Kolejne samorządy kupują elektryczne autobusy dla swojej komunikacji miejskiej, bo mają na to środki z unijnych dotacji. Z informacji magistratów wynika, że niepodzielnie karty na tym rynku rozdaje Solaris.
– Podpisane kontrakty to kolejny krok do budowania Lublina będącego centrum elektromobilności. Jesteśmy w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie. Przyjazne mieszkańcom i środowisku, ciche elektryczne napędy to najlepsze rozwiązania dla transportu publicznego – mówi Grzegorz Malec, dyrektor ZTM w Lublinie.
To miasto kilka dni temu podpisało dwie umowy z Solarisem na dostawę 12 autobusów elektrycznych.
Zakupy rozłożone w czasie
Producent autobusów i trolejbusów dostarczy do Lublina niskopodłogowe autobusy Solaris Urbino 12 electric. Pojazdy będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, monitorowane i klimatyzowane.
Na ich pokładzie znajdą się biletomaty z możliwością płatności kartą i gotówką. Nowy tabor będzie miał zamontowane bramki liczenia pasażerów oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
CZYTAJ TAKŻE: Autobusy obciążają lokalne budżety
Dostawy zakupionych teraz elektrobusów przewidziane są w listopadzie 2021 r. (siedem sztuk) oraz w kwietniu 2022 r. (pozostałe pięć). Siedem pojazdów elektrycznych zostanie skierowanych na linie nr: 1, 6, 7 – zaś pozostałe do obsługi linii nr 2.
Zakup pojazdów był możliwy dzięki dofinansowaniu udzielonemu przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Wartość zawartych kontraktów przekracza 32 mln złotych. Autobusy współfinansowane są z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
To kolejne zakupy nowego taboru w ostatnim czasie w Lublinie. W grudniu ubiegłego roku miasto podpisało kontrakt z firmą Solaris, i teraz oczekuje na dostawy 35 pojazdów elektrycznych (20 elektrobusów i 15 trolejbusów przegubowych). Mają dotrzeć do Lublina od listopada 2020 roku (5 trolejbusów), do kwietnia 2021 roku (10 trolejbusów) i września 2021 roku (20 autobusów elektrycznych).
– Imponujące jest tempo, w jakim Lublin wprowadza bezemisyjne pojazdy do swojej komunikacji miejskiej. Zaledwie kilka miesięcy temu podpisywaliśmy umowy na dostawę 35 autobusów elektrycznych i trolejbusów, a teraz potwierdziliśmy dostawę kolejnych 12 Urbino electric – mówi Petros Spinaris, wiceprezes Solaris Bus & Coach S.A. Jego zdaniem, Lublin jest europejskim wzorem do naśladowania.
Solaris jedzie na Śląsk
Ale Lublin nie jest jedyny. W marcu firma Solaris poinformowała o zdobyciu kolejnego kontraktu na dostawę autobusów elektrycznych. Trafią do Bolesławca na Dolnym Śląsku.
Firma ma dostarczyć do tego miasteczka dwa elektryczne autobusy Urbino 8,9 LE electric w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy. Łączna wartość kontraktu obejmującego dostawy pojazdów wraz z dwiema ładowarkami stacjonarnymi oraz obsługą posprzedażową, wyniosła 4,8 mln zł.
CZYTAJ TAKŻE: Nowe ekologiczne autobusy przewiozą mieszkańców
Napęd autobusów stanowić będzie centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW. Energia niezbędna do jego napędzania będzie gromadzona w bateriach typu Solaris High Energy o całkowitej pojemności wynoszącej 160 kWh. Jej uzupełnianie odbywać się będzie poprzez złącze plug-in.
Wraz z autobusami Solaris dostarczy również urządzenia służące uzupełnianiu energii. Jedna z dwóch zamówionych ładowarek zewnętrznych to ładowarka dwuzakresowa, która w zależności od potrzeb przewoźnika może umożliwiać równoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą 40 kW na każdy autobus lub jednego autobusu z mocą 80 kW.
Ostrołęka się waha
W elektrobusy inwestują też inne miasta. Pod koniec marca Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie podpisało umowę na zakup kolejnych 20 autobusów elektrycznych. Ich producentem będzie również firma Solaris.
Kontrakt zakłada dostawę 15 pojazdów Urbino 12 electric i 5 niskowejściowych Urbino 8,9 LE electric. Po realizacji tej umowy aż 80 proc. autobusów w barwach Jaworzna będą stanowić elektryczne Solarisy.
Z kolei w Ostrołęce trwa właśnie przetarg na dwa takie pojazdy. Miasto chce kupić autobusy jednoczłonowe, niskopodłogowe, fabrycznie nowe, zeroemisyjne, o napędzie elektrycznym, przeznaczone do wykonywania przewozów w publicznej komunikacji miejskiej oraz trzy stacje ładowania.
CZYTAJ TAKŻE: Nowe autobusy i tramwaje na drogach miast regionu
– Za fabrycznie nowe uznaje się autobusy wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dostawą, nierejestrowane wcześniej, nieużywane do jazd testowych, prezentacyjnych lub badań za wyjątkiem testów będących normalnym etapem produkcji i kontroli pojazdów – wylicza Piotr Potulski, kierownik biura prasowego Urzędu Miasta w Ostrołęce.
Zakup autobusów realizowany jest w ramach projektu „Ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez zrównoważony rozwój mobilności miejskiej na terenie Ostrołęki”. Po otwarciu ofert w czwartek okazało się, że zgłosiła się tylko jedna firma, które chce dostarczyć dwa elektryczne autobusy za kwotę 6,1 mln zł. Miasto planowało wydać 4,6 mln. zł. Co będzie dalej z przetargiem? – Jeszcze nie podjęliśmy decyzji, czy zostanie unieważniony – mówi Piotr Potulski.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.