Zarząd Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa w ostatnim czasie otrzymuje liczne informacje o drastycznym spadku liczby postępowań przetargowych ogłaszanych przez samorządy z wykorzystaniem nowych możliwości wynikających z ustawy z 23 października 2018 r. o Funduszu Dróg Samorządowych (FDS).

Jak wynika z informacji ZOIGD, problem ten był również zgłoszony podczas ostatniego posiedzenia Rady Ekspertów do spraw działań mających na celu optymalizację procesu realizacji inwestycji drogowych, 7 marca przez przedstawicieli Związku Gmin Wiejskich RP. Zwracali oni uwagę, że ogłoszone już nabory wniosków w sprawie inwestycji w ramach FDS, spowodują kumulację przetargów na realizację zadań w drugim półroczu 2019. r. Według samorządowców zasadne byłoby zatwierdzenie wszystkich wniosków o dofinansowanie z poprzedniego naboru, tj. z września 2018 r. w ramach programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016–2019, ponieważ projekty te były gotowe do ogłoszenia już w marcu. Natomiast nowy nabór w ramach FDS powinien dotyczyć tylko pozostałych jeszcze środków.

Zarząd Izby Gospodarczej Drogownictwa zwrócił się do ministra infrastruktury o podjęcie decyzji, która spowodowałyby odblokowanie ogłaszania przetargów. Z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury z 29 marca wynika, że wejście w życie ustawy z 23 października 2018 r. o FDS spowodowało, że inwestycje samorządowe, na których realizację wnioski zostały złożone w naborze na 2019 r. w ramach programu na lata 2016–2019, zostały przeniesione do dofinansowania ze środków FDS. Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o FDS na podstawie listy projektów do otrzymania w 2019 r. dotacji w ramach prowadzonego we wrześniu naboru do ostatniej edycji programu na lata 2016–2019 wojewodowie sporządzili ostateczne listy zadań do uzyskania dofinansowania ze środków FDS. Listy zostały przekazane do zatwierdzenia premierowi.