– PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdziły u producenta przygotowanie pierwszej tarczy TBM. Transport maszyny o długości 95 m i średnicy blisko 9 m ruszy w listopadzie. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł, współfinansowana z unijnych środków, otworzy nowe możliwości kolei w Polsce – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
CZYTAJ TAKŻE: Czy premier uratuje łódzkie kamienice?
Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód-zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ-południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
mat.pras.
Tunele drążyć będą dwie tarcze. Główny, dwutorowy o długości 3 km, wykonany będzie tarczą o średnicy 13,04 m. Będzie to największa maszyna, jaka do tej pory pracowała w Polsce. Cztery jednotorowe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca wydrąży mniejsza maszyna o średnicy 8,76 m i to właśnie ona dotrze niebawem do Łodzi.