Tarcze jadą do Łodzi

mat.pras.

Na przełomie listopada i grudnia do Łodzi dotrą pierwsze części maszyny do drążenia tuneli pod budowę podziemnej linii Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec.

– PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdziły u producenta przygotowanie pierwszej tarczy TBM. Transport maszyny o długości 95 m i średnicy blisko 9 m ruszy w listopadzie. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł, współfinansowana z unijnych środków, otworzy nowe możliwości kolei w Polsce – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

CZYTAJ TAKŻE: Czy premier uratuje łódzkie kamienice?

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód-zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ-południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

mat.pras.

Tunele drążyć będą dwie tarcze. Główny, dwutorowy o długości 3 km, wykonany będzie tarczą o średnicy 13,04 m. Będzie to największa maszyna, jaka do tej pory pracowała w Polsce. Cztery jednotorowe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca wydrąży mniejsza maszyna o średnicy 8,76 m i to właśnie ona dotrze niebawem do Łodzi.

– Czoło tarczy TBM wyposażone jest w 32 dyski oraz 86 zębów – specjalne elementy do przebijania się przez grunt. Tarcza obraca się trzy razy na minutę i rozdrabnia grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wydrążona przestrzeń jest gotowa do dalszych prac budowlanych. Tarcza może wydrążyć dziennie około 10 m tunelu – mówi Mirosław Siemieniec.

CZYTAJ TAKŻE: Podziemny dworzec Łódź Fabryczna ruszy w sierpniu

Pierwsze części powinny pojechać do Łodzi na przełomie listopada i grudnia. Największym wyzwaniem będzie przewóz nierozbieralnego łożyska i gniazda, w którym jest osadzone oraz czterech przylegających silników. Za transport odpowiedzialna będzie specjalistyczna firma.

Tam, gdzie powstanie komora startowa dla tarczy, trwają prace związane z rozbiórką zabudowań i wycinką drzew. – Równocześnie trwają prace projektowe oraz pozyskiwanie niezbędnych decyzji
administracyjnych, w tym pozwolenia na drążenie tunelu. Uzyskanie pozwolenia planowane jest przed dostawą maszyn TBM do Łodzi. W związku z problemami finansowymi Energopolu, konsorcjum podjęło w październiku 2019 r. decyzję o zmianie lidera projektu. W efekcie, poprawiło się tempo prac w zakresie przygotowania placu budowy komory startowej. W miarę możliwości będą nadrabiane zaległości. Według zamierzeń wykonawcy zabudowa tarczy planowana jest do marca. To pozwoli w połowie roku rozpocząć prace maszyny przy tunelach – przekonuje Mirosław Siemieniec.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Fundusze UE: Dobre projekty na wagę złota

Regiony stają w szranki o podział 100 mld zł z UE. Konkurencja może być ...

Kuszenie orientalnego szofera

Miejskie autobusy i tramwaje coraz częściej prowadzą Ukraińcy. Samorządowi przewoźnicy chcą zatrudniać coraz więcej ...

Marcin Krupa: Wyprowadzę ruch z centrum Katowic

Nie chcę nikogo straszyć, ale być może już niedługo zrobimy sobie weekendy wolne od ...

Mazowsze wygrało w Trybunale

Pod koniec listopada, po trzech latach od złożenia wniosku, Trybunał Konstytucyjny orzekł, że zmuszanie ...

Zainwestuj w Toruniu – przegląd oferty inwestycyjnej

Miasto Toruń przygotowało w tym roku bogatą ofertę nieruchomości inwestycyjnych. Duże tereny inwestycyjne, działki ...

Miejska moda na elektryki nabiera rozpędu

W komunikacji miejskiej samorządy stawiają na pojazdy niskoemisyjne czy elektryczne, a ich zakup wspomagają ...