Metropolie dostaną więcej na odbudowę po pandemii

Będzie więcej pieniędzy na zeroemisyjny transport w miastach, co umożliwić ma nie tylko inwestycje w tabor autobusowy, ale również szynowy np. tramwaje.
Flickr

W Krajowym Planie Odbudowy zwiększona zostanie pula dla dużych miast na tramwaje i zielone inwestycje – zapowiada rząd.

Chociaż liczba opinii i uwag zgłoszonych podczas konsultacji jest duża i wciąż trwa ich analiza pod kątem możliwości uwzględnienia, to są już decyzje o pierwszych zmianach projektu Krajowego Planu Odbudowy – poinformowało w poniedziałek Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

CZYTAJ TAKŻE: Metropolie kontra mniejsze miasta: ostra walka o pieniądze

I tak, organizacje społeczne mają zostać uwzględnione w KPO, jako beneficjenci, ale również w procesie wdrażania i monitorowania środków KPO.  Zwiększona ma zostać pula dla wszystkich miast w części „zielone i odporne miasta”, ma ona też zostać  rozszerzona o duże miasta (wcześniej wsparcie obejmowało tylko miasta średnie i małe). Zwiększone mają też zostać środki na zeroemisyjny transport w miastach, co umożliwić ma nie tylko inwestycje w tabor autobusowy, ale również szynowy np. tramwaje.

To ważne zmiany, które postulowali prezydenci metropolii opiniujący KPO. W pierwszym projekcie duże miasta zostały zmarginalizowane, mogły liczyć jedynie na 1,2 mld euro na zakup autobusów niskoemisyjnych.

– Konsultacje i wysłuchania wpłyną znacząco na ostateczny kształt dokumentów, które przekażemy do Komisji Europejskiej – podsumował wiceminister funduszy Waldemar Buda.

Wśród zapowiedzianych zmian znalazły się też dedykowane działania osobom z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunom, a także zwiększenie puli środków dla firm, w tym na rozszerzenia działalności.

Na razie resort nie przedstawił projektu dokumentów, nie można więc ocenić, czy zapowiadane zwiększenie puli na część działań zostanie dokonane kosztem uszczuplanie środków na inne działania.

CZYTAJ TAKŻE: Teraz w kolejce po pomoc stoi już cała Polska

Krajowy Plan Odbudowy to dokument, który jest podstawą do skorzystania z unijnego Funduszu Odbudowy. Określa sposób zagospodarowania prawie 24 mld euro dotacji, które zostaną zainwestowane m.in. w ochronę zdrowia, transformację w kierunku „zielonej” gospodarki, innowacje, ekologiczny transport czy cyfryzację. Konsultacje programu odbywały się w dniach 26 luty-2 kwietnia.  Zgłoszono ponad 5,5 tys. opinii i uwag.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kraków: prawie 200 tys. zł na pomoc bezdomnym osobom LGBT+

W stolicy Małopolski powstał pierwszy w kraju hostel interwencyjny dla osób LGBT+. Placówkę wsparły ...

Od gminy, od towarzystwa

Nowe bloki, rewitalizacja kamienic, dzielenie mieszkań na mniejsze. Samorządy na różne sposoby powiększają zasoby.

Pandemia wymusza cyfryzację

E-formalności budowlane mają konkurować z papierowymi. Ale nie uda się tego zrobić bez odpowiednich ...

Twarz, która zmienia się w oczach

Spojrzenie to najistotniejszy elementem komunikacji interpersonalnej, a kontakt wzrokowy jest fundament nawiązywania i budowania ...

Drużyna Resovii wspierana przez Asseco

Biznes wspiera lokalnych sportowców

Wydatki na sponsoring w Polsce systematycznie rosną. Ich łączna wartość zbliża się do miliarda ...

Lubelska spółka rejestruje autorskie testy na koronawirusa

Notowana na NewConnect BioMaxima, producent m.in. podłoży mikrobiologicznych, zarejestrował w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, ...