Do końca kwietnia 2021 r. Polska musi przedłożyć Komisji Europejskiej przygotowany Krajowy Plan Odbudowy. To gigantyczny program, który ma odbudować kondycję gospodarki po kryzysie wywołanym pandemią. Powinien także zapewnić jej większą odporność na nieprzewidziane wydarzenia w przyszłości. W ramach Europejskiego Instrumentu Odbudowy (Recovery and Resilience Facility – RRF) przewidującego 750 mld euro pomocy dla państw członkowskich Polska jest czwartym co do wielkości beneficjentem. Do wykorzystania będzie 23,1 mld euro w postaci bezzwrotnych grantów oraz 34,2 mld euro w formie pożyczek.
Hybrydowe pociągi
Na te pieniądze mocno liczą wojewódzkie samorządy. Z ich planów wynika, że najbardziej znacząca część wsparcia zostałaby przeznaczona na inwestycje związane z rozwojem infrastruktury transportowej. – Środki z europejskiego Funduszu Odbudowy to olbrzymi dodatkowy strumień pieniędzy, który przy odpowiednim ukierunkowaniu bardzo znacząco wpłynie na rozwój regionów – mówi Maciej Nowicki, dyrektor departamentu rozwoju regionalnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego. Region zgłosił do KPO cztery przedsięwzięcia związane z transportem, m.in. elektryfikację i rozbudowę linii kolejowych, zakup hybrydowego taboru czy rozwój infrastruktury dróg wojewódzkich. Ilościowo udział tych przedsięwzięć stanowi jedna czwartą wszystkich lubuskich projektów zgłoszonych do KPO. Za to ich wartość sięga 60 proc. łącznej kwoty planowanych inwestycji.
– Po unijnym lipcowym szczycie wszyscy dostali wiatr w żagle. Nasi samorządowcy złożyli do nas 648 pomysłów na zagospodarowanie pieniędzy z Krajowego Programu Odbudowy, my zebraliśmy to w 14 wiązek projektowych – informuje marszałek województwa opolskiego Andrzej Buła. Przygotowano projekty na ponad 3 mld złotych. Z tego ponad 1,7 mld zł zakwalifikowano do dalszych prac.
CZYTAJ TAKŻE: Rządowy fundusz bogatszy o 3 mld złotych. I nie tylko na drogi
Na Podkarpaciu zgłoszono do KPO 71 projektów. Z tego 33 związane są z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową. Zaplanowano pięć inwestycji na drogach krajowych o wartości 11,5 mld zł i 17 przedsięwzięć na drogach wojewódzkich za 4,5 mld zł. Ponadto siedem projektów dotyczących linii kolejowych o znaczeniu krajowym (prawie 4 mld zł) i jeden projekt dla linii regionalnych za 50 mln zł. Do tego trzeba jeszcze doliczyć dwa przedsięwzięcia związane z bezpieczeństwem transportu (364 mln zł) i jedno obejmujące zakup taboru (410 mln zł).