Flota tramwajowa w Gdańsku jest już w 100 proc. niskopodłogowa. Kraków ma obecnie ok. 90 procent tramwajów z niską podłogą, natomiast w większości dużych miast udział tramwajów niskopodłogowych w całym taborze tramwajowym wynosi od ok. 50 proc. jak np. w Bydgoszczy do ok. 70 proc. (np. Warszawa, Wrocław). W sprawach zakupów i dostarczenia taboru z niską podłogą dla większości miast decydujący okazał się 2023 rok.
Nowe zamówienia w Krakowie. Przetarg rozpisany do 2027 r.
W grudniu 2023 roku trzy przetargi na zakup nowych niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów ogłosił Kraków. Obejmują one dostawę do 90 nowych wagonów, trzech rodzajów: tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 m oraz o długości 42-45 m (po ok. 30 sztuk każdy rodzaj) oraz do 30 sztuk tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 m.
– Przetarg został rozpisany do 2027 roku. Jego realizacja pozwoli na wyeliminowanie z krakowskich linii wszystkich tramwajów z wysoką podłogą – informuje Marek Gancarczyk, rzecznik krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK).
Czytaj więcej
Władze Warszawy potwierdziły, że tramwajem do Wilanowa będzie można dojechać dopiero we wrześniu 2024 r. Za to już teraz kierowcy odzyskują zamknięte na czas budowy ulice.
Planowany zakup aż 90 nowych tramwajów to spore przedsięwzięcie ale decydując o zakresie zamówienia i rodzaju tramwajów, MPK brało pod uwagę oczekiwania pasażerów, ale też głównie intensywny rozwój sieci torowisk w Krakowie w ostatnich latach. W 2023 roku została oddana do użytku nowa linia do Górki Narodowej. Trwa budowa linii do Mistrzejowic, a w planach miasta jest powstanie kilku kolejnych tras, w tym m.in. na Azory. Do obsługi nowych linii będą potrzebne nowe tramwaje.