Ale to nie jedyna taka inwestycja realizowana przez PKP PLK. Podobne już powstają, m.in. w Koninie czy w Rzeszowie. Mają one zwiększyć bezpieczeństwo podróżnych i sprawić, że droga na perony czy do innej części miasta będzie dla nich łatwiejsza.

W Skarżysku-Kamiennej nad torami przy stacji jest stara kładka dla pieszych. – Jest niebezpieczna i trudno się nią poruszać – skarżą się mieszkańcy. O budowie tunelu dla pieszych pod torami mówi się od dawna, jednak do tej pory brakowało na to pieniędzy.

Pieniądze z województwa

– Pomimo pozyskania przez PKP PLK dofinansowania unijnego, inwestycja stanęła pod znakiem zapytania po przetargu, gdy okazało się, że złożone oferty znacznie przewyższały kwotę przeznaczoną na ten cel przez inwestora – informuje Urząd Miasta w Skarżysku-Kamiennej.

CZYTAJ TAKŻE: Utrudnienia dla kierowców, popękał wiadukt na A1

Prezydent miasta Konrad Krönig, zaniepokojony trudnościami przy realizacji inwestycji, już w kwietniu 2019 roku apelował do świętokrzyskich parlamentarzystów o lobbowanie w sprawie pozyskania dodatkowych środków na budowę tunelu, zaś do marszałka województwa – o przeanalizowanie możliwości zwiększenia dofinansowania na realizację tunelu.

I się udało. Pod koniec stycznia zarząd województwa świętokrzyskiego zdecydował o przekazaniu na tę budowę tunelu dodatkowych pieniędzy: kwoty 6 mln zł, która ma pozwolić na rozstrzygnięcie przetargu i realizację inwestycji.

– Budowa tunelu pieszo-rowerowego w obrębie dworca PKP jest jedną z kluczowych inwestycji dla mieszkańców i dalszego rozwoju Skarżyska-Kamiennej – przypomina prezydent Krönig. – Doskonale wpisuje się również w koncepcję układu komunikacyjnego w tym obszarze miasta, która wdrażana będzie w życie przez samorządy: miasta Skarżyska-Kamiennej i powiatu skarżyskiego, przy dofinansowaniu pozyskanym przez nas z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego – dodaje.

121 metrów do 2022 roku

Tunel będzie kosztował ponad 54 miliony złotych. Za tę kwotę powstanie podziemne przejście pieszo-rowerowe o długości 121 metrów, wraz z łącznikiem z budynkiem dworcowym.

– Przejście będzie wyposażone w windy i rampy dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dodatkowo zmodernizowany zostanie peron nr 1. Istniejąca kładka dla pieszych zostanie rozebrana – opowiada Izabela Miernikiewicz z biura prasowego PKP PLK.

CZYTAJ TAKŻE: Wrocław stawia na komunikację zbiorową

Przetarg na budowę przejścia podziemnego przy stacji w Skarżysku-Kamiennej jest jeszcze nierozstrzygnięty. Trwa ocena ofert. Zgłosiły się trzy firmy.

Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w drugim kwartale, a prace będą trwać 23 miesiące od podpisania umowy – zapowiada Izabela Miernikiewicz.

Zgodnie z zapowiedziami, budowa tunelu z windami i łącznikiem z budynkiem dworca, ma zostać sfinalizowana do końca 2022 roku.

Brakujące tunele

Tunel w Skarżysku-Kamiennej to nie jedyna taka inwestycja realizowana przez PKP PLK. Obecnie budowany jest wiadukt w Koninie na trasie kolejowej Poznań-Warszawa. – Obiekt ma 25 metrów długości, 18 metrów szerokości i 6 metrów wysokości – wylicza Izabela Miernikiewicz, z PKP PLK.

Wiadukt za 15 mln zł zastąpi pobliskie przejazdy kolejowo-drogowe na ulicach Okólnej i Torowej. W mieście powstaje również przejście podziemne na ul. Torowej, obok miejsca zdemontowanej kładki. Tunel ma być gotowy w tym roku i będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Także w ramach przebudowy stacji Rzeszów Główny powstaje nowe przejście podziemne w miejsce starej kładki. – Dla podróżnych to bezpieczna i sprawna droga na perony i drugą stronę miasta, a osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się lepszy dostęp do pociągów zapewnią windy i schody ruchome – mówi przedstawicielka kolejowej spółki.

CZYTAJ TAKŻE: Nowa twarz miast powiatowych

Tunel dla pieszych będzie miał 137 m długości. Przejście ma być oddane do użytku w tym roku.

Z kolei na linii z Katowic do Krakowa PLK modernizują 34 wiadukty kolejowe i drogowe. 10 z nich budowanych jest w nowych miejscach, a pozostałe 24 będą gruntownie przebudowane.

– W ramach tej inwestycji w maju ubiegłego roku w Krakowie oddano do użytku bezkolizyjne skrzyżowanie na ulicy Rydla. Obiekt powstał w miejscu poziomego skrzyżowania drogi z torami. To większy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i wygoda dla kierowców, którzy nie czekają już przed zamkniętymi rogatkami – opowiada Izabela Miernikiewicz.

Od strony drogowej obiekt ma ponad 200 m długości, w tym 40 metrów pod sześcioma torami. Wysokość między jezdnią a płytą wiaduktu wynosi 4,6 m. Na linii kolejowej wiadukt zajmuje 16 m. Kierowcy jadą jezdnią o dwóch pasach ruchu, po 3,5 m każdy.

Piesi mają dwa oświetlone dwumetrowe chodniki, położone ok. dwa metry nad jezdnią. Obok wiaduktu wybudowane zostały dwie dodatkowe drogi dojazdowe, ułatwiające komunikację w okolicy.

CZYTAJ TAKŻE: Oszczędne lampy na świętokrzyskich ulicach

A we wrześniu do użytku kierowców i pieszych oddany został wiadukt wzdłuż ul. Bukowskiej w Jaworznie Szczakowej. Ma 22 m długości i 11 m szerokości. Powstał w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego w poziomie torów.

Obiekt składa się z jezdni o szerokości siedmiu metrów, a także drogi dla pieszych i rowerzystów. Prace o wartości ponad 10 mln zł zrealizowano w ramach modernizacji linii Zabrze-Katowice-Kraków.