Więcej niskopodłogowych tramwajów w miastach. Duże inwestycje w 2023 roku

Mijający rok był dla wielu miast przełomowy pod względem zakupów nowoczesnego taboru.

Publikacja: 29.12.2023 18:18

Warszawa planuje kupić do 160 nowych tramwajów niskopodłogowych, z dostawą do czwartego kwartału 203

Warszawa planuje kupić do 160 nowych tramwajów niskopodłogowych, z dostawą do czwartego kwartału 2032 roku

Foto: Bloomberg

Flota tramwajowa w Gdańsku jest już w 100 proc. niskopodłogowa. Kraków ma obecnie ok. 90 procent tramwajów z niską podłogą, natomiast w większości dużych miast udział tramwajów niskopodłogowych w całym taborze tramwajowym wynosi od ok. 50 proc. jak np. w Bydgoszczy do ok. 70 proc. (np. Warszawa, Wrocław). W sprawach zakupów i dostarczenia taboru z niską podłogą dla większości miast decydujący okazał się 2023 rok.

Nowe zamówienia w Krakowie. Przetarg rozpisany do 2027 r.

W grudniu 2023 roku trzy przetargi na zakup nowych niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów ogłosił Kraków. Obejmują one dostawę do 90 nowych wagonów, trzech rodzajów: tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 m oraz o długości 42-45 m (po ok. 30 sztuk każdy rodzaj) oraz do 30 sztuk tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 m.

– Przetarg został rozpisany do 2027 roku. Jego realizacja pozwoli na wyeliminowanie z krakowskich linii wszystkich tramwajów z wysoką podłogą – informuje Marek Gancarczyk, rzecznik krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK).

Czytaj więcej

Część ulic już otwarta, ale tramwaj do Wilanowa dopiero we wrześniu

Planowany zakup aż 90 nowych tramwajów to spore przedsięwzięcie ale decydując o zakresie zamówienia i rodzaju tramwajów, MPK brało pod uwagę oczekiwania pasażerów, ale też głównie intensywny rozwój sieci torowisk w Krakowie w ostatnich latach. W 2023 roku została oddana do użytku nowa linia do Górki Narodowej. Trwa budowa linii do Mistrzejowic, a w planach miasta jest powstanie kilku kolejnych tras, w tym m.in. na Azory. Do obsługi nowych linii będą potrzebne nowe tramwaje.

Zakupy z niską podłogą. Tabor dostosowywany do infrastruktury

Podobnie jak Kraków także Poznań podpisał w 2023 roku umowę na dostawę 10 nowych tramwajów – powinny one trafić do poznańskiego MPK w 2025 roku. - W ramach tego postępowania istnieje możliwość realizacji opcji na 20 kolejnych wagonów, jednak skorzystanie z niej – podobnie jak ewentualny zakup kolejnych pojazdów - będzie zależne od sytuacji finansowej oraz możliwości uzyskania dofinansowań zewnętrznych, szczególnie środków unijnych - mówi Agnieszka Smogulecka, rzecznik prasowy MPK Poznań.

Przewoźnik ma 78,5 proc. niskopodłogowych pociągów (czyli 180 spośród 229, którymi dysponuje przedsiębiorstwo). Tabor wymienia także Wrocław, który ma 70 proc. tramwajów z niską podłogą. - Jesteśmy w trakcie dostaw nowych niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma oraz Pesa – podkreśla Barbara Balicka z wrocławskiego MPK.

Do 30 czerwca 2024 r. do Wrocławia przyjedzie ostatnia z uruchomionej puli Gamma, w tym terminie dostarczona zostanie także pierwsza Pesa, w pełni posiadająca niezbędną homologację. Ostatni z tej puli pojazd tego typu dotrze planowo do 20 stycznia 2025 r. Tramwaje dostarczane będą partiami, tak by na bieżąco można było dostosowywać je do wrocławskiej infrastruktury torowej.

„Wymienimy cały tabor na nowy”

W 2023 roku do taboru łódzkiego MPK dołączyło 30 nowy tramwajów Moderus Gamma. - Kupiliśmy także 10 wagonów GT6M-ZR z Jeny. Wszystkie te pojazdy są oczywiście niskopodłogowe – podkreśla Piotr Wasiak, rzecznik prasowy MPK - Łódź.

Czytaj więcej

Tramwaj wraca do Pabianic. Konstantynów jeszcze czeka

Łódzkie MPK dysponuje obecnie 273 tramwajami. Ponad połowa z nich - 52 proc. to tramwaje niskopodłogowe. Spółka analizuje możliwość uzyskania dofinansowania na zakup nowych pojazdów, nie wyklucza tez zakupu używanych tramwajów niskopodłogowych. Nowe tramwaje odebrała w 2023 roku również Bydgoszcz. To 10 sztuk, ale kolejne 30 sztuk przyjedzie w 2024 i na początku 2025 roku.

- Dzięki temu zamówieniu wymienimy cały tabor na nowy, a 30-letnie „Konstale" zastąpimy nowoczesnymi tramwajami – zauważa Tomasz Okoński z bydgoskiego Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Jest szansa, że w 2025 roku Bydgoszcz będzie kolejnym – po Gdańsku miastem, po którym kursują wyłącznie niskopodłogowe tramwaje.

Jakie zakupy taboru planuje Warszawa?

Warszawa planuje kupić do 160 nowych tramwajów niskopodłogowych, z dostawą do czwartego kwartału 2032 roku. Tyle tramwajów będzie potrzebne, bo chociaż w listopadzie 2023 r. do stolicy trafił ostatni ze 123 kupionych Hyundaiów - to nie wystarczy do wycofania wszystkich składów wysokopodłogowych z ruchu. Tym bardziej, że wkrótce miasto planuje otwarcie nowych tras tramwajowych m.in. do Wilanowa czy na Kasprzaka (część trasy zostanie uruchomiona na początku 2024 roku). Aktualnie ok. 70 proc. taboru warszawskich tramwajów to wagony niskopodłogowe.

Nowe tramwaje planuje też kupować Gdańsk, chociaż wszystkie 116 kursujących po mieście tramwajów ma niską podłogę. Warto zauważyć, że niska podłoga to nie jedyne udogodnienie w zamawianych tramwajach. Nowe wagony mają m.in. nowoczesny system informacji pasażerskiej wizualnej i audio (zapowiedzi głosowe), klimatyzację, monitoring wizyjny, ładowarki USB, defibrylatory AED, przyciski opisane alfabetem Braille’a (Gdańsk), specjalnie oznakowane miejsce dla osoby z psem przewodnikiem (Wrocław) czy wi-fi (Bydgoszcz).

Flota tramwajowa w Gdańsku jest już w 100 proc. niskopodłogowa. Kraków ma obecnie ok. 90 procent tramwajów z niską podłogą, natomiast w większości dużych miast udział tramwajów niskopodłogowych w całym taborze tramwajowym wynosi od ok. 50 proc. jak np. w Bydgoszczy do ok. 70 proc. (np. Warszawa, Wrocław). W sprawach zakupów i dostarczenia taboru z niską podłogą dla większości miast decydujący okazał się 2023 rok.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Na majówkę nad morzem dojedziemy w korkach
Inwestycje
Najlepsze samorządowe inwestycje dwóch dekad Polski w Unii Europejskiej
Inwestycje
Lokalne inwestycje finansowane z funduszy UE. "Nie mamy powodów do kompleksów"
Inwestycje
Wznowiono budowy dróg. Wiemy, w których regionach inwestycje będą największe
Inwestycje
Kraków rewitalizuje forty. Zyskują nowe, czasem zaskakujące funkcje
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił