięciu lokalizacjach. To m.in. trasa wzdłuż PKM, wzdłuż Kanału Raduni, Drogi Czerwonej czy Trasy Oruńskiej. Analiza będzie gotowa w czwartym kwartale, dopiero potem mogą zapaść decyzje o budowie.

Od tego roku samorządom będzie łatwiej budować drogi rowerowe na terenie nieczynnych linii kolejowych. Na początku stycznia porozumienie ramowe o współpracy w tej kwestii podpisały PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) ze Związkiem Województw Rzeczpospolitej Polskiej. Ma ona usprawnić tego rodzaju inwestycje a tym samym promować ekologię i zdrowy tryb życia.

Jak informuje PLK, samorządy muszą jednak uwzględniać zapewnienie zagospodarowania terenu w taki sposób, który pozwoli na zachowanie ciągłości korytarza transportowego, w tym na potrzeby ewentualnych przyszłych inwestycji związanych z rozbudową sieci kolejowej.

Inwestycje
Remonty i modernizacje dróg z rządowego funduszu. Kto planuje inwestycje?
Inwestycje
Nadjeżdża krakowskie metro. Budowa będzie mniej uciążliwa dla mieszkańców?
Inwestycje
Bliżej realizacji ważnej inwestycji na Pomorzu. Więcej pociągów pojedzie na Hel
Inwestycje
Zatrzymać wodę deszczową. Jak miasta przygotowują się do zmian klimatycznych
Inwestycje
Zielone tory? To dziś niemal norma
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama