W ramach inwestycji zbuduje nowe przystanki oraz linię, która połączy Rzeszów z lotniskiem w Jasionce. Przedsięwzięcie warte blisko 300 mln zł ma być gotowe za dwa lata.

Budowa będzie dofinansowana z unijnych funduszy w ramach programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą prawie 210 mln zł. Jak informuje PLK, obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa przedsięwzięcia. Jeszcze w tym roku mają się rozpocząć prace budowlane.

13 nowych przystanków

Działająca od stycznia 2021 roku PKA obsługuje obecnie 3 relacje: Rzeszów-Dębica-Rzeszów, Rzeszów-Przeworsk-Rzeszów oraz Rzeszów-Strzyżów-Rzeszów. Do tej pory przewiozła ponad 70 tys. pasażerów, ale – jak podkreślają władze regionu – był to czas pandemii i lockdownu.

CZYTAJ TAKŻE: Inwestycje kolejowe na Podkarpaciu: po szynach do metropolii

– Liczba podróżnych korzystających z połączeń Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej będzie się z czasem zwiększać – uważa marszałek Władysław Ortyl. Wpłynie na to powrót uczniów do szkół, pracowników do biur oraz większy napływ turystów. A w perspektywie więcej przystanków i nowa linia pozwalająca w niecały kwadrans dotrzeć z lotniska do centrum Rzeszowa.

Nowych przystanków ma być trzynaście. Na trasie z Rzeszowa do Strzyżowa powstanie pięć: Rzeszów Galeria i Rzeszów Os. Dąbrowskiego na terenie miasta, a dalej Boguchwała, Lutoryż i Żarnowa. Na trasie do Dębicy i Przeworska pociągi zatrzymają się na przystankach Rzeszów Północny Baranówka, Rzeszów Dworzysko i Rzeszów Wschodni, natomiast w Sędziszowie Małopolskim zaplanowany jest dodatkowy przystanek Sędziszów Małopolski Wschodni.

Natomiast na linii biegnącej w stronę Kolbuszowej pojawią się przystanki: Rzeszów Północny, Głogów Małopolski Os. Niwa oraz Kolbuszowa Górna. Będzie także więcej połączeń. Pod koniec 2021 roku, po zakończeniu prac związanych z elektryfikacją linii nr 71, zostaną uruchomione kolejne pociągi w relacji Rzeszów-Kolbuszowa-Rzeszów. Ponieważ na trasa ma duży potencjał na przyciągnięcie nowych pasażerów, statystyki przewozów PKA powinny się znacznie poprawić.

Będzie więcej pociągów

W projekcie rozbudowy Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej jest także nowy tabor wraz z budową zaplecza technicznego. Zakupionych będzie 10 pociągów, w tym 8 trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 2 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych.

Budowę zaplecza technicznego zaplanowano w rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa. Łączna wartość realizacji tego przedsięwzięcia to ponad 336 mln zł, z czego blisko 196 mln zł pochłoną nowe pociągi. Dofinansowanie z funduszy UE sięgnie prawie 117 mln zł.

CZYTAJ TAKŻE: Ewa Leniart: szczepienia w Rzeszowie bez związku z wyborami

Według podkarpackiego wojewody Ewy Leniart, PKA jest bardzo ważnym usprawnieniem w transporcie nie tylko regionu, ale także Rzeszowa.

– W pewnym okresie PKA będzie spełniać także rolę kolei miejskiej – stwierdziła. Jej zdaniem, bardzo ważnym jest włączenie się do realizacji projektu władz miasta. Miałyby zapewnić podróżnym przyjeżdżającym do Rzeszowa sprawne przesiadanie się na miejską komunikację, umożliwiając w ten sposób szybkie dotarcie do ich docelowych miejsc. To przedsięwzięcie, które należy szybko realizować ze względu na stan zaawansowania projektu PKA.

– Czasu nie ma zbyt dużo, a trzeba przygotować centra przesiadkowe oraz przeorganizować komunikację miejską tak, aby spełniła oczekiwania pasażerów – powiedziała Leniart.

Samochody można odstawić

Rozwój regionalnej kolei powinien wpłynąć korzystanie na środowisko. Zakłada się, że PKA przyczyni się do zmniejszenia w Rzeszowie ruchu samochodów. Nowe przystanki kolejowe miałyby zwiększyć dostępność kolei – jak stwierdza komunikat podkarpackiego Urzędu Marszałkowskiego – niemalże w trybie tramwaju.

CZYTAJ TAKŻE: Rzeszów: szykuje się ostra walka o schedę po Tadeuszu Ferencu

– Zbudujemy tutaj trzynaście nowych lokalizacji, w których będzie można wejść do pociągu, co zdecydowanie poprawi dostępność dla wszystkich, którzy będą chcieli w ramach aglomeracji rzeszowskiej przesiąść się z samochodów na transport kolejowy – zapowiada Arnold Bresch, dyrektor do spraw realizacji inwestycji w PKP PLK.

Oprócz Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, na terenie Rzeszowa będzie realizowana jeszcze inna ważna inwestycja kolejowa: warta 22,7 mln zł przebudowa dworca oraz budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego w rejonie placu dworcowego za 51,2 mln zł. Umowy na realizację tych projektów już zostały podpisane.

Przebudowany ma być także układ komunikacyjny w rejonie dworca. Obejmie rozbudowę ulic Grottgera i Asnyka, przebudowę ulicy Bardowskiego, budowę ronda na skrzyżowaniu Asnyka i Grottgera, a także przebudowę chodników i oświetlenia.