Rada gminy jako przedsiębiorca zawierała każdego roku umowy z jednostką organizacyjną gminy, tj. z gminnym ośrodkiem pomocy społecznej. Zlecenia polegały każdorazowo na wydawaniu artykułów spożywczych i chemicznych uprawnionym osobom. Za wydany towar następowała zapłata należności w terminie 14 dni od dnia otrzymania faktury. W związku z taką sytuacją radny został pozbawiony mandatu.
Sprawa w wyniku skargi trafiła najpierw do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który potwierdził wygaśnięcie mandatu radnego. Wyrok ten został zaskarżony do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naruszenie ustawy
Osoba pozbawiana mandatu uważała m.in., że naruszony został art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, a naruszenie polegało na niewłaściwym zastosowaniu i przyjęciu, że piastując mandat radnego, skarżący naruszył zakaz, o którym mowa w tym przepisie. Ponadto ze skargi do NSA wynikało, że w rozpoznawanym stanie faktycznym nie można mówić, że radny prowadził działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego.
CZYTAJ TAKŻE: Lokalne budżety na 2020 rok: mieszkańcy odczują cięcia
NSA przypomniał, że zgodnie z art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym radny nie może prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w w jej prowadzeniu.