mat.pras.

Na przełomie listopada i grudnia do Łodzi dotrą pierwsze części maszyny do drążenia tuneli pod budowę podziemnej linii Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec.

– PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdziły u producenta przygotowanie pierwszej tarczy TBM. Transport maszyny o długości 95 m i średnicy blisko 9 m ruszy w listopadzie. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł, współfinansowana z unijnych środków, otworzy nowe możliwości kolei w Polsce – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

CZYTAJ TAKŻE: Czy premier uratuje łódzkie kamienice?

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód-zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ-południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

mat.pras.

Tunele drążyć będą dwie tarcze. Główny, dwutorowy o długości 3 km, wykonany będzie tarczą o średnicy 13,04 m. Będzie to największa maszyna, jaka do tej pory pracowała w Polsce. Cztery jednotorowe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca wydrąży mniejsza maszyna o średnicy 8,76 m i to właśnie ona dotrze niebawem do Łodzi.

– Czoło tarczy TBM wyposażone jest w 32 dyski oraz 86 zębów – specjalne elementy do przebijania się przez grunt. Tarcza obraca się trzy razy na minutę i rozdrabnia grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wydrążona przestrzeń jest gotowa do dalszych prac budowlanych. Tarcza może wydrążyć dziennie około 10 m tunelu – mówi Mirosław Siemieniec.

CZYTAJ TAKŻE: Podziemny dworzec Łódź Fabryczna ruszy w sierpniu

Pierwsze części powinny pojechać do Łodzi na przełomie listopada i grudnia. Największym wyzwaniem będzie przewóz nierozbieralnego łożyska i gniazda, w którym jest osadzone oraz czterech przylegających silników. Za transport odpowiedzialna będzie specjalistyczna firma.

Tam, gdzie powstanie komora startowa dla tarczy, trwają prace związane z rozbiórką zabudowań i wycinką drzew. – Równocześnie trwają prace projektowe oraz pozyskiwanie niezbędnych decyzji
administracyjnych, w tym pozwolenia na drążenie tunelu. Uzyskanie pozwolenia planowane jest przed dostawą maszyn TBM do Łodzi. W związku z problemami finansowymi Energopolu, konsorcjum podjęło w październiku 2019 r. decyzję o zmianie lidera projektu. W efekcie, poprawiło się tempo prac w zakresie przygotowania placu budowy komory startowej. W miarę możliwości będą nadrabiane zaległości. Według zamierzeń wykonawcy zabudowa tarczy planowana jest do marca. To pozwoli w połowie roku rozpocząć prace maszyny przy tunelach – przekonuje Mirosław Siemieniec.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wiaty: zielone wizytówki miasta

Przystanki komunikacji miejskiej wcale nie muszą być tylko słupami reklamowymi, a mogą stać się ...

Elfy i Impulsy. Dolny Śląsk inwestuje w nowe pociągi

Koleje Dolnośląskie kupiły właśnie 11 nowych składów – sześć hybrydowych Impulsów II i pięć ...

Mieszkańcy w centrum uwagi

Większość miast zwiększyła w 2018 roku wydatki promocyjne, kierując swoje działania głównie do lokalnej ...

Zostań Wiedźminem w weekend. W Grodźcu i Mosznej poczujesz się jak Geralt

Do zamku w Mosznej i Grodźcu przyjeżdżały już osoby z pięciu kontynentów i ponad ...

Billboardy dalej będą straszyć

Nowe przepisy mogą zniweczyć wieloletnią pracę miast nad uporządkowaniem krajobrazu.